#1 Skrevet Juli 5, 2013 Nå begynner jeg å bli lei av å bytte fjærbenslager på min T5, og lager derfor denne tråden i håp om at noen kan gi meg noen tips og råd. Jeg har hatt min bil i 1.5år, og byttet 4 sett fjærbenslager... Lang historie kort: - Monterte JOM justerbart senkesett, bilen gikk ca 14dager før det ble klakking i lager på ene siden, jeg klarte da å få det igjennom på garanti hos møller som byttet begge lager for meg. - Denne gangen gikk det hele 2 dager før jeg fikk lyd igjen på ene siden... Kjørte med dette en stund da jeg ble lei.. - Møller nektet å ta de på garanti da de mente det skyldes senkesettet som ikke hadde forspenn på fjærene når bilen var jekket opp. Byttet de selv i FEBI lager. Varte ca 14dager... - Gikk i sommer til innkjøp av Bilstein B14 justerbart senkesett, samt nye Sachs fjærbenslager.. Monterte på, og det gikk igjen 2 dager før merkbar klakkelyd på venstre side, har nå etter to ukers bruk også den typiske raklingen ved svinging når bilen står stille. Begynner å bli rådløs, og skjønner ikke hvorfor bilen har denne enorme appetitten på lager. Det er jo vanligvis bare det ene som ryker, men det varierer hvilken side. Er det jeg som gjør noe feil i montering (Selv om møller har montert en gang) ? Bilstein settet er montert som følger: Fjærbein-fjær-fjærskål-fjærbenslager-mutter Dette settes så inn i bilen, hvor det monteres en plate med en mutter fra vannkassene. Slik at det sitter to stk muttere på hver side. Vanskelig å forklare.. men mener det er slik det henger sammen. Mvh. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 5, 2013 Pappa har hatt mange T5, samtlige spiser disse lagrene og... Virker som det er litt sjuka på disse bilene:/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 5, 2013 Satte på nye originale dempere, fjærer og fjærbeinlager på min brors T5 lang. Gikk 2 dager der også før det begynte å skrangle. Var ganske sikker på jeg satte sammen korrekt, og ser jo nå at det tydligvis er flere som har samme problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 5, 2013 Jeg hadde knirking og klunking/rakling ved sving på topplager på seaten smurt inn topplager med litum fet eller hva det heter.Jeg hadde nye topplager når jeg monterte på justerbar senk og lyder kom med en gang ble borte når jeg smurte opp topplagra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 5, 2013 På den me hadde lengst ca225000km. Så byttet me 2 ganger. 1gang under garanti på møller. 1gang gjorde eg dei rein og smurte dei opp med grease. Pga dei var feil deimeg var fått. Så byttet me dei før me solgte den på rundt 220000km. Kan og sies at denne gjekk med h-r fjører og bilstein dempere dei siste 50000km. Den gangen me skulle bytte fjærer og dempere var den gangen me gjorde dei rein. Vart heilt super etter på ingen lyd. På dei 2andee me hadde vart det ikkje byttet. Men dei gjekk ikkje så langt . Ca40000 og den eine ca75000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 5, 2013 Da får jeg bestille nye, og være rausere med fettet, har smurt, men ikke i nærheten av så mye som på bildet her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 5, 2013 et bilde jeg fant når jeg hadde problemet.Jeg var enda rausere enn på bilde jeg la ut. fikset mine i 2009 og har ikke gjort noe der etter det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...