Touran 1T temp kjølevæske når 130 grader, radiatorvifte går ikke?

Anbefalte innlegg

Meg og 2 kompiser har kjørt fra Stavanger - Sverige - Oslo idag, og rett før vi ankom Oslo peip motoren på for høy temp på kjølevæske; den sto på 130 grader. Stoppet og lot motoren kjøle seg, ettersom det var en lang kjøretur, og med fullastet campingvogn bakpå var det ikke rart den slet litt. Men etter 10 minutters rolig kjøring, var temperaturen tilbake på 130 grader. Åpna panseret og kikka og funderte litt, og det virker som radiatorvifta ikke vil svive. Det er 2 vifter på radiatoren, en liten og en stor, og ingen av dem sviver, til tross for at temperaturen på kjølevæska er 100-120 grader. Noen som vet hvorfor viftene ikke sviver? Har sjekket sikringene, og de var ikke gått. Har ikke VAGCOM med meg, så får ikkje kjørt diagnose. Dårlig deal å stoppe hver 10. minutt når vi skal hjem på søndag for å la motoren kjøle seg ned... :P

Bilen er en VW Touran 2.0 TDi 2006-modell, med karosserikode 1T og med motorkode BKD.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt temp-føler tipper jeg. Er vel 2 stk, en til instument og en som styrer vifter.

EDIT; Regner med at kjølevæske-nivå er sjekket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevæskenivået er sjekket =)

Noen måte jeg kan sjekke at det er temp-føleren som er defekt? Og er det noen måte å få radiatorviften til å svive igjen, til hjemturen? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker, men det er muligens en nød-løsning å stikke innom på en rekvisita-butikk å kjøpe litt kabel og noen kabelsko og sette strøm direkte på vifter (med bryter el.l. og sikring, eventuelt bruke sikring som "bryter")

Kanskje det også er mulig å "jumpe" tempføleren.

Muligens noen i klubben kan hjelpe deg med diagnose? KANSKJE HAN HER?

Som sagt, usikker på dette, er noe dritt med nye moderne biler. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan også være defekte vifter om du er uheldig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.