Anbefalte innlegg

Heisann :)

Et gult varsellys begynte i dag å lyse i dashen min, etter å ha konferert med instruksjonsboka handler dette om feil på avgasskontrollen. Bilen fjusker ikke, og går normalt. Hva kan dette skyldes?

Det dreier seg om en 05 A6 3.2 Fsi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En sensor regner jeg med, var det på min, kosta 1800kr å skifte såvidt jeg husker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det trygt å bruke bilen, eller må den stå i ro ved denne typen varsler?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver bare avgass, en diagnose hadde vært å foretrekke for å være sikker men i utgangspunktet så går ikke det utover motor eller sikkerheten, ville sagt kjør inntill du enten får tatt en diagnose eller leverer den på verksted avhengig av hva du foretrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det trygt å bruke bilen, eller må den stå i ro ved denne typen varsler?:)

 

Altså min bil dro markant dårligere etter lampa lyste så jeg lot være å vente med å oppsøke verksted :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge bilen fungerer som normalt, og man kun skal bruke bilen i normal drift (ikke langturer og trekking av henger) pleier jeg å si at det går fint. Men man må ikke drøye med en evt diagnose og rep. De fleste biler i dag går greit uten en O2-sensor/lambdasonde (som er de fleste grunner til avgass lampe på bensin), men de går på ett forhåndsprogramert program, som gir for mye drivstoff. Det har jo negative virkninger på økonomi og sikkert andre ting også.

 

Men i en kort periode med minimalt med kjøring og uten å presse bilen, så går det nok helt fint.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner.

Blir vel diagnose på mandag da, og se hvor mye herligheten koster :) parkerte bare bilen fra meg for å handle, så lyste det når jeg skulle kjøre hjem..

Hva koster en o2 sensor på denne modellen? Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avhengig av hvem det er, evt. om det er fler, om du skal ha en original eller universal.. ifra 400 kr og opp til rundt 2500 kr

 

Pre-cat delenummer

VAG: 06E 906 265 F

Bosch: 13922

 

Etter kat:

VAG: 06D 906 265

Bosch: 15157/15158

 

 

Universal Bosch:

Bosch: 15733

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det da mulig at katalysatoren kan være gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan det også være, men ikke ta sorgene på forskudd, diagnose først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff.. :) ja er vel ikke annet å gjøre. Takk for hjelpen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om cat tar kvelden går bilen ofte dårlig. Pga innmaten løsner og blokkerer for gjennomstrømningen. På min CR-V fikk jeg ikke over 2000 rpm når cat'n døde. Og det skrangla noe sinnsykt under bilen når den gikk som normalt. Men traff jeg en dump/ujevnhet så strupa den med en gang.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om lampen er gul går det oftes an og kjøre med men ville ikke anbefale det pga om feilen er en o2 sensor får bilen feil blanding og visst dette er tilfellet så får den oftest for mye bensin noe som gjor at katen brenner opp... Da må både ny o2 sensor og kat kjøpes.. Når du leser ut med diagnose kan også temp på kat leses ut og ligger den mellom 600-800 grader er alt fint men over 800 begynner den sakte men sikkert og brenne opp og over 1000 grader er den oppbrent på minutter.. tempen er avhengig av hvor mye overflødig bensin som kommer ut i eksosen ;-) håper du ble litt klokere ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uenig på det med at innmaten på katten(e) brenner opp. Ja, kattene vil bli varmere om bilen går fett men nå er det snakk om vanlig kjøring uten noen hard belastning frem til han får lest ut feilkoder.

Det er også kjent at regereringsprosessen på nyere biler med partikkelfilter kjører for å brenne katten ren, passerer 1000C under vanlig kjøring, mest sett på dieselbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: feillampa slukket seg i går kveld når jeg brukte bilen, men kom på igjen i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uenig på det med at innmaten på katten(e) brenner opp. Ja, kattene vil bli varmere om bilen går fett men nå er det snakk om vanlig kjøring uten noen hard belastning frem til han får lest ut feilkoder.

Det er også kjent at regereringsprosessen på nyere biler med partikkelfilter kjører for å brenne katten ren, passerer 1000C under vanlig kjøring, mest sett på dieselbiler.

Hvor i alle dager har du lest dette? Er ingen orginale biler som passerer 1000 grader ei heller trimmede, for da lever ikke ting spesielt lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg lest det hadde nok troverdigheten ikke vært så høy, men når jeg har sett det med egne øyne med vagcom tilkoblet på en langtur med måleblokker oppe, så står jeg for det jeg skrev.

 

Derimot så er det mulig at jeg formulerte meg noe feil da det ikke nødvendigvis var i forbrenningskammer og ut eksos men i katalysatoren denne temperaturen ble målt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne med bilen i dag til "diagnose"..

Fikk bilen tilbake med beskjed om at det var belastningsverdier som var usannsynlige, og sporadiske, og at de hadde nullstilt feilloggen. Hva forårsaket feilen hadde de ingen anelse om.

 

Ba om å få oppgitt feilkoden - P1141.

 

Ser på dette at det kan ha med luftmassemåleren å gjøre, evt vaakumlekkasje. Noen som har ytterligere innsikt om denne feilkoden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.