#1 Skrevet Juni 14, 2013 Hei. Var med dama for å se på bil til henne her om dagen, en Audi 80 -94 Avant aut. Prøvekjørte bilen og den virket meget bra. Etter vi hadde kjørt en stund åpnet jeg panseret å oppdagde at det var lavt nivå i ekspasjonstanken (ca 3cm under min-merket), skrudde opp toppa, da steg veskenivået til litt over min-merket. Så dette gjore meg litt skeptisk, men har søkt litt å funnet ut at det ikke trenger å være toppakning, men f.eks luft i systemet etc. Er det noen som har noen gode tips/enkel diagnose som kan testes på en evt andre prøvekjøring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 16, 2013 Er det mekanisk eller elektrisk kjølevifte på disse? Kom pluttselig på at når bilen var varm å jeg åpnet panserert kan jeg ikke komme på at vifta gikk. Kan dette være årsak til trykket på anlegget? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 16, 2013 Det er elektrisk vifte på disse, bryteren sitter på radiatoren. (Starter ikke alltid, på cabben er det sånn 50/50 sjanse for at bilen er over eller under grensen en passe sommerdag.) Jeg har byttet bryteren én gang, må nok se på den igjen da den virker litt snål innimellom! Vanlig problem på disse, og _kan_ være grunnen til at bilen har mistet litt vann. Vifta/viftene (noen har to vifter med en rem mellom) SKAL etter hvert starte når bilen står på tomgang. Det er et herk å bytte termostat, men ikke umulig. Den sitter innunder holderen til generatoren og servopumpa. Har du klima eller AC er det nok enda litt trangere. Det er også normalt at nivået stiger litt når du åpner på lokket, men er det ikke 'rester av kjølevæske' (gjerne hvite avleiringer) under ekspansjonstanken, ville jeg ikke bekymret meg, men sjekk også oljen for fuktighet da den vannavkjølte oljekjøleren har historie på seg å kunne lekke. Kjølevannet er da også ofte møkkete på slike biler. Ellers virker ABK-motoren omtrent skuddsikker, synes den er sterk og gjerrig til å være en relativt gammel konstruksjon Regn med å bytte toppdekselpakning, en enkel jobb som stopper det obligatoriske oljesølet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 16, 2013 Det er elektrisk vifte på disse, bryteren sitter på radiatoren. (Starter ikke alltid, på cabben er det sånn 50/50 sjanse for at bilen er over eller under grensen en passe sommerdag.) Jeg har byttet bryteren én gang, må nok se på den igjen da den virker litt snål innimellom! Vanlig problem på disse, og _kan_ være grunnen til at bilen har mistet litt vann. Vifta/viftene (noen har to vifter med en rem mellom) SKAL etter hvert starte når bilen står på tomgang.Det er et herk å bytte termostat, men ikke umulig. Den sitter innunder holderen til generatoren og servopumpa. Har du klima eller AC er det nok enda litt trangere. Det er også normalt at nivået stiger litt når du åpner på lokket, men er det ikke 'rester av kjølevæske' (gjerne hvite avleiringer) under ekspansjonstanken, ville jeg ikke bekymret meg, men sjekk også oljen for fuktighet da den vannavkjølte oljekjøleren har historie på seg å kunne lekke. Kjølevannet er da også ofte møkkete på slike biler. Ellers virker ABK-motoren omtrent skuddsikker, synes den er sterk og gjerrig til å være en relativt gammel konstruksjon Regn med å bytte toppdekselpakning, en enkel jobb som stopper det obligatoriske oljesølet! Takker for svar. Skal å se på den igjen om ikke så lenge. Tar en titt rundt om ekspasjonstanken noen andre svakheter/ting som er lurt å sjekke på disse?. Bilen var en drøm å kjøre til å være en -94 modell å kun godt ca 180k 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 16, 2013 Det som oftest ryker på B4, er foringer i forstilling og bremsecalipre bak. Egentlig greie ting å fikse begge to. Som alle Audi: Noen små elektriske gremlings og et hjullager i ny og ne er vel også normalt. Tror denne sammen med A4 B6 er noe av det mest driftssikre Audi har laget? Fine biler, men dessverre ikke så bra score i trafikksikkerhetstester selv om det ble noe bedre med Procon-Ten. Vil du ha 'ny' bil, så bytt til polyforinger foran, må si det var den aller beste oppgraderingen jeg har gjort på cabben! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 26, 2013 Tusen takk for svar, skal å se på denne i dag, da gammel eier har fått sin nye bil Kurrant å ha en liten checklist før jeg drar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...