Stag/foringer i bakstilling S4/S6

Anbefalte innlegg

EU-kontrollen nærmer seg samtidig som noen klonkelyder var stadig irriterende, i dag var det for en gangs skyld brukbart vær. Da iverksatte jeg litt utbedring av bakhjulsopphenget på bilen. Nye fremre bærearmsforinger siden de så ganske fæle ut samt et nytt camberstag siden det var rimelig slarkete og fælt.

Hvis man ser på de foringene som kom ut (i deler) er det kanskje ikke så rart at det var litt tvilsom lyd derfra.. :D

foringer.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øggly!!!

Minner meg sterkt om foringene på bærearmene mine foran.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eyvind:

Hadde du mye "svømming" i bilen pga forringene ??? og det camberstaget du har på bildet ...blir det også kalt bakre bærearm bak på bilen ?? eller er det bakre bærearm den som sitter nederst ?

PS! Jeg sliter fremdeles med svømming i bilen ....Møller på skøyen fant ikke slark i bilen min...bortsett ifra en liten sprekk i bakre bærearm på høyre side.....De trodde ikke det skulle ha noe å si på svømmingen ..

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen sporet en god del ja, men det virker som det ble mye bedre etter å ha skiftet de foringene der. Det er veldig vanskelig å oppdage slark i dem, virker det som.. Forresten er de ikke dyre (ca. 750,- for alle 4) og heller ikke særlig vanskelige å skifte. Anbefales om du ikke har gjort det!

Det staget har jeg sett blir kalt "øvre bærearm" og det er en typisk slitedel på alle 44/C4 quattro..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok...du kaller camberstaget "øvre bærearm"...

De 4 andre forringene der ....satt de på camberstaget? eller sitter de 4 forringene der på de venstre og høyre bærearm (bak) ?

Jeg fikk beskjed av Møller at man kun fikk kjøpt hele camberstaget og bærearmer ??

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De foringene jeg har skiftet sitter helt foran på den store, nedre bærearmen, rett foran bakhjulet, innenfor der man setter originaljekken for å jekke opp bilen bak. Den får du kjøpt løse foringer til. Det lille staget som sitter øverst er bare å bytte hele greia om de er slarkete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker...

Stemmer det at 2 forringer i sitter i samme hullet ?, slik at du byttet 2 steder (ett sted på høyre og ett sted venstre) ?

du skjønner, jeg må ha det inn med teskje :)

Var på møller og dem sa jeg måtte kjøpe hele bærearmen(2300 per stk).....hvordan skal jeg overbevise at jeg kun kan få kjøpt forringene ?

jeg har liggende camberstag på posten, som jeg kan hente når som helst ......

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å spørre etter dette nummeret: 4D0 511 523 C. Dette er den bakre foringen innerst. Men det er mulig det er de som fester hjullagerhuset til bærearmen du vil ha(som Eyvind byttet, tror jeg??) det er da delenummer 443 505 171 F.

Hele bærebrua er jo bare tull å bytte så lenge den er hel, men de vil vel heller selge den enn noen billige gummiforinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De foringene du skal ha bak er følgende:

2 stk. 4A0 511 247 B

2 stk. 4A0 511 249

Det er en brakett på hver side, to foringer i den. (presset inn fra hver sin side)

Trenger presse for å bytte, men tar du med foringene og brakettene til et verksted fikser de det på 5 minutter, bare pass på at riktig foring kommer på riktig sted. De passer om hverandre, men skal inn et bestemt sted. Du ser hvordan når du får av braketten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet for noen uker siden akkurat det samme på min, hadde og litt knirk bak som forsvant med bytte av de små stabilisatorstagene. Ble en helt ny bil , foringene datt ut i deler og så likedan ut som på bildet øverst.

Men å få tak i de var ikke lett, fikk først helt feile hos møller og når jeg tok av kunne jeg lese nummeret på de gamle, og det viste seg at de ikke viste på bildet i etka, kunne kun bestilles på delenummer - idiotisk.

Ut fra det du skriver no Eyvind ser jeg at jeg har fått litt feil, jeg leste bare nummeret på den ene og gikk ut fra at alle var like (de sa ingenting når jeg bestillte heller) så jeg monterte på 4 stk av 4A0 511 247 B, det gikk jo bra det og.

Dette er forøvrig de foringene som jeg skrev i en tidligere tråd at mekonomen selger, men de passer altså IKKE, er litt for små.

Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars Olav:

Takk for det

ja, de vil nok tjene mest mulig ja ....prøver delene til Eyvind siden har har akkurat byttet det ...

Eyvind og christian:

Takk så mye...

Jeg ser dere har 1994 modell. Passer deres forringer på min S4 1992 modell ? Eller kan jeg bare si at jeg skal ha tilsvarende del på S4 1992 modell ?

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge familiealbumet er det samme delenummer på 92 og 94 modellen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye må du betale for camberstagene hos Es Robert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars olav:

Takker....

Da hører jeg med Møller på mandag...

Glenn:

Fikk noe rabatt i forhold til Møller..ca 250 kroner mindre per stag hos ES.

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått de 4 forringene....fra før har jeg camberstag også.

Nye 40 mm HR fjærer og koni dempere skal også på :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forringene "2 stk. 4A0 511 247 B og 2 stk. 4A0 511 249 " passet IKKE på bilen min. Prøvde de idag og de var 4 mm for store i diameter :( ......jaja, får håpe Møller tar de tilbake og jeg får byttet til de jeg har fra før(skrev opp nr ett sted her) ....

Har nå fått på plass 40 mm H&R senkefjærer med gule koni dempere.

La merke til at bilen bak ble lavere, men ikke noe særlig foran(hadde 31 mm fra før).....men regner den vil sive litt foran etterhvert

Koni demperne har jeg justert til 630 grader og de nok omtrent like stramme eller litt stramere som de forrige Sachs Sporting demperne mine. Trodde koni demperne var stivere ! Jeg fant ut at koni demperne ikke gikk til 720 grader, men de gikk til 900 grader ...men de kan jo foran kan jo justeres mens de er på bilen, så da får jeg bare skru mere :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De passer nok, men det du antakeligvis har gjort feil, som jeg også hadde problemer med å skjønne først, er at du ikke har fått ut den ringen som sitter i braketten, den som ligger løs over foringene på bildet mitt.

Den ser du omtrent ikke siden den ruster omtrent helt sammen med braketten, men noen slag med hammer og meisel pleier å få den løs og ut ganske enkelt. Det stemmer bra at foringene virker 4 mm for store når disse ringene, som er en del av nye foringer, ikke er tatt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi slo ut ringen og forringen fra bracketten.....prøvde så å sette den nye forringen med metall ringen nedi i bracketten.....hadde ikke nubb sjans til det. Rimelig sikker på det ..... den nye ringen var 2 mm på hver side for stor....

Jeg fant ut at forringen som jeg hadde har nr 44 35 11 247 D

De var lett å bytte, så det gjør ikke så mye ....så jeg sjekker med møller i morra :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det var rart. Har brakettene dine 2 eller 3 festepunkter mot karosseriet? De foringene du har er de som delekatalogen mener bare brukes på type 44 Audi 100/200 og på Audi V8, altså et eldre karosseri..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm....det var 2 bolter rett ved siden av hverandre....husker ikke helt om deg var ett feste punkt til på andre siden......nei, jeg tror det bare var 2 feste punkter ...

Jeg så hvordan han gjorde det...bare skrudde dem og brukte litt power med spett for å vippe bæarmen til siden for å få tatt ut forringene......tror jeg skal klare det selv heme :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.