Problem med koblinger til AC-radiator på Audi A6 C4

Anbefalte innlegg

Hei har problem med at koblingene på AC-radiatoren (både den store slangen oppe, og den mindre nede) satt som f... og at gjengene var oppspiste på radiatordelen.

Selve koblingene på radiatoren er vel i alu mens mutrene på slangene er i stål. Det virker som om en del av aluen sitter igjen i mutteren, har prøvd å renske ut men det er ikke enkelt å få ut.

Andre som har hatt dette problemet? Må man bytte koblingene på slangene rett og slett, eller er det bare å peise på igjen med makt?

Vil det da bli tett, eller sitter man igjen med ødelagt radiator og må skaffe enda en ny?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opplevde også det problemet, når jeg skulle skru av AC-kompressoren.

Etter og ha brukt faen så mye makt, og var generelt lei av og skru + at det var hull i slangene, så skjærte jeg bare av slangene :)

Men koblingene sitter som fy!

Er vell kansje varme som er tingen her, men redd for og skade slangene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt vanlig på disse bilene.

Siden fylling og gass koster et par lapper så ville i hvertfall ikke jeg forsøkt å bare "peise det på igjen med makt". I de fleste tilfellene blir det da ikke tett og du kunne like gjerne spart deg innkjøp av kondenseren, fylling og gass.

Tipset er å pirke ut aluminiumen som sitter i mutteren som best du kan med en tannlegepirker, spraye op med noe korrosjonsløsendevæske og fortsette et par dager senere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forsøkt å pirke ut med akkurat en slik "tannlegepirker" og får ut en del, men mutteren blir veldig fort treg innpå (håndmakt) og tar ikke sjansen på å skru den ut.

Kan jeg fjerne den presskoblingen på røret/slangen og erstatte mutteren/presskoblingen f.eks. hos TESS da mon tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, så lenge dem blir tett og tåler trykket?

Har vudert og fjerne to av alu-rørene som går inn på kompressoren med slanger, da disse rørene har en stygg knekk i seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man kjøpt nye rør på møller? Jeg skulle montere nytt tørkefilter men faen om det passet. Kjøpte det på mekonomen. Synes synd på Vik-service som brukte lang tid på å forsøke å montere det (Fantastisk service må man si!).

Uansett, gjengene på koblingen på ene slangen ble nesten slitt vekk, men vi fikk det sammen tilslutt, dog med det gamle filteret..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til B5 får man iallefall kjøpt nye rør, kan sjekke i ETKA til C4 også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det bare å splitte opp og fjerne presskoblingen på røret, så får man tredd av og byttet muttern, og satt på ny presskobling?

Er det noen spesiell type man trenger for å få dette tett siden det er gass? Eller det er rør+slangen og presset er som gjør det tett?

Spør fordi jeg føler folka på en lokale TESS-sjappa har lite peiling på ting som ikke er til bruk på landbruksmaskiner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også at det anbefales å bytte "tørkefilter" når systemet har vært tomt over en periode, hvor sitter dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter nede til venstre ved luftfilterboksen. Et avlangt sylinderformet filter. På størrelse med en 1,5L Cola. Var dette jeg skulle bytte, men jammen ble det ikke tett. Styr unna Mekonomen. Mulig det er bedre passform fra andre leverandører?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at disse rørene ikke lenger er å få kjøpt. Men et firma i Oslo fikser nye koblinger hvis jeg sender nedover de gamle:

Torleif Ås Bilklima

Brobekkveien 104a

0582 Oslo

23 24 57 57

aas@bilklima.no

Tørkefiler hos Møller var for øvrig svindyrt, så her må man prøve å få ordnet et annet sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.