E85 i bensin for å få 99 oktan

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte litt på om man kunne blande inn litt E85 i 98 bensin for å få 99 oktan.

Ser de har byttet ut Shell 99 V-Power med 98 V-Power hos Shell og lurte på å fylle kanskje 3-5% E85 på tanken for å øke oktan opp til 99.

Har Revo ECU på bilen og kan kjøre med noe råere timing dersom jeg har høyere oktan.

Vil 98+E85 bli noe av det samme som 99 V-Power eller var 99 V-Power noe helt annet?

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke en kan sammenligne Shell sin 99 med en mix av bensin og E85. Shell sin 99 er vel ren bensin?

Og diverse former for Exx består av blanding mellom bensin og etanol. Såkalt E10 er vel etterhvert blitt vanlig, og kjøres på vanlige bensin motorer.

Men det er jo riktig at bensin sin bankefasthet øker ved innblanding av etanol, men en må og ta hensyn til at mengde drivstoff for tilsvarende effekt også øker.

Nå tror jeg nok ikke at noen få % E85 vil gjøre stort mtp dette. Men 99 oktan kontra 98 vil vel heller ikke gjøre forskjell om en ikke har map tilpasset eller sensor som registrerer dette.

- - - Updated - - -

Tror nok ikke en kan sammenligne Shell sin 99 med en mix av bensin og E85. Shell sin 99 er vel ren bensin?

Og diverse former for Exx består av blanding mellom bensin og etanol. Såkalt E10 er vel etterhvert blitt vanlig, og kjøres på vanlige bensin motorer.

Men det er jo riktig at bensin sin bankefasthet øker ved innblanding av etanol, men en må og ta hensyn til at mengde drivstoff for tilsvarende effekt også øker.

Nå tror jeg nok ikke at noen få % E85 vil gjøre stort mtp dette. Men 99 oktan kontra 98 vil vel heller ikke gjøre forskjell om en ikke har map tilpasset eller sensor som registrerer dette.

- - - Updated - - -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har map for 99/100 som jeg kan bruke (Bytter program med sps boks) men tror ikke det er så lurt å kjøre dette program med 98. Derfor så lurte jeg på om E85 kunne være en billig oktan forhøyer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du 100% E85 kab du jo kjøre enda råere timing (?)

Litt redline Si- alcohol så tror ikke jeg at det er no stress?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan kjøre på 100% E85 da jeg har en flex fuel bil men jeg kan kun kjøre med org mapping da. Kjører jeg på et av trim programmene så behynner bilen å lugge over ca. 4000rpm under wot. Tror ikke bilen får nok drivstoff eller luft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.