#1 Skrevet Juni 26, 2013 Bilen: 96 Audi A6 2.5 TDi quattro AEL 140 hk - Chippet EGR blendert 440.000 km Det virker som bilen går som den skal, men hvis jeg gir full gass, ryker den som et uvær. Det gjorde den før chip også. Har ikke hatt eller kjørt en slik bil før, så har ikke noe å sammenligne med. Skal få montert turbotrykksmeter for å se hvor mye turbo lader. Er ikke lenge siden jeg kjøpte bilen, så kjenner lite til historien. Står i serviceboken at Steinar Sjaastad har skiftet registerreim på rundt 390 tkm. Kjenner at svinghjulet vibrerer når jeg drar på, så noe tyder på at motoren går godt. Er det normalt at disse ryker mye? Hva kan være feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 26, 2013 Kan jo være dieselpumpen kunne hatt godt av en opptiming etter 440k på veien. Forsåvidt så tror jeg svartrøyk er ganske vanlig på disse, ser det ofte på de bilene som har 2.5 tdi i c4 chassi rundt her jeg bor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 26, 2013 Hva legger du i opptiming? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 26, 2013 Har 2 stk.. og begge 2 ryker like mye! har sjekka timingen på dieselpumpa og alt er som det skal! har kjørt med det i flere år uten noen problem! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 26, 2013 Hvor mye er det snakk om? Har sett flere som bremser opp for skyen og holder seg langt bak meg etter at jeg har gitt på. Skyen på en god dag er visuell i rundt 10 sek+ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 26, 2013 Ved tomgang er det lite! Mine lager svartrøyk uansett turtal. og ved skikkelig pådrag på over 3000rpm da velter det ut noe sinnsykt og tåkelegger alt bak! hehe! Her er bilde fra kaldstart i vinter! Og det der vil jeg kalle sinnsykt med røyk! Der er det 0 gasspådrag. Sånn er den til den har stått og gått i 10 sec ca 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 27, 2013 Jeg vil og ha svartrøyk ! Hehe. Min er ikke så gal som dere beskriver, men tror ikke den er chippet. Ryker kun mye under skikkelig pådrag type opp en bakke eller med campingvogn. Sjekket nylig timingen og denne var fin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 27, 2013 Ved tomgang er det lite! Mine lager svartrøyk uansett turtal. og ved skikkelig pådrag på over 3000rpm da velter det ut noe sinnsykt og tåkelegger alt bak! hehe! Her er bilde fra kaldstart i vinter! Og det der vil jeg kalle sinnsykt med røyk! Der er det 0 gasspådrag. Sånn er den til den har stått og gått i 10 sec ca [ATTACH=CONFIG]200126[/ATTACH] Den der er vel ikke helt orginal? Kan dårlig spraybilde på dysene være noe av årsaken til svartrøyken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 27, 2013 haha ikke vet jeg, den er helt org forutenom chip! aat 115hk motoren! jeg skjønner ikke hvor all røyken kommer fra! Men tror den drar litt dårligere enn når den kom til landet i 1996.. så kan være dyser ja menmen.. den går så da bryr jeg meg ikke stort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 27, 2013 Ryker like voldsomt av min (solgt nå da men..) Det er AEL, og har i følge tidligere eier vært sånn i alle de 8 årene han hadde den også. Men starter og går hver gang likevel:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 27, 2013 hei har en Audi a6 2,5 tdi ael 1996 mod. som det er ny topp, nye dyser, fri for kat. byttet alle reimer, justert dieselpumpe, egr blendet. ryker en godt del når jeg drar på. så det er ikke godt å si ka som gjør at dem ryker sånn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 3, 2013 Hei. Hadde samme problem med min 1.9 TDI - voldsom svartrøyk ved gasspådrag. Fjernet nettopp chip'n, bare skrudde den løs. Alt forsvant - ingen røyk. ( Og behøver man egentlig chip på en 2,5 TDI ? ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 5, 2013 Arild, gjelder spørsmålet den sorte bilen som Fredrik B kjøpte av meg og senere solgte til et medlem i Trøndelag? Når de har gått så langt etter registerskift så er det lurt å kontrollere/justere registerstramming og timing og det samme på pumperemma. Om dette alene er forklaringen på din vet man jo ikke, men uansett så er det smartest å starte der da dette må være i orden uansett. Ved tomgang er det lite! Mine lager svartrøyk uansett turtal. og ved skikkelig pådrag på over 3000rpm da velter det ut noe sinnsykt og tåkelegger alt bak! hehe! Her er bilde fra kaldstart i vinter! Og det der vil jeg kalle sinnsykt med røyk! Der er det 0 gasspådrag. Sånn er den til den har stått og gått i 10 sec ca [ATTACH=CONFIG]200126[/ATTACH] Den bilen er det noe galt med. Ingen slike motorer i fin form ryker like mye selv med full gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 6, 2013 Haha Glødereleet var ødelagt så jeg kjidna og kjidna lenge, gløda mye og når den først starta hurka den noe fælt og spydde ut røyk! Skjer hver vinter Går som ei kule og alder hatt et feilslag så jeg vil si den er rimelig frisk hehe :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 6, 2013 Vil anta at det du beskriver av svartrøyk er ganske normalt med tanke på at den mest sannsynlig kun har catalysator og ikke DPF-filter. Blendet EGR-ventil gjør også sitt til at eksosen ikke blir forbrent flere ganger, derav mer røyk. Du vil sannsynlig legge merke til at bilen går bedre etter en langtur eller en tur med litt belastning. Slik at motoren får "blåst ut litt". Jeg vil hvertfall si at dette er noe man ser ofte på dieselbiler som går lite med pådrag, og pådrag kun i korte perioder. De "kokser" litt igjen. Ikke unormalt for dieselbiler fra denne perioden. -Thelle- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 5, 2013 Hiver inn mitt "problem" Eg har blitt stoppa i teknisk med min Audi A6 2,5 tdi AEL motor Der fekk eg på mangellappen: "unormal røykutvikling". Det må sies at eneste måten han fant ut av det på var ved å stryke en finger bakpå skiltet, og siden han vart svart på fingeren så sa han at den røykte. Det må sies at eg ikke hadde vasket bilen på 2 uker, og at eg hadde nettopp vært på lang tur (type Bergen-Oslo) Hva pokker kan eg gjøre? Bilen røyker ikke mye før eg gir skikkelig på, men ikke ved "normal" kjøring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 5, 2013 Arild, gjelder spørsmålet den sorte bilen som Fredrik B kjøpte av meg og senere solgte til et medlem i Trøndelag?Når de har gått så langt etter registerskift så er det lurt å kontrollere/justere registerstramming og timing og det samme på pumperemma. Om dette alene er forklaringen på din vet man jo ikke, men uansett så er det smartest å starte der da dette må være i orden uansett. Hvit A6 avant. Husker ikke hvem forige eier var, men han fikk deg til å bytte regreimen ivertfall. Timingen er innafor; "Timing within spec: but retarded". Har byttet turbo nå, litt bedre når bilen blir varm. Men hvis jeg kjører langt og plutselig gir på, legger jeg igjen en svart stripe på asfalten. Skal tydeligvis være slik. Nye dyser er kommet, så får vi se da. Er ganske grove dyser, så jeg forventer litt svartrøyk ved full trøkk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 5, 2013 Hiver inn mitt "problem"Eg har blitt stoppa i teknisk med min Audi A6 2,5 tdi AEL motor Der fekk eg på mangellappen: "unormal røykutvikling". Det må sies at eneste måten han fant ut av det på var ved å stryke en finger bakpå skiltet, og siden han vart svart på fingeren så sa han at den røykte. Det må sies at eg ikke hadde vasket bilen på 2 uker, og at eg hadde nettopp vært på lang tur (type Bergen-Oslo) Hva pokker kan eg gjøre? Bilen røyker ikke mye før eg gir skikkelig på, men ikke ved "normal" kjøring Vask bilen, skift olje m/filter, luftfilter og dieselfilter hvis dette etterhvert er på tide. Sørg for at motoren er god og varm når EU kontrollen skal starte. De siste kilometrene før du kommer frem til kontrollstedet, ta noen skikkelige fullgass akselerasjoner opp til max turtall. Når du kommer frem, gi den 6-8 skikkelige rusinger i fri, flat pedal opp til 4400 omdreininger. Da har du blåst ut det meste av løs eksos i eksosanlegget som ellers ville kommet ut i kontrollen. Så tar du kontroll og håper at det går bra, noe det som regel gjør på disse dersom register/pumperem er noenlunde korrekt timet opp. Hvit A6 avant. Husker ikke hvem forige eier var, men han fikk deg til å bytte regreimen ivertfall. Det er ikke den nydelige bilen med perlemor lakk og alcantara skinninteriør du har slått kloa i? Hvis ikke så husker jeg ikke helt hvilken bil dette er så jeg evt kunne kommet med noen konkrete tips basert på kjennskap til bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 5, 2013 Hiver inn mitt "problem"Eg har blitt stoppa i teknisk med min Audi A6 2,5 tdi AEL motor Der fekk eg på mangellappen: "unormal røykutvikling". Det må sies at eneste måten han fant ut av det på var ved å stryke en finger bakpå skiltet, og siden han vart svart på fingeren så sa han at den røykte. Det må sies at eg ikke hadde vasket bilen på 2 uker, og at eg hadde nettopp vært på lang tur (type Bergen-Oslo) Hva pokker kan eg gjøre? Bilen røyker ikke mye før eg gir skikkelig på, men ikke ved "normal" kjøring Er det gjort noe med bilen (les: tukling)? Lurer på om det finnes noe vidunderkur en kan ha på tanken for å få ned røyknivået. Skal ta å vaske bilen jeg Hvit bil + diesel = svart bakende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 5, 2013 Det er ikke den nydelige bilen med perlemor lakk og alcantara skinninteriør du har slått kloa i? Hvis ikke så husker jeg ikke helt hvilken bil dette er så jeg evt kunne kommet med noen konkrete tips basert på kjennskap til bilen. Casablanca hvit (LY9G) og sportsinteriør av svart stoff. Var ikke veldig nydelig da jeg kjøpte den, så er nok ikke den nei. Jeg kjøpte den av en kar i Drammen som hadde kjennskap til deg. Tråden til bilen: http://forum.vacn.no/showthread.php?256002-Audi-A6-2-5-tdi-quattro-Bruksbilen-Holset-HE221W 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 5, 2013 Der husker jeg desverre ikke om det var noe spesielt å merke seg som kan påvirke ryking. Men generelt så ryker disse også litt mer når pumpene har gått langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 5, 2013 Der husker jeg desverre ikke om det var noe spesielt å merke seg som kan påvirke ryking. Men generelt så ryker disse også litt mer når pumpene har gått langt. Har lagt merke til at pumpa svetter litt. Har nok vært med et stykke den her. Finnes det noe overhalingsdeler til disse, eller er det bare å bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 5, 2013 Jeg har et overhalingssett med pakninger og div. som skal være til denne pumpa vistnok, kjøpt av en på forumet her. Har aldri rota meg til å gjøre en overhaling, så du kan evt. få kjøpe det hvis vil prøve selv. Ellers så finnes det vel firma som overhaler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 6, 2013 Dieselmeken i Sverige overhaler og kan bygge en "superpumpe" i samme slengen En frisk TDI skal overhode ikke ryke sånn som den over her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 6, 2013 Dieselmeken i Sverige overhaler og kan bygge en "superpumpe" i samme slengen En frisk TDI skal overhode ikke ryke sånn som den over her Hva legges i superpumpe? Større stempel? Høres kostbart ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...