#1 Skrevet Juli 12, 2013 Da har tiden kommet for å ta en litt større service. Hovedplanen er å bytte reg-reim og toppakning og de små delene rundt dette. Evt plane toppen og div vis dette skulle trenges. Jeg har hørt med enkelte og noen sier det er ganske lett, og noen sier at det er veldig knotete vis man aldri har gjort det før og er en god del mer ekstra arbeid uten spesial-verktøy. Er dette en kurrant jobb for en mann med 10 tommeltotter? Kan noen ta lette steg på hva jeg skulle trenge av verktøy ( skralle,torx,umbrako,spesial-verktøy? ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 12, 2013 Du kan ta en titt her: http://forum.vacn.no/showthread.php?68151-Overhale-3B-motor-200-og-S2 Men det kan fort bli en kostbar affære hvis du har 10 tommeltotter som du sier! Greieste da er å levere det til noen som kan det og heller bruke et par tusen ekstra istedet for å måtte ende oppe med ny topp +++ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 12, 2013 Har en motormekaniker som kan ta hele overhalinga av toppen. Hovedproblemet er "Jeg skrur ikke bil, bare motor" som han sier Selve monteringa og demontering av toppen må jeg klare selv, evt få noen andre til å gjøre det. Men interessen er der for å prøve og siden jeg bor langt ute på landet så er det fint å ha alt verktøy jeg trenger før jeg starter på dette=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 12, 2013 Utover helt vanlig verktøy trenger du en kraftig torx-nøkkel (husker ikke størrelsen) til topplokksboltene. På AAN motor trenger du en veldig lang umbrako til innsugsboltene, tror det er samme på 3b hvor verktøyet må gå gjennom servicekanaler i innsuget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 12, 2013 Av og på med topp er ikke så vanskelig hvis du har litt orden og det som trengs av momenter etc. Se litt på det store nettet for how-to's på toppakningsbytte på AAN. Men gjøre ting med toppen er litt tøfere jobb, er den relativt nyoverhalt er det greit, ellers er det kanskje på tide med en strekk?: 'Gøy å prøve selv, men noe dritt hvis det går skeis.' Du må nok til med ventil/setefres og slikt hvis du ikke bare skal bytte ventiltetninger, så 'eget verktøy' kan fort bli dyrt! Selve montering av topp er ikke 'dyrt' og vet du ikke hva du skal se etter, kan små detaljer ødelegge en ellers bra dag på banen. Vet ikke om han påtar seg slikt for tiden, men Tom Johnsen på Reinsvoll (far til Christoffer Johnsen her på forumet) gjorde en glimrende jobb på en topp jeg kjøpte av ham! Kan trygt anbefales!! Jeg handlet inn tetninger og rustfrie ventiler på forhånd, men han skaffer sikkert det som trengs uansett. Jeg fulgte en how-to på audiworld, og noterte selv hva som gikk av i hvilken rekkefølge. Det er reit med det som nevnes over jeg pleier å montere/demontere eksosmanifolden mens toppen er av. (RS2-manifold, veeeldig trangt!) Sjekk/bytt også vannstussen bak på blokka og mansjetten på tannstanga mens du er inni der, du får aldri så bra tilgang til den! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 12, 2013 Jeg tror jeg kommer til å gå for å løsne eksosen ved downpipe'n (da disse boltene er helt nye) og ta med innsuget/turboen ut med toppen. Kan denne høres ut som en grei ide? Når toppen først er ute så vil jeg gi den til en kompis som holder på med overhaling og trimming av motorer daglig som da vil plane den, rense ventiler og sette i nye ventil-seter vis dette trenges. Og bortsett fra alt dette, får vi håpe på det beste og la være å knekke noen skruer! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 12, 2013 Løsne turbo fra oljerør, vannrør, manifold og downpipe, bend ut dp+turbo litt med en stokk, og dra turboen rett av dp. Sparer endel vekt og knot.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 17, 2013 (endret) Da er toppen neste av. Jeg har prøvd å lett litt etter info, men finner lite om det utrolig nok. Og det er hvor mye jeg skal stramme visse bolter. Trenger da å vite hvor masse nm jeg skal stramme boltene til kambukkene, toppen,veiva og alt det der i en reg-reim bytte/overhaling av topp. Fant dette selv:p http://forum.vacn.no/showthread.php?104035-tiltrekkning-moment 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 2, 2013 Jeg bumper denne med følgende spørsmål da alt skal kastes sammen snart. Register timeing! Kammene står likt med toppen med "0" merkene mot værandre. Jeg har lest meg fram til at det er et hull i clutchhuset der svinghjulet har et "0" merke og som skal på riktig posisjon. Vis noen har bilder av alle "0" merkene der dem skal stå, så hadde det vært gull! Hva med fordeleren? Jeg har ikke dette foran meg nå, men hvor er dette merke som jeg skal time den etter? Og med ny reg-reim. Må jeg da ha det spesial-verktøyet til veiva, eller holder det med å løsne løpehjulet? ( Er det "strammehjulet"? ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 5, 2013 Opp Trenger litt hjelp ang fordeleren. Funnet noen bilder på forumet hvor den skal stå, men syns bildene jeg fant var dårlig forklart/vist. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...