Lyssensor virker bare innimellom - Passat 3C

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en 2007 Passat 3C med lyssensor.

Har egentlig ikke brukt denne til noe fornuftig før jeg monterte grøftelys og ville ha kjørelys automatisk med park+tåkelys.

Monterer også NAVI om dagen, og der bytter jo kartet mellom dag- og nattmodus avhengig av hvor lyst det er ute.

Problem: Lyssensoren merker ikke alltid at det er lyst ute.

Ofte(mer enn halvparten av kjøreturene) er lyset i dashbordet påskrudd og bilen bruker vanlig nærlys som kjørelys, selv om det er midt på dagen og sola steker.

Andre ganger kan det fungere fint, da slukker lyset i dashbordet, kartet bytter til dag-modus og grøftelys er på. Kommer jeg inn i tunell så bytter alt om, og tilbake igjen etter tunellen.

Etter hva jeg har funnet ut så begynner det ikke plutselig å virke i løpet av en kjøretur, det slutter heller ikke å fungere i løpet av en kjøretur. Enten så fungerer det, eller så fungerer det ikke den turen. (Må av og på med tenning, med litt venting i mellom, før det kanskje fungerer igjen).

Noen som har noe tips? Er det selve lyssensoren min som er dårlig, og evt. hvor mye jobb er det å bytte den?(Sitter vel i speilet). Og er det dyrt?

Evt. er det no styringsenhet for denne sensoren som kanskje kan være problemet?

Hvis jeg har skjønt det riktig er lys- og regnsensor samme sensoren? Regnsensoren har fungert fint hver gang jeg har kjørt i regn.

Alle tips mottas med takk! : vinke :

-Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man koder inn lyssensoren må man kode inn hva slags glasstype man har. Kan det hende det er blitt byttet til en annen rute på din bil? Man kan også justere følsomheten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! :)

Da får jeg finne meg noen med VAG-COM og teste litt.

Ruta er ikke bytta mens jeg har eid bilen, men godt mulig ja. Høres veldig logisk ut :)

Det er ikke egen styringsmodul for dette? Ligger vel på 09 eller 46 antar jeg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger i 09 veit jeg, men husker ikke resten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Adresse 09 og som et sub-system (RLS)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

Skal sjekke i dag håper jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kan sjekke etterpå:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hva slags frontrute jeg har?

Lyssensoren min stod på noe sånt som green glass 45% (tror jeg).

Regnsensoren stod på green glass den og, og den funker fint.

I tillegg gir det egentlig ikke mening at dette skal være feil når den virker innimellom.

Som sagt om den først virker, så virker den hele den turen til jeg stopper, og også om jeg starter igjen med en gang.

Eller kan det fortsatt være koding som må til?

Jeg et helt blank, kan for lite om sånt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet? Stod på ruta mi noe sånt som: trans. 75% min.

Mener det var det. Har jo også en grønnaktig stripe øverst.

Endret lyssensoren til Green 80% siden det hørtes logisk ut, men har samme symptomer fortsatt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sparker liv i denne tråden igjen jeg.

Problemet er fortsatt tilstedet.

Fikk justert hex-verdien for rutetype med vagcom her om dagen manuelt, endret byte1 til 0A som ikke var et valg det gikk an å velge fra lista.

Da fungerer sensoren bedre, men fortsatt er det til og fra, så det er nok noe annet feil enn bare justering.

På vei fra jobb var det dag-modus som forventet, siden det var lyst og sol.

I første tunnell ble det selvfølgelig natt-modus, men etter tunnellen bytta den aldri til dagmodus igjen før på et tilfeldig tidspunkt når jeg nesten var hjemme.

Ofte forblir den i nattmodus resten av kjøreturen, men aldri motsatt. Kjørte inn i garasjen hjemme og da bytta den til nattmodus umiddelbart. Samme i alle tunneller uten unntak.

Kan det være selve sensoren som bugger her? Virker ikke egentlig logisk det heller ut fra symptomene.

Noe elektronikk som spiller meg et puss?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet med min.. Har ingen forslag, men gleder meg til du finner løsningen..! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gjør vel det ja : rolleyes

Kan love at jeg skriver det her om jeg skulle finne noe i hvert fall :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen anelse om hva som kan være galt, men har du hørt med Møller? Kanskje de har vært borti dette problemet tidligere og kan gi deg et lite tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hørt med Møller, kanskje jeg skal gjøre det.

Etter å ha sjekka litt mer virker det som et sensor-problem egentlig.

Ut fra hva jeg har funnet, så er det sensoren sin jobb å si fra når lys skal skrus AV, altså når den skal aktivere "dag-modus". Om sensoren bugger eller ikke melder fra om noenting, forblir den i nattmodus hele tida.

Jeg ser når jeg leser av sensoren i vagcom at verdien enten kan være 1 eller 7, hvor 1 betyr at det er mørkere enn grensa og 7 betyr lysere enn grensa.

Denne var stuck på 1 når bilen var i nattmodus selv om det var lyst ute.

Får muligens tak i en sensor jeg kan prøvebytte med, så vidt jeg har skjønt sitter både den og speilet klipsa fast i et feste som er limt på ruta, altså er hverken speil eller sensor i seg selv limt til ruta. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe; da er vi tre. Passaten her bugger også, selv med nye innstillinger. Funker sånn delvis, altså når jeg låser opp bilen så funker sensoren tydeligvis ift leaving home (lys på når det mørkt, ingen lys når det er lyst). Under kjøring er det litt mer tilfeldig.

Men det rareste er at lysbryteren inni bilen ser ut til være riktig, med lysbryter på "tunnelen". Når det er mørkt lyser dioden rødt og lys tennes. Når det lyst ute er dioden grønn og lys dimmes inni bilen, men lysene ute slukker ikke alltid.

Det må være noe ligger bak her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat det samme på min, men helst på vinterstid.

Leste en plass at det ikke var lys, men uv-stråling den reagerer på?

Hvis dette stemmer, kan vi vel lett få litt problemer på vinterstid i Norge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... kanskje det. Da gjenstår det evt. å se hvordan det blir til sommern.

Mener bestemt at den tulla mye om sommern også, ser at jeg starta tråden her i juli 2013. Men kan jo være at innstillingene jeg har fått gjort på lyssensoren gjør at det fungerer bedre nå.

Får se om jeg test-bytter sensor uansett, men noe å ha i bakhuet det der ja. Bra tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.