Dieselbil - tilsettingsstoffer på tanken ?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt diverse angående "dritt på tanken" etter ganske lang tid med fyllinger av diesel. Det blir påstått at det samler seg noe i dieseltanken på bilen som vil skade og lage problemer med driftssikkerheten etter hvert. Derfor er det i salg noen produkter som skal ta knekken på "dieseldyr" og andre uhumskheter. Hva kjenner dere i klubben til dette ?

På jubileums-turen til Tyskland kjørte jeg sammen med Knut (i min tidligere Coupè Q) og han hadde anbefalinger som jeg har tenkt å prøve å få tak i ved en anledning jeg er i Råde. Der er det en forretning som selger produkter som skal ta knekken dritten og sørge for problemfritt bilhold med dieselmotor.

Håper på muligens mange svar, som kanskje også kan komme flere enn meg til gode. Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville holdt meg unna.

Nesten all diesel du kjøper her til lands er allerede tilsatt det du trenger.

 

Vet at på eldre dieselmotorer ble man anbefalt å ha en skvett atf olje på hver gang man fylte tanken. For å smøre pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde problem i vinter, og dette "luriumet" du kan ha på tanken gjorde berre vondt verre for meg.

 

Endte opp med ny pumpe og rens av tank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, men en kan jo undre, siden det er åpenbart at det KAN oppstå noe etter en viss tid ?

Jeg kjenner til at vi her nord har noe som kalles "vinterdiesel" (tilsatt parafin ?), men det er kanskje andre stoffer som settes til også ?

Erfaringer med ulike typer biler, årsmodell, eventuelle ulike typer drivstoff (likt fra alle bensinfirmaer ?) osv, uttalelser fra folk med teknisk kunnskap og erfaringer ville vært interessant. Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du googler "add to diesel fuel" så får du en del svar. Tror det var OVER 21 millioner.

Om man regner med at 1% av disse svarene har noe direkte med ditt spørsmål å gjøre, så har du lesestoff for mange lange vinterkvelder....

 

Har hørt:

 

Diesel på tanken :)

Olje på motoren ;)

Lurium i søpla : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jo, "googeling" er sikkert OK, men erfaringer fra norske/nordiske forhold, kjørelengder og hva slags problemer/erfaringer er vel også interessant ?

Det må da være noen i klubben som VET en del om dette, og hva som har vært "beste løsning" i en del tilfeller, som Roar er inne på ? Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.

 

Spørsmålet blir vel hvor seriøst man skal ta evt en slik undrsøkelse. Sikkert mange som har et kommersielt forhold til hva de skryter av på diverse forum.

Personlig så har jeg aldri merket noen forskjell på dieselbilene jeg har hatt de siste 12-15 årene, om det er fylt Shell, Esso, Statoil eller hva som helst typer av diesel fra disse selskapene. Jeg har også prøvd trikset med en skvett 2-takstolje, STP og andre rensemidler. Jeg tror det er Lurium alt sammen.

Jobbet for noen år tilbake sammen med en som fylte små flasker med flott etikett på, med et eller annet stoff (ren parafin??), som liksom skulle knekke dieseldyrene. Han tjente en god slant på det tror jeg.

 

Her har jeg funnet noen få blandt mange på nettet:

 

Jeg brukte en diesel-tilsetning på bilen i går ('03 E220 cdi W211), og ble forbløffet over at all "kakling", hard gange og røyk forsvant etter kort tid. Motoren ble forvandlet fra et "steinknuseri" til å male som en bensinmotor.

 

 

Jeg innbiller meg at når du først har begynt å bruke slike tilsetninger, så blir bilen "avhengig" av det ,men jeg har ingen vitenskaplig bevis på det, og jeg har lite peiling på motorer, men har bare hørt det fra andre .Motoren må bare ha det når du først begynner å bruke det, og motoren vil ikke gå ordentlig viss du slutter å bruke det,men godt mulig jeg er på villspor.

 

Da jeg kjørte Chevrolet 6,2 diesel brukte jeg "Omega 903" diesel tilsetning. Meget kraftig dyserens som jeg skvetta på tanken engang jeg var innom USAutoParts i Oslo. Jeg tror jeg må ha ligna på det derre "skrik" maleriet i fjeset, når rusk og rask løsna inni den motoren!!

Makan til forskjell skal du leite lenge etter......... Fikk rett og slett en "ny" motor. Etter noen tanker på dette stoffet så slutta jeg med det.

Kan overhode ikke tenke meg at det kan skade en motor med en dyserens etter noen år, har heller ikke hørt om andre som har hatt noe dårlig erfaring med dyserens....

 

 

Omega 903 dieseltilsetning er utviklet for å forbedre

forbrenningen i dieselmotorer, slik at intervallene mellom

rutineoverhalinger kan forlenges.

• Omega 903 gir økt motorstyrke og dermed større

kjørelengde, og sparer deg for penger.

• Omega 903 forbedrer dieselens lagringsstabilitet - biocide

tilsetning hindrer slamdannelser i dieselen.

• Omega 903 gir renere forbrenning, bedre motoreffektivitet

og mindre eksosrøyk.

 

Omega 903 er dieseltilsetningen som:

• Forlenger levetiden på brennstoffdysene.

• Holder dysene rene slik at man oppnår en fullstendig

forbrenning og maksimal drivstofføkonomi.

• Reduserer slitasje av stempelringene og sylinderveggene.

• Fordeler seg i hele dieseltanken.

 

 

 

•"Forbedrer drivstofføkonomien, gir motoren en jevnere gange ved lave temperaturer og forbedrer drivstoffets smøreevne. Minsker dessuten risikoen for korrosjon i tank og drivstoffrør."

•"Gir en jevnere gange og bedre drivstofføkonomi. Smører og forhindrer framtidige belegg."

•"Bensintilsetning som rengjør drivstoffsystemet og gir en hurtigere start. Forhindrer dårlig motorfunksjon, ujevn forbrenning, isdannelse, forekomst av rust, samt ansamling av smuss og forurensninger i drivstoffledninger."

•"Reduserer ditt drivstofforbruk! Til alle bensin-, totakters- og E85 etanoldrevne motorer, bedre forbrenning og mer skånsom mot miljøet med lavere Co-Hc-utslipp. Rengjør og smører ventiler, tennplugger og innsprøytingssystemet, slik at maskineriet får lenger levetid. Gjør det mulig å tanke 50 % E85-etanol og 50 % bensin."

•"Motvirker at dieselbakterier (mikroorganismer) dannes og forplantes i dieselbrennstoff og tank, rengjør brennstoff-filtere. Gir bedre forbrenning, 60–80 % lavere K-verdi (sotutslipp). Cetan-forhøyende og rengjør og smører drivstoffpumpe og fordeler"

•"...renser hele drivstoffsystemet og forbrenningskammer samtidig. Gir bilen tilbake dens opprinnelig trekkraft og akselerasjon."

•"Konsentrert drivstofftillsetning som raskt renser og fjerner skadelige avleiriger, fornyer hele drivstoffsystemet. Til bruk i alle motorer, med og uten turbo. Gjenoppretter tapt motoreffekt, senker forbruket av drivstoff. Reduserer støy. Smører diesel og innsprøytingspumper."

•"Den raske og enkle måten å rense motorer innvending. Virker under kjøring eller ved høy tomgangsturtall. Fjerner skadelige syrer og slam i veivhuset. Frigjør ventiler/stempelringer som henger."

 

 

 

Google "tilsetning diesel" så finner man utrolig mye rart!

 

Verden vil bedras!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke bensinstasjonene hatt samme utfordringen som bileierene da?

 

Ettersom dieseldyrene da ville samlet seg i disse tankene også og til slutt var det siste mann i køen som ville fått full tank med dritt?

 

Dersom man sitter på en hemmelighet for tilsetning i drivstoff som utgjør en forskjell må man jo være passe korttenkt hvis man ikke ringer til et oljeselskap å selger idèen for noen hundre millioner?

 

Bytt diesel filter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He, he... Finn Kristian, enig med deg. Det er jo mye rart som kan kjøpes på markedet i dag, spesielt for å lure folk som ønsker et greit bilhold og derigjennom forsøker å være litt i forkant av problemene. Når det da faktisk viser seg at noen får problemer etter en stund (se ovenfor), så tenkte jeg at enkeltes erfaringer burde kunne komme fram. Så får det være opp til hver og èn å ta eventuelt lærdom av dette. Det var DET jeg tenkte på. Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Me har brukt litt av denne på jobb. http://forte-nwe.com/NO/Forte+produkter/Drivstoff/Advanced+Diesel+Fuel+Conditioner.html

Men skal ikkje sei om den gir det bedre eller ikkje, men me hiver i ein flaske ved service. 120-150kr for ein flaske.

På mangen av dagens diesel motorer. Så skal det ikkje produkter med kondensfjærner på tanken. Dette er skadligt for dyser og pumper.

Gjelder ivertfall cr motorer.. På bensin stasjonen ivertfall her og kansje mangen andre plasser selger diesel tilsetning med kondensfjærner. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieseldyr er vel som Finn Kristian sier en større utfordring i distribusjonslinja til selskapene enn hos forbrukerne, og derfor tipper jeg at dieselen allerede er tilsatt nok additiver for det formålet. Dette vel og merke for en vanlig bruksbil som fylles og brukes jevnt og trutt. Dersom bilen langtidslagres med ugunstige temperatursvingninger og lite i tanken så kan det vel oppstå utfordringer?

 

Noe annet er additiver for å rense sotavleiringer. Har man en sliten og ujustert motor som soter ned så kan man ha nytte av additiver. Jeg har personlig merket forskjell etter ha kjørt en flaske STP dieseldyserens på enkelte biler som har vært daukjørte og med feil justert innsprøytning. Når det er sagt så har jeg også forsøkt det uten hell, og jeg tror dessuten at litt vann/alkohol innsprøytning ville hatt mye større effekt på rensing av forbrenningskammeret og avleiringene som sitter utenpå dysespissene. Jeg har sett nok av gamle dieseldyser som har hatt store sot-avleiringer som påenbart har påvirket spraybildet til dysene og dessuten kan ha glødet slik at dieselen forbrenner med gal hastighet.

Men jeg vil understreke at slik dyserens kun er et rensetiltak før man gjør andre reparasjoner/justeringer og at det deretter ikke er noe poeng i å gjenta behandlingen regelmessig etter dette.

 

Se forøvrig Samletråd for lurium i bilens væsker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert noe off-topic, men siden det blir nevnt distribusjon og tankanleggene til stasjonene.

Det ER et stort problem dette med dieseldyr og annen gugge som er nede på de tankene der. Å tanke når det går mot slutten av beholdningen er ikke noe problem, siden grumset da ligger på bunnen og inntaket til pumpene er hevet noe over bunnivået i tankene for å unngå akkurat dette problemet.

MEN! Mens det står en tankbil å fyller opp tankene på stasjonen og en times tid etter at de har fått påfyll i tankene sine, da blir det virvlet opp mye dritt fra bunnen og jeg unngår så fremt det er mulig å tanke på en stasjon som jeg vet det akkurat har vært tankbil å fylt tankene på stasjonen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel fra ett ståsted som kunderådgiver på ett merkeverksted (ikke for VW), så har vi merket positive endringer på eldre motorer eller nyere motorer med DPF filter. Vi bruker Omega eller valvoline sine produkter. Bruker produktene både på bensin og diesel. Best resultat ser vi på diesel. Eldre biler kan få en forbedret ytelse, nyere biler har mindre trøbbel med DPF-filteret. Vi har på 1 flaske ved service.

 

På diesel så renser produktene drivstoff linjene og dysene, og øker temp i DPF-filter ved regenerering.

 

Vi er blitt anbefalt å bruke dette av våre importører ved service, og da antar jeg at det er noe forskning som støtter dette.

Men egen erfaring fra kunder er også mitt svar basert på.

 

Det skal sies at drivstoff i Norge er noe av det reneste du finner. Men tanker som ligger i bakken på steder med høy fuktighet, har større fare for uren diesel. Bare se på drivstoff fra feks marinaer. De sliter mye med bl.a dieseldyr.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.