Installasjon av Bilstein-dempere

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt Bilstein Pro-Kit til min Audi S6+. Demperen i kitet, er den som kalles "B8"

Akkurat begynt med fronten, og har støtt på litt problemer. Håper noen kan hjelpe med råd.

 

Fikk omsider av org. demperene, disse satt "godt".. Ble brukt 2,5 meter forlenger for å få den av... :)

På toppen av demperhuset (om man kan si det, mener den feite delen av demperen som sylinderen går inn i ved trykk), ligger det en slags skål, eller kopp om man vil, med et sekskantet spor i toppen, denne låser jo fast org. demper. -Jeg brukte spesialverktøy fra Biltema for å få av dette. Demperene er ute, men nå ser jeg et problem. -Bilstein-demperene har en metall-skål som er tredd utenpå sylinderen, denne har to kraftige utsparringer på hver side, for å kunne settes fast. -Trenger man her et spesialverktøy fra Bilstein? Fulgte ikke med i kitet.

Den orginale skåla med sekskant i toppen, går ikke over sylinderen, så den kan ikke benyttes.

 

Noen tips? Fetes Bilstein-demperen på en annen måte enn orginalt?

Støvbeskyttelse type "trekkspill" kom heller ikke med, bør jeg gå for noe på Biltema her?

 

takknemmelig for all slags type hjelp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at ikke originaltoppe passer, har du bilde?

Gummien kjøper du på Møller eller andre med originaldeler, har ikke sett det som uoriginal..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_1799.jpg

her er et slags bilde fra bilstein-instruksjonen

 

1 og 2 fra illustrasjonen mangler. Pluss evt spesialnøkkel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at ikke originaltoppe passer, har du bilde?

Gummien kjøper du på Møller eller andre med originaldeler, har ikke sett det som uoriginal..

 

Den sekskantede påningen på toppen, som tas tak i med spesialverktøyet for å løsne/feste, går ikke over sylinderen i de nye demperene, da

de er kraftigere enn på Monroe-demperen som sto der.

 

Tok ikke noe bilde før jeg rømte garasjen i går, men kan få ordnet det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker korrekt så er det Bilstein

B8? - Sprint (HD) Art.Nr.: P36-370 (de har også et annet deleNr.)

B6 - Sport Art.Nr.: P36-369 (igjen de har også et annet deleNr.)

 

Jeg har brukt begge (P36-370 & P36-369), og de er omternt identiske.

Her et bilde av original demper & B8? P36-370. Er det slik den ser ut, B8 demperen din?

P4220039.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker korrekt så er det Bilstein

B8? - Sprint (HD) Art.Nr.: P36-370 (de har også et annet deleNr.)

B6 - Sport Art.Nr.: P36-369 (igjen de har også et annet deleNr.)

 

Jeg har brukt begge (P36-370 & P36-369), og de er omternt identiske.

Her et bilde av original demper & B8? P36-370. Er det slik den ser ut, B8 demperen din?

 

Den ser mistenkelig lik ut, ja.

Har ikke delenummer her hjemme, skal kjøre ned i garasjen å ta noen bilder om litt.

 

På bildet ditt her, ser man jo at sylinderen er feitere enn på den grå demperen. Det gjør at topp-låsen med sekskant ikke sklir over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt med på hva du mener med topp-låsen. Men hvis det er mutteren du mener, så må du bruke den nye, som vist på bilde.

Det skal være (er vanligvis) verktøy med i settet for å trekke til mutteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, noen bilder:

Ny demper sammen med gammel, (Bilstein´s festeanordning henger bare løst på der oppe, men du kan se en av de to sporene der som skal brukes til å sette til.. (120newton)

IMG_1803_zps7ce7955d.jpg

 

delenummer frontdemper

IMG_1807_zps0a6ea624.jpg

 

delenummer bakdemper

IMG_1808_zps9ea1c9c0.jpg

 

festested nede i fjærbeinet. Festeanordningen som kom med Bilstein passer fint på gjengene her,

men jeg får jo ikke satt til skikkelig, da den nevnte "koppen" for festing av org. demper ikke går over sylinderen på bilsteindemperen

IMG_1800_zps068a97fb.jpg

 

..og slik ser den orginale festedingsen ut når den står montert i fjærbeinet.

IMG_1801_zps0a4be4c4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal IKKE bruke den originale koppen/mutteren. Du skal bruke den som følger med bilstein demperen ;)

Hvis du ikke har verktøy til å skru fast den nye mutteren, så bruke en STOR rørtang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, joda, det hadde jeg ikke fått til om jeg ville engang :) den går ikke over nydemperen.

 

-Men 120 newton med rørtang? Er jeg så sterk?

Og, den evinnelige plast-ringen, er det bare å finne noe som passer? Er vel bare for at ikke demperen skal ligge rett mot stål?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor tang så greier du det fint. 120NM er ikkje meir enn 12 kg på enden av ein 1 meter lang arm;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bekalger at jeg ikke forstår, men plast-ringen?

Jeg brukte de originale delene, som du sier i innlegg #3 at mangler (ref. bilde av del #1 & #3).

Den originale "ende-stopperen" (avbildet i innlegg #5) som hindrer demperen i å kolapse helt, trenger du ikke. Da Bilstein demperen har denne innebygget i demperen (har jeg blitt fortalt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men det må vel gå..

 

Har bestilt ny foring og lager til toppen også, dette kommer mandag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bekalger at jeg ikke forstår, men plast-ringen?

Jeg brukte de originale delene, som du sier i innlegg #3 at mangler (ref. bilde av del #1 & #3).

Den originale "ende-stopperen" (avbildet i innlegg #5) som hindrer demperen i å kolapse helt, trenger du ikke. Da Bilstein demperen har denne innebygget i demperen (har jeg blitt fortalt).

 

Bump-stop er innebygget i Bilstein, i følge instruksjonene. Den oransje som sto der orginalt, sto jo øverst opp i tårnet.

Noen plastring har jeg ikke sett på de demperne som sto på bilen

Jeg trodde denne plastringen skulle være helt i bunnen, for å forhindre at demperen ble liggende mot stål, men den skal kanskje brukes nederst på gjengene når festeanordningen er på plass.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det samme,men jeg tror ikke det skal brukes og ikke er nødvendig å bruke org ring over den bilstein ringen.Dempere sitter dønn fast når du skrur ned denne ringen når demperene er satt ned i fjørbeinet. Jeg skal forøvrig skifte til uken, så skal se hvordan jeg gjør dette.Jeg kjøpte org støvmasjetter og håper det passer??den org gummi foringen eller stopperen passer ikke.Jeg fikk heller ikke med de 2 delene som du nevner til mitt sett...

 

Jeg har de tjukkeste B6 demperene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det samme,men jeg tror ikke det skal brukes og ikke er nødvendig å bruke org ring over den bilstein ringen.Dempere sitter dønn fast når du skrur ned denne ringen når demperene er satt ned i fjørbeinet. Jeg skal forøvrig skifte til uken, så skal se hvordan jeg gjør dette.Jeg kjøpte org støvmasjetter og håper det passer??den org gummi foringen eller stopperen passer ikke.Jeg fikk heller ikke med de 2 delene som du nevner til mitt sett...

 

Jeg har de tjukkeste B6 demperene

 

Som nevnt tidligere, trodde jeg den sagnomsuste plastringen skulle ligge nederst, der den gule rompa til demperen ligger mot "bunnen" av "sjakta"

Tyder jo nå på at den skal ligge i samkved me låseringen når den er på plass.

På monroe-demperen jeg hadde på der lå det en metallring ved låsekoppen, mot demperen -Hadde du en gummiforing her?

 

Støvmansjetter mente en kompis de hadde på biltema, går for det, da jeg fikk pris på knappe 400,- stk på Møller, det var grovt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ringen du snakker om, det er ikke den som skal holde støvmansjetten på plass da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, trodde jeg den sagnomsuste plastringen skulle ligge nederst, der den gule rompa til demperen ligger mot "bunnen" av "sjakta"

Tyder jo nå på at den skal ligge i samkved me låseringen når den er på plass.

På monroe-demperen jeg hadde på der lå det en metallring ved låsekoppen, mot demperen -Hadde du en gummiforing her?

 

Støvmansjetter mente en kompis de hadde på biltema, går for det, da jeg fikk pris på knappe 400,- stk på Møller, det var grovt.

 

Hadde ingen gummiforing jeg.Ikke slik som du viser på ett av bildene.Jeg bruker ikke slik gummiring som du nevner. Jeg kjøpte støvmansjetter fra Autohausaz.com. Antar at det passer uten problemer. Jeg skal bare stramme den ringen og sette på støvmansjettene og montere nye top lager så ser jeg ikke noen grunn til at det trengs noe mer? Men stusser på at jeg ikke fikk med de to delene som du heller ikke fikk med i ditt sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ingen gummiforing jeg.Ikke slik som du viser på ett av bildene.Jeg bruker ikke slik gummiring som du nevner. Jeg kjøpte støvmansjetter fra Autohausaz.com. Antar at det passer uten problemer. Jeg skal bare stramme den ringen og sette på støvmansjettene og montere nye top lager så ser jeg ikke noen grunn til at det trengs noe mer? Men stusser på at jeg ikke fikk med de to delene som du heller ikke fikk med i ditt sett.

 

Jeg har også bestilt tårnlager og foring, støvmansjett finner jeg tak i på biltema.

I følge selger, mener Bilstein at de orginale delene skal brukes, ergo følger det ikke med. Ser jo den, er jo ok å bruke or. mansjett, men mine var fullstendig tyggegummi, så de må vekk.

Det eneste jeg egentlig kunne tenkt meg, er et verktøy for å få stramma koppen uten tang. Men men. Blir vel ordning.

Gode dempere, på c4, har kjørt på det før. gleder meg stort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du finner en jernrør som er passe i diameter er det ikke noe problem for deg å lage et verktøy, du trenger bare to "tenner" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også bestilt tårnlager og foring, støvmansjett finner jeg tak i på biltema.

I følge selger, mener Bilstein at de orginale delene skal brukes, ergo følger det ikke med. Ser jo den, er jo ok å bruke or. mansjett, men mine var fullstendig tyggegummi, så de må vekk.

Det eneste jeg egentlig kunne tenkt meg, er et verktøy for å få stramma koppen uten tang. Men men. Blir vel ordning.

Gode dempere, på c4, har kjørt på det før. gleder meg stort :)

 

Enig.Gleder meg stort til bytte selv.Beste demperene man kan gå for uansett bil. Hadde bilstein på forrige c4 også,må ha igjen =)

Kjøpte nye mansjetter,foringer og lager selv.Orginalt vel å merke. Håper det blir bra kombo.Må lage meg et verktøy eller gjøre noe lurt når jeg skal skal stramme denne "koppen" selv.Men da er svaret så enkelt at man bruker org deler og bruker bilstein ringen å smeller sammen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik, har du kommet i gang med montering?

 

Jeg hadde fått feil stabstagsforing til min, så den ble stående litt. Fikk foringer til A6, og de er så pass slitsomme å demontere, at jeg giddet ikke

sette sammen det gamle igjen. Ble stående i helga før de nye delene kom.

 

Jeg hadde faktisk to knekte fjærer, som nå er kommet ut og står på garasjegulvet til skrekk og advarsel.

Enig ang. Bilstein, hadde Bilstein med H&R på en annen S6, spent på hvordan det blir med Eibach med i sammenhengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik, har du kommet i gang med montering?

 

Jeg hadde fått feil stabstagsforing til min, så den ble stående litt. Fikk foringer til A6, og de er så pass slitsomme å demontere, at jeg giddet ikke

sette sammen det gamle igjen. Ble stående i helga før de nye delene kom.

 

Jeg hadde faktisk to knekte fjærer, som nå er kommet ut og står på garasjegulvet til skrekk og advarsel.

Enig ang. Bilstein, hadde Bilstein med H&R på en annen S6, spent på hvordan det blir med Eibach med i sammenhengen.

 

Hei,

Nei jeg har ikke begynt enda. Blir nok ikke før etter ferien antar jeg? Håper jeg..

Skal kjøre Eibach også ;) blir nok veldig bra.

Såpass, da var det på høy tid du får skiftet. Blir vel noe bedre kjørekomfort og respons etter nytt sett er på plass da.

 

hmm.foringer til stab stag har jeg ikke tenkt på...Det er noe jeg må anskaffe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi har god rabattavtale på 909motorsport på polyforinger om det er ønskelig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.