#1 Skrevet Juni 18, 2013 Hei! Har et middels kraftig problem nå. Har en A3 2006 mod. med 1,6FSI motor. Har hatt bilen i snart et år, og har hatt en ulyd fra jeg kjøpte bilen. Noen ganger når jeg starter bilen er det som et kjede slingrer og slår i noe annet, som at det skulle vært slakt. Bilen er trilla 150 000. Hadde bilen inne for bytte av xenonpære og da fortalte mekanikeren at dette var registerkjea. De skulle også ha 27000,- kun for bytte av den, drevene og strammere. Spurte også de i skranken på Sortland auto når denne egentlig skal skiftes, men fikk til svar at dette kun skal ettersees på servicer. Bør det ikke da være garanti på dette? Og om dette er noe jeg bare må legge ut for, er det noen som har anbefalinger om hvor jeg bør gjøre dette for å få det LITT billigere? Heldst i Nordland. Takker for alle svar Mvh. smålig skremt, ung audi-eier! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 18, 2013 Det ligger et teknisk skriv ang den ulyden der. Spør møller. Det er en det er en ventil som justerer kamtidene via oljetrykk som mulig er defekt. Spør møller og hør hvor mange år dette gjelder evnt km evnt om dere kan dele på kost siden det ligger en tpi på det. Legg ut regnr her så er det sikkert noen som jobber på møller som kan sjekke for deg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 18, 2013 Denne komponenten lager ulyd som om bilen er tom for olje og varer 3-8 sekunder avhengig av hvor lenge den har stått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 18, 2013 veldig godt beskrevet, og tusen takk! er akkurat sånn ulyden er! får ringe møller da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 18, 2013 Spent på hvordan det går. Hold oss oppdatert.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 18, 2013 Ringte han mekanikeren hos møller som sa at det var kjea, og han svarte at han kunne for all del skifte den ventilen også, men det ville nok være bortkasta penger da de allerede var sikker på at det var kjea. Fikk i det minste en ny pris; 24800,- Skal sende mail til Mekonomen og spørre hva de kan by meg. Skulle aldri kjøpt audi som var gått over 100 000 som førstebil.......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 20, 2013 Mekonomen hadde ikke verktøy for å utføre jobben, så da blir det hos en audi-forhandler! Sendte mail til Møller Norge og fortalte hva jeg mente om situasjon, og sa at dette var noe jeg burde få dekket deler av da dette kjedet ikke skal byttes på disse motorene. Er spent på svar: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 20, 2013 Jeg hadde samme bil før. 04 a3 1.6fsi, den hadde også den lyden når man starter og det er en standard greie på 1.6fsi. Google så ser du masse om det. Men jeg fikk beskjed at det ikke var noe vits å fikse. Angående det kjede så fikk jeg beskjed at kjedet var isteden for reim og at det ikke var noe fast intervall på når det skal byttes. Det skal byttes når det er dårlig, men det strammes visst opp før de bytter det helt. Det skal bli kontrollert på service. Jeg spurte når jeg kjøpte min hva som var vanlig i forhold til når de ble byttet og fikk da beskjed at noen ganger byttet de på 200 000km og Moen ganger på 400 000km.. Det er også dyrere enn regreim, men det byttes mye sjeldnere så snittprisen blir vel lik. Regreim 12k hver 120 000 eller kjede 24k hver 240 000... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 20, 2013 hvis du skrur litt selv er dette en svært kurrant jobb. trenger spes verktøy til 1500,- kjøpes på hellanor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 20, 2013 De på verkstedet sa at grunnen til at kjedet er slakt er fordi strammerne ikke har mer å hente og at de strammes automatisk, ikke for hånd på service. De bare ser over at det ser greit ut, så den måtte skiftes.. Hadde de sagt det samme som deg Kristian, så hadde jeg gitt blanke F! Hadde biln trilla over 200k så hadde jeg nok skifta dette med et lite smil, men denne ulyden har jo vært fra 130k og blir bare verre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 20, 2013 Grunnen til at det må byttes er at kjedet har feil og strekker seg. Derfor går strammeren tom for justeringmulighet og du får feiltenning og til slutt havari. Anbefaler å ta deg n tur til Sverige eller Tyskland å få jobben gjort. Hjelper på når du skal selge bilen igjen også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 21, 2013 Bare sjekk prisen i Sverige først. Jeg hadde en dyse som røk på tdi'en min. Tenkte det var billigere å ta det i Sverige. Betalte 13k svenske (ca 11k nok) men fant ut når neste dyse røk at Erik Arnesen i Oslo tok 8k for samme jobben. Edit: i tillegg fant jeg ut at det ble dekket av gir&motor forsikringen i kaskopluss. Men med egenandel på 8k så var det ikke noe vits å bruke da. Endre til 4k egenandel så hadde det lønt seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 21, 2013 Spesialverktøy fra biltema og en kompis så er det gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 13, 2013 Tok det på merkeverksted for 25000,- Skulle jeg tatt det i Sverige måtte jeg kjørt 80 mil for å komme meg til første verksted, for å spare tre-fire tusen, så var like greit å gjøre det her... Starta forresten opp bilen igår, og tror du f*** ikke lyden var der igjen?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 13, 2013 Reklamasjon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 13, 2013 Tok det på merkeverksted for 25000,- Skulle jeg tatt det i Sverige måtte jeg kjørt 80 mil for å komme meg til første verksted, for å spare tre-fire tusen, så var like greit å gjøre det her... Starta forresten opp bilen igår, og tror du f*** ikke lyden var der igjen?! Ja det er bare dra tilbake til verkstedet som "fikset" feilen sist, lyden skal ikke være tilbake så raskt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...