#1 Skrevet Juni 30, 2013 Når det er varmt ute, i køkjøring eller ved andre plutselige anledninger, kommer en kraftig ulelyd fra motorrommet, kan minne om en støvsuger med lagerhavari eller noe. Har konstatert hvor lyden kommer fra, men lurer fælt på hva den greia gjør, eller hva den er godt for... Tok av dekslet under motoren, og helt nede, ved siden av AC-kompressoren, under turboen, sitter noe som kan minne om en pumpe/ vifte eller noe...? Ser ut til at utløpet går i retning av turboen, innløpet har jeg ikke helt funnet hvor kommer fra. Noen som vet hva denne greia gjør, om det er mulig å reparere den, eller om hvor man får ny til en pris lavere enn hva Møller vil ha...? Kan ta bilde av "dingzen" om noen trenger det for å avgjøre hva støygeneratoren er for noe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 30, 2013 Er ikke webasto feks? men rart om at den skulle starte når det er varmt ute.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 30, 2013 Den ser ikke ca slik ut? LINK Rart hvis det er denne da? På min går den bare når bilen er kald. Jeg har ikke nok peiling til å vite nøyaktig hva den gjør. Ett eller annet med evap systemet kanskje? Etter litt søking på nett fant jeg dette: LINK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 30, 2013 Låter det som at girkassa er utslitt? Bortsett fra at kommer fra feil sted? Slitt AC-kompressor låter sånn. Trykk inn econ-knappen. Og hør etter om den holder kjeft. Blir det stille, er det sannsynligvis AC-kompressoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 30, 2013 SAI-pumpe det der vel? Trodde ikke 99modellene kom med det der. Pumpa dytter inn luft i eksosmanifolden på kald motor for å øke forbrenningstemperaturen i katalysatoren, så den oppnår arbeidstemp fortere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 3, 2013 SAI-pumpe hørtes fornuftig ut! Og at den går kun ved oppstart på kald motor,kan stemme bra det. Ikke umulig AC-pumpa begynner å bli støl også,men begynner et sted jeg. Noen som vet om det er mulig å bytte lager på denne,el skal den bråke som om noe går tørt...? Bilen er import,så mulig det er grunnen til at den er montert. Ligner hvertfall veldig på de bildene i linken over... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 3, 2013 Når denne går på min hører jeg bare pittelitt mere motorlyd, men det er grunnet åpent luftfilter. Med orginal luftfilterboks tror jeg ikke du klarer å høre den fra inni bilen. Om den går samtidig som jeg kjører vet jeg ikke siden jeg da ikke klarer å høre den lille ekstra lyden jeg får. Men står jeg i et lyskryss og har kjørt i bare et par minutter kan jeg høre at den starter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 3, 2013 Jeg hadde samme greia på en 99mod 1,8t Lagde en tråd da, med film med samme spørsmålet.. http://forum.vacn.no/showthread.php?182538-Rar-lyd-n%E5r-motor-er-kald-p%E5-A4-1-8T Jeg nappa ut kontakten til motoren.. Jeg kjørte uten katalysator, så jeg så ikke helt poenget med den pumpa da! Funka greit det SAI-pumpe det der vel? Trodde ikke 99modellene kom med det der. Pumpa dytter inn luft i eksosmanifolden på kald motor for å øke forbrenningstemperaturen i katalysatoren, så den oppnår arbeidstemp fortere. 99mod facelift med ANB motor har dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 22, 2013 Per Andre, det er helt klart den støvsugerlyden som jeg har i min bil også, så da er det nok den luftpumpa som er synderen. Du sier du kjører uten cat, hvilke andre moddinger har du gjort...? Hadde en S2, hvor cat var fjernet, men var en svare strev å få den gjennom EU. Mulig den også gikk med litt feit blanding... Har vurdert å montere annen eksos, sette inn "testrør" som erstatning for cat, og få inn BSR-program på den, ev. nytt luftfilter/ open-air. Mer jeg kan gjøre, for å fremskaffe litt mer moro, men fremdeles holde forbruket moderat ved vanlig kjøring, at bilen starter og går som den skal både når det er -30 og +30...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...