Anbefalte innlegg

Har flekket litt på bilen, og har noe som gjenstår. Har også en del overflate-riper i klarlakken som må bort. Derfor tenker jeg å våtslipe, noe jeg må gjøre rundt der jeg har flekk-lakkert. Hvordan bør jeg gå frem for best mulig resultat, og hva slags type papir (grovhet) bør jeg bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å vær veldig forsiktig over utvendige knekker og profiler, der sliper man hull i lakken veldig fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt! Takk for linken, Lena.

 

Skal huske på det, Helge. Takker for hjelpen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte p2000 papir på hele min bil, gikk veldig greit å få det bort og blank (ripefritt) igjen.. Jeg bruker en flat kloss av kork når jeg sliper, ett lite tips er å bruke en stor bøtte med mye vann (helst med grittguard) og ett par dråper zalo i vannet.. Zaloen vil gjøre så papiret glir lettere, så slipper du bekymre deg for att du legger på for mye press, den vil også gjøre så papiret ikke tetter seg med slipepartikler så fort som ellers ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man bruke p2000 når man skal våtslipe sig også, eller lønner det seg med finere papir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På sig bruke jeg slik diamant "stein/blad" å høvla bort først.. Hvis du sliper høye punkt som sig med papir vil du slipe ned mer rundt siget enn selve siget, så det blir ikke borte med engang.. men klart, er nå bare prøve ;) alt går om man har feelingen og gutsen for det ;)

 

Bruk kloss med litt str så.. Så den ikke bare følger "terrenget" :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av disse bladene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm trodde det var Mirka sin jeg brukte, men var ikke det.. Stikk innom lakk verksted å hør om de har og hvor de kjøper;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkhøvel ga mer mening om hva det var du brukte, ja;) Da må en sånn bli kjøpt inn. Forøvrig ikke jeg som har skylden for at det er sig:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant jo denne hos Gasolin, så tenkte jeg kanskje skulle prøve den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den på gasolin er ubrukelig alt for lite presis og stabil min gikk rett i søpla"!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass. Da må jeg ty til en annen type. Stikker innom den vanlige lakksjappa og ser om de har noe jeg kan bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som har tips til hva man kan slipe vekk nyprodusert sig med?

Heller litt sig enn appelsinhud tenker jeg når jeg flekker, men denne gangen ble det litt for mye av det gode :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mye sig bruker jeg lakk høvel. Ellers blir det 1200 - 3000 papir også polerer jeg det opp igjen etterpå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som det har gått over to uker siden lakkering antar jeg at klarlakken har herdet skikkelig. Dermed var det på tide å fjerne sig.

 

Startet med en kork kloss med 600 slipepapir og slipte i vei. Så gikk jeg over til 1200 papir.

Med litt mer tolmodighet kan man nok med fordel starte med vesentlig finere papir enn jeg begynte med, siden 600 kan lage litt dype riper og man må slipe en del med 1200 etterpå.

 

Her er feltene slipt ned slik at alt sig er borte:

DSC01145.jpg

Det så ikke akkurat ut som om den klarlakken skulle bli gjennomsiktig igjen.

 

Så gikk jeg på med rondell-slipemaskin med 3000-pads. Mulig man burde slipt vått, men det gikk utmerket å slipe tørt.

DSC01147.jpg

Da ble lakken matt, men mulig å speile seg i.

 

Til slutt kjørte jeg over med maskin-polering og lakken ble minst like fin som resten av lakken. Egentlig ble den litt penere, da 3000 papiret fjerner de mikroskopiske antydningene til appelsinhud. Det fjerner også enhver antydning til støv i lakken, så hvis jeg gidder kommer jeg til å gå over hele bilen med 3000 pads og deretter polere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

600 lager såpass med ugang att det holder jeg meg unna. bruker 1200 vått som det grøvste når jeg våtsliper, går så over med 2500 eller 3000 vått for så og polere opp igjen. Blir mindre jobb av det, og ja det blir blankere enn resten etter en runde slip med medfølgenede polering etterpå. Nettopp fordi alt støv og appelsinhud tendenser blir fjernet. MEN man skal være obs på att man fjerner litt av lakken og da får mindre og korrigere lakken med i ettertid. Her kan det lønne seg og ha en lakkdybdemåler slik att man ikke sliper vekk så mye att man ikke har noe og gå på senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.