#1 Skrevet Juli 11, 2013 Heisann! Har støtt på litt problemer her, har en Passat 1,8 som nå har gått 336000km. Aldri byttet clutch, etter hva jeg vet For ordens skyld, så gikk drivreima til blokksberg her for 2 mnd siden. Den er byttet, tror ikke det har noe å si, men så er det sagt. Søkt endel på google med symptomene jeg har, men ingen treff til nå. Det startet for et par - tre uker siden. Kom noen rare klunkelyder når jeg skiftet gir. ei uke seinere fikk jeg plutselig gass-heng når jeg skulle inn i ei rundkjøring (i 1 gir). Pressa momentant inn clutchen, så ga det seg. Har siden da vært gass-heng ved oppstart i 1 gir. Kjørte noen venninner til Hove (fra krs, ca 1times kjøring på E18) mandag forrige uke, uten spesielle problemer. Hentet dem på kvelden, og kjørte hjem. ca 10min hjemme fra hoppet ei av, og da begynte problemene. Fikk gass-heng i 1,2 OG 3 gir når jeg startet opp. Kom noen rare lyder når jeg slapp speeden i disse girene. 4 og 5 gir, fungerte helt som normalt. så kjørte mest på dem på E18. Kjørte rett hjem, og satt bilen ifra meg. Har nå vært i syden i 1 uke, og må nesten ta fatt på saken. Er litt usikker på hva det kan være forno'? Clutch? Har lest litt om utløsningslageret, kan det være dette? kan også legge til at clutch har virket litt slitt. Rygget i oppover-bakke med henger for 3-4 mnd siden, har svidd luktet clutch i bilen siden da, ved hyppig bruk. Håper ikke alle bil-kyndige er på rudskogen, og kan hjelpe meg litt her Har 1 uke ferie igjen nå, så passer perfekt å dille med dette. Takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 11, 2013 Akkurat kva vil det sei å få gass heng? At gass henger på høgt turtall under pådrag? eller at den ikkje vil gje gass. Har du elektrisk gasspedal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 11, 2013 Griper clutchen normalt og samme sted hele tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 11, 2013 Akkurat kva vil det sei å få gass heng? At gass henger på høgt turtall under pådrag? eller at den ikkje vil gje gass. Har du elektrisk gasspedal? At gass-pedalen ikke går tilbake når jeg slipper beinet, det er min forklaring, sikkert ikke beste men. Kommer kun under pådrag, altså at speed pedalen henger seg. har wire, mener jeg nå på. Griper clutchen normalt og samme sted hele tiden? Jepp, eller det kommer an på hva du definerer som normalt. presser den vel inn ca 2-3 cm. Lest at dette ikke trenger ha noen spesiell sammenheng med at clutchen er dårlig? Tar på samme plass i alle gir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 13, 2013 Ingen forslag? Mulig de fleste er på rudskogen alikevel da haha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 13, 2013 #klunkelyd kan ha mange årsaker , drivverk og motor/girfester #clutchen sjekker du ganske enkelt med å "ta løs" i 3dje giret . - ta løs som normalt ( som du gjør til vanlig i første gir , da skal motoren kveles , slurer den avgårde er clutchen klar for bytte ) #gass. først må du finne ut sikkert om det er elektrisk eller wirer gass på bilen din. wirergass kan jo henge seg pga wirer, i pedalmekanismen eller i spjeldet . elektrisk pedal kan jo henge seg fysisk i pedalmekanismen , eller at det er et elektrisk problem, som trenger feilsøking . At den ikke henger på gassen når du trør inn chlutch ? hm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 13, 2013 Kunne du forklart "Ta løs" teknikken din? hang ikke helt med på den ser du har nok wire speed. den går etter hva jeg vet til ett spjeld rett før motoren, på luft inntaket. mulig det går elektrisk derifra da Er litt kjedelig å bytte clutch, for så å sitte igjen med samme problemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 13, 2013 "ta løs" ( gi gass og slippe chlutch ) BARE START Å KJØRE SOM VANLIG , MEN BARE VELG FEIL GIR FØRST ( 3 istede for 1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 18, 2013 Prøver dette og ser hva som skjer. Får iallefall en idikasjon på om clutchen fungerer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 19, 2013 Clutchen er iallefall gåen. Kjørte i 50 i 5 gir, og clutchen inn og speeden til bunns. Når jeg slapp clutchen, var det sluring fra krs til oslo og tilbake.... Fikk fremdeles klunkelyder når jeg satt den i 1-2-3 gir. Så mistenker jo sterkt girkasse-havari i samme slengen... Noen som har peiling? Klunkelyder fra girkassa i 1-2-3 gir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...