bytte av lysbryter med lyssensor, koding?

Anbefalte innlegg

har ikke prøvd så mye, da jeg er hjemme i pappaperm fortiden..

Men det som beskymrer meg er at pakken ikke har kommet enda.

har sporing på den, men den har stått " Fast" i Kina siden 8 Juli. her går det tregt må jeg si..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakker fra kina varierer veldig. Hender seg ofte at det tar 3uker og mer. Jeg tror bare jeg var heldig med hvem jeg handlet fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg finne tak i tang, forså å presse inn plastikkringen, også vri til høyre?

skal prøve dette først ikveld, viss ikke så skrur jeg opp hele greian.

Men må få til å stille på lysene, for det er uaktuelt å kjøre slik =p

Kansje lysene nuller seg når jeg kobler av ledningen inn til kretskortet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min aktiverter nærlys om jeg tar ut kontakten. Ville prøvd å vri på det sorte. Bryteren fungerer iallfall slik at det ytterste kretskortet vris så det får kontakt på div punkter som endrer hvilket lys du har på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk faktisk til å sette på bryteren ijenn, tok litt lynlim, så nå får det stå å herde litt før æ prøve å presse inn å vrir med klokka!! Håpe det fungere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bestilte jeg en av de i første post. "Estimated delivery: Between Thursday, Aug. 8 and Wednesday, Aug. 21"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott :)

Men kanskje Erlend kan fortelle hvor du la ledningen etc.. Fikk du skjult den? Lang ledning på den?(Hvis du har montert det?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som lurer, så ser dere den hvite tappen nesten helt øverst innmot kretskortet, den var på villspor.

Jeg måtte bruke ( av det jeg hadde tilgjengelig) 2 smørkniver, ført kniven på øverste tappen og nederste tappen, klemt de litt sammen før jeg fikk flytta hele stikken med tappene på inni hvor dere ser det blåe merkene på siden. Da fungerete alle lysene.

Kort forklart: ut av ledd, så på plass ijenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott :)

Men kanskje Erlend kan fortelle hvor du la ledningen etc.. Fikk du skjult den? Lang ledning på den?(Hvis du har montert det?)

 

Ledning mellom 1,5-2m kanskje. Tok av a-stolpe deksel og tok kabel inn igjennom hullet til bryter videre opp så den kom ut ved den helt fremste sideruten, så langs a-stolpe og satt sensor helt i topp av frontrute. Vises ikke fra utsiden om du ikke vet den er der,Det gjeller også fra innsiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder? Hvordan ta av A-stolpedeksel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A-stolpen er vel som resten fester med klips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A-stolpen er vel som resten fester med klips.

 

En Torx skrue bak det lille "airbag" dekselet i toppen av stolpen, vippes bare ut. Resten er klips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så altså kan/bør man montere sensor først, og så eksperimentere litt med stjerneskruen og dipsvitsjene før man putter "dingsen" og bryteren på plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så altså kan/bør man montere sensor først, og så eksperimentere litt med stjerneskruen og dipsvitsjene før man putter "dingsen" og bryteren på plass?

 

Jeg testet først at alt fungerte uten å montere, kjedelig å montere en defekt sensor om det skulle være tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Har redigert om denne posten så den stemmer med postene nedenfor)

How-to del 1 (for Golf Mk6):

 

1. Demontere gammel bryter:

- Vri-bryter på 0. Trykk den inn ca 0,5-1cm

- Vri til høyre til den er ca på parklysmerket

- Trekk ut og koble fra bryteren

2. Koble til automatikkmodulen mellom stikk og ny bryter. Autolysmodulen blir en forlengelse av bryteren innover.

3. Testing av funksjon: Tenning på (og da spiller den Bjellklang(!), trolig for å teste varsellydene, bare første gang heldigvis!), bryter på Auto, sjekke at lyset veksler riktig mellom ønsket kjørelys (dag) og nærlys (natt), og at fjernlys virker (natt) ved på holde rundt sensoren (lys/mørke). På min bil har jeg ikke baklys ved dagkjørelys, for øvrig, og jeg har en Trendline uten tåkelys foran.

I mitt tilfelle skulle DP1 (dipswitch 1) stå off og DP2 on, antar at dette kan variere.

4. Sette ny bryter med autolysmodul på plass, trykkes rett inn til det klikker

5. Montering av sensor

- Vippe ut airbagmerke på deksel A-stolpe

- Løsne torx under merket

- Vippe ut hele A-stolpe-dekselet (klipset fast) - det er ikke nødvendig å løsne det nede ved dashbord

- Ta av sikringsboksdeksel og deksel mot dørlist

- Trekke ledning opp til toppen av A-stolpen og feste sensor oppe i øvre venstre frontrutehjørne

- Legge ledning pent i sikringsboks, evt stripse

- Montere deksel og airbagmerke og de to dekslene nede

6. Justering av sensor: Skru på stjerneskrue i modul for å finne ønsket grense for automatikk (lys/mørke). Jeg har så langt ikke gjort det, må se om det passer med fabrikkinnstillingen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

How-to del 2:

Monterte dette i kveld. Her er delene som følger med fra Kina. Slapp for øvrig toll, så det ble 373,45 kroner med ny bryter og alt. Kinesisk bruksanvisning.

IMG_2878_1067x800.jpg

IMG_2881_1067x800.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen åpne spørsmål

 

- Limsiden av sensoren sees utenfra som en hvit flekk. Det er mulig at den kan plasseres i "sort sone" på frontruten, men jeg er usikker på om den samtidig da vil få nok lys. Får evt vurdere å flytte den, men sort sone er ikkeveldig stor på denne bilen.

 

- Ny bryter har posisjon for tåkelys foran (mens jeg har bare bak). Kan dette gi EU/PKK-anmerkning? Ser at det finnes en bryter http://www.ebay.de/itm/Original-VW-Passat-3C-Tiguan-Golf-6-Lichtschalter-1K0941431BK-/121162955766?pt=DE_Autoteile&hash=item1c35dffbf6 som har Auto (og park) og En tåkelysposisjon, mulig at dette da er løsningen. (Autolysmodul kan forøvrig kjøpes uten selve bryteren). Den tid den (eventuelle) sorg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reglene sier at påmontert utstyr skal fungere. Ikke at brytere ikke skal ha funksjoner som bilen ikke har. Eid flere biler der bilen er levert med bryter som støtter tåke/kurvelys, men bilen har ikke dette montert.

 

Ingen feil/mangel på dette.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god hjælp av Erlend Viken, som kodet lysene for meg :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå brukt min en stund. Spesielt i dag, langtur med mange tuneller og skiftende vær (tunge regnbyger innimellom) og skumring, så må jeg bare si meg 100% fornøyd, skifter raskt over til nærlys og ved passe lysnivå, og tilbake til kjørelys med noen sekunders forsinkelse etter at man er tilbake i lyset. Har ikke justert noe på følsomheten (stjerneskruen). Enklest å observere status på RCD'en, belysningen der følger samme autofunksjon.

 

Tommelen opp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremdeles fornøyd. Småpirk er at jeg noen ganger får varsellyd for lys når jeg går ut av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne med et spørsmål

Kunne denne bryteren fungert på en golf 4? Såvidt jeg vet er jo selve bryteren lik, men vil auto-funksjonen fungere på min en god del eldre bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se av bilder så er kontaktene bak helt forskjellige, det samme er antall pinner? Så jeg tviler. Ser også f.eks på ebay at ingen selger brytere som passert til både Golf 4 og 5/6, hadde de vært like ville mange oppgradert til ny type bryter?

 

Men hvorfor ikke kjøpe en til Golf 4? F.eks. http://www.ebay.de/itm/100CHM01-Coming-Leaving-Home-Modul-mit-Lichtsensor-VW-Golf-IV-Golf-4-/360803680715?pt=DE_Autoteile&hash=item54019341cb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.