Fra uventilerte bremser til ventilerte, Golf MK3 - hva trengs?

Anbefalte innlegg

Samme avstand på boltene på sadelen, hvorfor kan jeg ikke da bruke den jeg har? Bygger den jeg har på noen annen måte?

 

Tar ikke sjansen på det, for er så dårlig plass med de felgene jeg har, dessuten har de bare 4 hull:p Blir nok 256mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel fordi den du har ikke har plass til tykkere skive?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme avstand på boltene på sadelen, hvorfor kan jeg ikke da bruke den jeg har? Bygger den jeg har på noen annen måte?

 

Dan mente vel at hullene til festeboltene (mot lagerhuset) på G60-sadelen har samme 95 mm c/c avstand, men da tror jeg han glemmer at Golf 3 har faste sadler på fjærbeina. De er ikke avtagbare slik som på Golf 2 og en haug andre modeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dan mente vel at hullene til festeboltene (mot lagerhuset) på G60-sadelen har samme 95 mm c/c avstand, men da tror jeg han glemmer at Golf 3 har faste sadler på fjærbeina. De er ikke avtagbare slik som på Golf 2 og en haug andre modeller.

 

Er du sikker på dette, Per? Er skrudde sadler på min mk3 gti, og ser i etka at det er skrudde sadler på 256mm skiver også (dvs

 

En annen ting, hvis sadelen er fast i fjærbenet og ikke kan skrues av, hvordan får en da av skiva? Mener bestemt å huske at sadelen må av for å få av skiva? Sadelen ligger jo "rundt" skiva..?

Skjermbilde.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme avstand på boltene på sadelen, hvorfor kan jeg ikke da bruke den jeg har? Bygger den jeg har på noen annen måte?

 

Tar ikke sjansen på det, for er så dårlig plass med de felgene jeg har, dessuten har de bare 4 hull:p Blir nok 256mm.

 

ventilert skive er breiere. og da passer ikke uventlert sadel.. får ikke tredd den over skiva pga bredden.. kapisch? :) hehe

 

 

 

Men, litt delnr

 

du har i dag dette:

Bremsesadel: 357 615 125 A

Klosser: 357 698 151 B

Skiver: 357 615 301 - 256x13

Caliper H: 1H0 615 124 BX

Caliper V: 1H0 615 123 BX

 

du skal ha ved bruk av ventilerte skiver:

Bremsesadel: 357 615 125 B

Klosser: 1HM 698 151 A

Skiver: 6N0 615 301 D

Caliper H: 357 615 124 AX

Caliper V: 357 615 123 AX

 

 

Dvs. du må ha calipere og sadler. kan ikke bruke det du har :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på dette, Per? Er skrudde sadler på min mk3 gti, og ser i etka at det er skrudde sadler på 256mm skiver også (dvs

 

En annen ting, hvis sadelen er fast i fjærbenet og ikke kan skrues av, hvordan får en da av skiva? Mener bestemt å huske at sadelen må av for å få av skiva? Sadelen ligger jo "rundt" skiva..?

 

Mulig GTI har separat sadel, men på vanlige Golf 3 er fast sadel. Det er ikke noe problem å få av skiva da ikke sadelen omkranser skiva slik som på eldre modeller. Armene som klossene viler på går rett ut, så da går skiva lett av.

 

Her er bilde av lagerhuset med integrert sadel slik det er på standard Golf 3 med 239 mm skiver.

 

DATA_25%5C1289905.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dan mente vel at hullene til festeboltene (mot lagerhuset) på G60-sadelen har samme 95 mm c/c avstand, men da tror jeg han glemmer at Golf 3 har faste sadler på fjærbeina. De er ikke avtagbare slik som på Golf 2 og en haug andre modeller.

 

 

Nei, de er løse. men du får også Golf 3 med 239mm frambremer, disse har da VWII caliper og faste sadler :)

 

Alle biler med 256/280/288 har løse sadler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

239mm faste sadler

GO-1995-6-15-615-15.png

 

256x13mm løse sadler

GO-1995-6-15-615-20.png

 

256x20mm løse sadler

GO-1995-6-15-615-25.png

 

280x22mm løse sadler (5bolt)

GO-1995-6-15-615-35.png

 

288x25,mm løse sadler (5bolt)

GO-1995-6-15-615-40.png

 

 

There you go :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for all info - da gjenstår det bare å finne ut om jeg har løse sadler eller ei. Tok det for gitt at det var det, så sjekket ikke dette når jeg hadde av kaliperen i dag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for all info - da gjenstår det bare å finne ut om jeg har løse sadler eller ei. Tok det for gitt at det var det, så sjekket ikke dette når jeg hadde av kaliperen i dag:)

 

Sjekka bildet ditt på side 2 og du har løse sadler. Du har de bremsene som Dan henviser til som 256x13. Dette kan jeg se utifra det faktum at du har G54 bremsene, så du trenger nok bare nye korrekte sadler og nye skiver og klosser.

 

Det er vel bare de med 239 mm og VWII calipere som har faste sadler, hvis jeg nå ikke tar helt feil. (og det er den versjonen jeg har skrudd mest på, de fleste Mk3 opp til 1.8/90 har desverre dette systemet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dan; Vet du om skivene fra G60 (280mm) og mk3 (>GTi, 280/288mm) er like mtp innpress? Altså, er de identiske bortsett fra boltsirkel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dan; Vet du om skivene fra G60 (280mm) og mk3 (>GTi, 280/288mm) er like mtp innpress? Altså, er de identiske bortsett fra boltsirkel?

 

De er ikke like mtp innpress.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er ikke like mtp innpress.

 

Okay. Grunnen til at jeg spurte var at jeg tenkte det var lettere å få tak i brukt sadel/calipper o.l. fra en VR6 (Golf, Corrado ++), og så bruke nye G60 skiver (hvis en skal ha 4x100), men sånn jeg forstår dette da, så går ikke det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Grunnen til at jeg spurte var at jeg tenkte det var lettere å få tak i brukt sadel/calipper o.l. fra en VR6 (Golf, Corrado ++), og så bruke nye G60 skiver (hvis en skal ha 4x100), men sånn jeg forstår dette da, så går ikke det?

 

sadler og calippere er like på mk3 gti/vr6 280mm og g60.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen, takk for svar, og delenummere fra Dan.

 

Da skal jeg få tatt en huggerirunde og samlet ihop noen deler så fort anledningen byr seg.

 

Da blir listen som så:

 

- Sadler

- Kalipere

- Skiver (nye)

- Klosser (nye)

 

Riktig, ikke sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men trenger du andre calipere da? Ja, jeg ser at de har forskjellige delenummer, men det er likevel ikke sikkert at du må skifte de? Jeg vet at andre biler med G54 bruker samme caliperen for både solide og ventilerte skiver, så skaff nye skiver og klosser og sjekk om det passer før du går på leting etter calipere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klosser til GTi, da? Isåfall, hvilken GTi, eller er det ett fett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok være til G3GTI, men sjekk specs på klosser i linken jeg postet på første siden. Der kan du sammenligne tykkelsen på dem. Skiven (den ventilerte) vet vi jo er 20 mm, standard er 13 mm ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men trenger du andre calipere da? Ja, jeg ser at de har forskjellige delenummer, men det er likevel ikke sikkert at du må skifte de? Jeg vet at andre biler med G54 bruker samme caliperen for både solide og ventilerte skiver, så skaff nye skiver og klosser og sjekk om det passer før du går på leting etter calipere.

 

 

tja... kan jo gå. jeg måtte bytte calipere da jeg gikk fra 256x20 til 280x22 på golfen. caliperene til 20mm skivene var ikke vid nok i kjeften. men. mange kommer nok unna om calipere er bytta før. det listes jo samme calipere på alle på disse standardsidene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tidligere erfaring med G54 (fra Audi B2) er i hvertfall at de brukte samme caliperen på begge typer skiver, og at de hadde belegg med forskjellig tykkelse for at det hele skulle bli lik tykkelse totalt sett. Det er i det minste verdt å sjekke opp i!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

verdt og merke seg at delnr faktisk er forskjellige. en annen revisjon. kan være noe så banalt som bredden på kjeften :) evt annet utseende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ta mål i dag, men glemte helt av det når jeg dreiv med andre ting på Golfen. Håper jo at det passer, men i verste fall må jeg bare bytte kalipere også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tidligere erfaring med G54 (fra Audi B2) er i hvertfall at de brukte samme caliperen på begge typer skiver, og at de hadde belegg med forskjellig tykkelse for at det hele skulle bli lik tykkelse totalt sett. Det er i det minste verdt å sjekke opp i!

 

Mens vi er inne på B2 og O.T. allerede: Derimot på varianten med massive 239-skiver kan det være sadler med smal åpning og som ikke svelger ventilert skive. Dette var en variant av VWII men med samme type konstruksjon av sadler som på G54.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.