Passat 2004 1,9 TDI 130hk (AVF) 4-motion, vibrasjoner i motor. Dyser? Ny logging!!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har over lang tid nå irritert meg over vibrasjoner i motoren som føles i hele bilen. Vibrasjonene er der på alle turtall, også når jeg har den i fri på tomgang, jeg merker det best i lave turtall.

Jeg føler det er blitt verre med tiden, men er litt usikker da det er fruen som bruker denne til dagen.

Var under bilen og kikket på motorfester uten å se/kjenne noen tydelig tegn på at det er dette som er problemet, men har strengt tatt aldri vært borti en bil med dårlige fester så vet vel ikke hva jeg ser etter. Har fundert på svinghjulsproblemer men har en formening om at dette ikke burde vært så tydelig på tomgang, kjenner heller ingen spesielle vibrasjoner i clutch-pedalen om dette skulle ha noe å si.

 

Fikk logget innsprøytningen på tomgang i går da jeg har lurt på om dysene er problemet og fikk opp disse tallene:

 

19:49:30 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control

-1.04 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H

0.12 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H

0.42 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H

0.40 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H

 

Jeg synes de ser litt snodige ut, men har ingen forutsetninger for å tolke de noe nærmere, så håper noen kan hjelpe meg med dette.

Kan nevne at tomgangsturtallet var på 903 omdr/min, altså noe over hva VCDS mener den skal være (fra et eller annet og opptil 870).

Bilen er forresten gått ca 181000 km, eksosen ser ok ut og den går ikke spesielt dårlig. Er ikke chippet i mitt eie ihvertfall, har hatt den siden 2008 og var da gått 52000 km.

 

Jeg er overhodet ingen erfaren motormekaniker, så håper noen har noen gode ideer eller løsningsforslag.

 

Mvh Ronny Antonsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift ledningsnettet til dysene som sitter inne i toppen

Du kan varme plasten på det nye ledningsnettet med en varmluftpistol eller lignende for å kunne bøye det og få det inn i toppen igjen

 

038 971 600 er delenr koster ca 800kr hos møller

 

Du bør muligens sjekke kammen for slitasje først da den kan gi samme symptomer

Av og til er det lekkasje på o-ringene til dysene som også gir disse symptomene men da blir det diesel i olja

 

BTW min første post EVER på forumet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, har lekt med tanken på ledningsnettet selv, men har har hatt en formening om at jeg ville fått feilkoder da?!

Jeg har aldri hatt feilkoder relatert til innsprøytning, men har når jeg tenker meg om fått opp gult varselsymbol (muligens glødepluggsymbolet?) og beskjed om å komme meg til "workshop" noen ganger med ujevne mellomrom, men ikke fått muligheten til å sjekke for feilkoder uten å slå av tenning. Evnt feilkoder har ikke blitt lagret da. Dette har skjedd ifm brå svinger og dumper, så kan selvfølgelig være løs kontakt en plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cyl 1 er ganske mye annerledes enn de andre i følge loggen din,og det antyder de problemene jeg beskrev

Ingen av de gir vanligvis feilkode

Men ta av toppdekslet og ta en titt på kammen først

Om den er fin,så ville jeg satsa på ledningsnettet

Det er et ganske vanlig problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tenker jeg at jeg gjør et forsøk på det ved første ledige stund. Takk igjen for råd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekket kammen for en uke siden, den hadde ikke synlig/følbar feilslitasje men må vel til med mikrometer for å måle skikkelig. Tok da sjansen på å kjøre på en liten ferie over fjelloverganger og på motorveier uten at målinger ha endret seg i etterkant. Skiftet ledningsnettet i dag uten suksess, dvs ingen endring i loggete verdier.

Er det da bytte av dysen som er neste steg? Eller bør jeg sjekke kammen og evnt "innstillingen" av dysen nærmere først.

Jeg har ikke kunne målt noe, men både jeg og fruen mener at vibrasjonene endrer seg litt fra dag til dag, noen dager/kjøreturer er det mindre vibrasjoner uten at jeg klarer å se sammenhenger i temperatur, værforhold osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dysa er jo innenfor tillatte avik ser du, så er nok ikke den som lager dine problemer. Prøv evt med dyserens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd en dyserens fra bilxtra for 2 uker siden, husker ikke hvilken men fyrte den rett i tanken uten at jeg merket noe forskjell. Mener jeg har hørt om en dyserens jeg kan kjøpe på møller og evnt fylle rett i filteret. Evnt noen andre gode forslag til dyserens? Må uansett bytte filteret nå, så kan like greit hive i litt dyserens i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør et nytt forsøk her.

Jeg gjorde ingenting med problemet med dysen(e) i fjor og tenkte at den får tusle og gå til den evnt stopper.

I fjor sjekket jeg kam, skiftet ledningsnett til dysene og prøvde med Tunap dyserens rett i dieselfilteret uten at noe av dette ga meg svar eller hjalp noe.

Nå merker jeg økt dieselforbruk (0,1-0,15) og den føles svakere på spesielt lavere turtall (under 2200).

 

Jeg foretok en ny logging før helgen og fikk disse tallene:

Address 01: Engine (038 906 019 KD)

 

16:43:47 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control

-1.84 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H

0.61 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H

0.80 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H

0.35 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H

 

Er det bare å bytte dyse 1, om jeg tolker dette rett, eller er det noen med andre forslag/løsninger?

Om jeg skjønner dette rett så "lekker" dyse 1. Mulig defekt o-ring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.