Anbefalte innlegg

Kort spørsmål, må jeg "vippe" ned motoren for å få delt girkassen fra motoren eller kan jeg dra girkassen rett til siden. Usikker på om jeg får den langt nok til siden for at den skal slippe. Er ikke så mange centimeterne å gå på.

 

Hadde vært fint å vite dette før jeg starter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør gå å bare trekke den rett ut. Men motor må festes opp på førersiden både i frem og bak kant da du må av med 3 av 4 fester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må slippe ned motor på girkassesiden, ellers får du ikke kassa over svinghjulet .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for informasjon, da skal jeg prøve meg på dette i morgen:)

 

Får låne meg en girkasse jekk til så jeg kan sette en under motoren og en under girkassen.

 

Har en skjærelyd når clutchen presses helt inn, tenkte jeg skulle demontere for å se hva dette kan være. Noen som har en anelse?

 

Clutchwiren er nesten strammet maks, hvis jeg prøver å slakke denne får jeg en løs pedal uten motstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg rett og slett for stor clutch/svinghjul? Hva gjør jeg med dette?

 

Årsaken til skjærelyden:

IMG_0923.JPG

 

Svinghjulet:

IMG_0926.JPG

 

IMG_0924.JPG

IMG_0928.JPG

 

Nummer clutch

IMG_0934.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 eller 5 trinns kasse?

 

Har det noen gang fungert?

 

Er alle boltene faste?

Svinghjulet skal ikke flytte seg etter min hukommelse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 5 trinns kasse. Jeg er sikker på at svinghjulet skal stå rolig. Skjærelyden kommer bare når clutchen trykkes inn. Jeg vil anta at det er mulig at skruene ikke er skrudd godt nok til, da vil muligens svinghjulet bevege seg utover når det blir press på clutchen. Har ikke rørt clutchen så vet ikke om den er løs, skal sjekke dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg aldri befattet meg med 200 mm svinghjul og veit dermed ikke om man greier å skohorne et 210 mm svinghjul inn i clutchhuset, men da burde i så fall startkransen ha butta i clutchhuset. Men om så er tilfelle kan det være at bilen din hadde 200 mm clutch/svinghjul originalt, mens den nye motoren hadde 210 mm. Ved motorbyttet har man beholdt clutchen på den nye motoren og lirka svinghjulet inn i clutchhuset på den originale girkassa.

 

Om jeg skal synse litt mer tipper jeg på at tidligere eier kanskje har montert lamellen feil vei. Eventuelt (også) lokket med den runde låsefjæra feil vei (som vil kunne forklare hvorfor wiren/pedalen var så håpløs). Nå har jeg ikke noen løs lamell for hånda og jeg husker ikke om det er mer utstikk på splinen den ene veien, men siden det pleier å stå Aussenseite/outside på den ene sida tyder mye på at det ikke er uvesentlig hvilken vei man monterer den;). Jeg vil da tro at med lamellen feil vei vil man ikke greie å tighte svinghjulet så langt inn, slik at dette stikker en ørliten tanke mer ut enn det burde og dermed tar i clutchhuset (og clutchen er ikke gammel nok til at den har rukket å begynne å slure). Jeg er nesten villig til å vedde en Lollipop på at det står Aussenseite/outside på lamellens senter på den sida som vender inn mot motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt ut clutchen og svinghjulet er 210mm. Er mulig det er sånn som du sier at det satt 200mm svinghjul på den gamle motoren. Lamellen var montert riktig vei, altså med flyweel merket utover mot girkassen. lokket med den runde låsefjæra ser også ut til å være montert riktig vei etter mine øyne.

 

Jeg lurer da om det er noen forskjell på girkassene? Jeg har tilfeldigvis en annen 5-trinns kasse liggende, tenkte å ta frem denne og se om det er noen forskjell på disse. Dette har jeg også clutchen til regner jeg med. Hvis jeg finner ut av at det er større plass til clutchen i denne kassen monterer jeg denne. Denne kommer fra en Golf 2 mener jeg å huske. Motorkoden på denne var GU, og med et raskt søk på MECA sine sider står det at denne clutchen som tilhører denne motoren var på 210mm. Jeg mener også at denne var større en den som satt på 1,5 literen. Derfor håper og tror jeg at denne kassen kan passe:)

 

Men alt dette forklarer ikke hvorfor pedalen var så rar.. Lamellen ser grei ut og jeg vil ikke påstå et det er denne som gjør pedalen rar.

 

Hvis kassene er like så tror jeg at jeg har en mindre clutch liggende, men denne kommer fra en 1.5 liter, antakeligvis 190mm, dette blir nok litt lite for denne motoren. Skulle gjerne hatt 210mm, får håpe girkassen passer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har byttet fra 200mm svinghjul og clutch til 210 mm med samme 5 trinn kasse uten trøbbel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. rart, får prøve mer i morgen, mulig svinghjulet ikke var montert godt nok også. Vil gjerne ha 210mm clutch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du rakk å poste litt mer på tida jeg brukte på å skrive forrige innlegg. Det at svinghjulboltene muligens ikke var tilstrekkelig dratt til og at svinghjulet da vil presses utover (og dermed butte i svinghjulhuset) virker fornuftig. Tror jeg hadde starta med å montere det hele sammen igjen skikkelig, så den muligheten eventuelt kan utelukkes.

 

Clutch og svinghjul til 1,5 vil ikke funke sammen med girkassa du har. Da får ikke startkransen kontakt med drevet på starteren.

 

Hva er koden på girkassa forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du et poeng, starteren! Det hadde jeg ikke tenkt på:)

 

Koden etter det jeg kan se er 020 301 107 H, WW3 19 eller noe i den duren. Dette står like ved drevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens oppdatering:

 

Clutchen ser ut til å ha vært montert på riktig måte. Men alt var ikke etter boka når det gjeldermontering avgirkasse. Som det vet sitter det to styrepinner på girkassen/motoren. Han som hadde montert dette da de byttet motor hadde ikke fått med seg dette. For det var tydelig at det både satt en styrepinne på girkassen og en på motoren, da går det jo ikke å skru girkassen helt inn mot motoren.dette har resultert til at girkassen har hatt et mellomrom mellom motoren. Dette er nok grunnen til at clutchen har oppført seg så rar med tanke på lang tid det tok før clutchen begynte å ta. Meg ant dette har ført til slitasje på clutchhuset skjønner jeg ikke, men nå er altmontert og alt ser fint ut i mine øyne. Får prøve nå om høyder har gitt seg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har girkassen vert monter skjevt.

Stor fare for at lamellen er skadet. Eg ville byttet både lamell og boltene på trykkplate-motor og trykkplate-svinghjul. Er surt vis noe skjer senere.

 

Boltene svinghjul-trykkplate MÅ byttes, mine røk ca 150mil etter lamell bytte og resirkulering av bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset om boltene, tenker jeg monterer alt sammen og starter opp og ser hvordan alt oppfører seg. Vil bare vite alt alt er i orden før jeg gjør noe mer.

 

Man er bra uoppmerksom når man ikke legger merke til at kassen inne kommer inntil motoren og bare lar det være sånn.. Kjipt for mi. Del som nettopp kjøpte bilen.. Men det får gå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.