Hvilken radiator til 5 er er best? Tips og triks ønskes, Kjøleproblemer

Anbefalte innlegg

Hvilken av de sidemonterte radiatorene kjøler best?

Hvor viktig er det med den orginale ducting av disse radiatorene?

 

Så vidt meg bekjent finnes de i 4-5 versjoner, og at rs2 vifta er meget effektiv osv

 

S2, 90, 80, rs2

 

IKKE si rs2 at er best bare fordi det er rs2, er ute etter erfaringer..

Da jeg sliter med kjøling på banekjøring, sladding på 6000-7000 rpm er det lett 110 grader etter tre svinger, vanlig rundetider null problem. Kjører uten termostat, med 7a radiatpr pdd, men kommer til og sette inn 65 graders race termostat, samt få konsentrert lufta bedre inn på radiatoren :)

 

Tips noen? Flytte kjøling bak er ikke aktuellt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er stort sett like i rs2, s2 og 80/90/coupé (480mm). Det som skiller er den ekstra radiatoren(895121251). Som jeg nevnte for Pål, så går det å bruke varmeregisteret som en ekstra kjøing ved behov. Av erfaring, så er gamle radiatorer fulle av dritt som igjen gir vesentlig reduksjon i kjøling. Radiatorrens eller ny radiator. (Radiator (RS2): 893121251S)

 

Om jeg ikke tar helt feil, så fikk man 2 vifter til disse; 350W og 500W. Sier vel seg selv hvem som kjøler best ;) (Vifte (500W) 443959455N)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ekstrakjølern har jeg faktisk liggende:) det du tenkte er og legge den kjølern inn i stedet for varmeregisteret?

Har hørt mye bra om den 500w vifta, så spørs om jeg må ha meg en sånn:)

Hva tror du om at vannet går for fort ved og kjøre uten termostat da Arild? At den rett og slett ikke rekker og kjøles ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rs2 vifta blåser heftig bra på full effekt! men idielt sett burde jo bilen klare seg uten vifte så lenge du har fart på bilen da. de orginale luftføringene som står der har også sin hensikt så kan hjelpe det og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel ikke så lett å få tak i kobber/messing radiatorene lenger. Da har man to alternativer; vanlig med plastikktanker eller en hel alu radiator.

Jeg er veldig fornøyd med min alu radiator, ingen kjøleproblemer lenger. Dog byttet jeg vifte i samme slengen så jeg vet ikke hvor mye vifta gjorde kontra radiator.

 

Satt inn en Spal vifte istedenfor steinalder vag vifte- (trekker mye effekt kontra flow) https://webstore.spalusa.com/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok prøve og få til noe luftføringer foran, samt oppgradere vifte og sette inn termostat. Vil det gi no effekt og sette på vifte foran på radiator og snu dreieretning på vifta? Kjører dere med den plasten over radiator? har hørt at den utrolig nok har mye og si. Dere veit selv hvor trange motorrom det er på disse, så og lage noe skikkelig ducting blir vanskelig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftføring er kluet her.

Nå vet ikke jeg hva du har av innsug osv, men alle de orginale luftføringene passer med små modifikasjoner selv med snudd innsug.

Jeg kjøpte vifte som passet akkurat inn i hullet på den orginale hetta bak radiator. Tror nok du kan få god effekt av å ha den foran også, men husk at noen vifter kun kan suge, ikke blåse. Dessuten vil du får problemer med luftføring inn i radiator hvis du har viften foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, skal prøve og lage meg noe luftføringer selv av alu eller plexiglass, da jeg ikke har noe av det orginale liggende, har snudd 3b innsug og elektrisk servopumpe nede på siden, noe som gjør at radiatoren min må stå vent litt til siden, til den rette siden selvfølgelig mot grillen der det kommer mest luft :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.