Rense kjølesystem (Korrodert kjølesystem)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjølesystemet mitt har rustet en liten del, og jeg har lyst å rense GODT gjennom. Men, så usikker som jeg er har jeg et par spørsmål - Men litt generell info først :)

 

Motoren er en AAA VR6 motor, som har stått ganske i ro siden 2010. Jeg åpnet den nylig for å overhale, og fant en del overfalterust på innsiden av en nippel for kjøleslanger. Motoren bruker rød kjølevæske.

 

Jeg har søkt litt rundt selv, og fant til og med en som har renset sin Gelenderwagen med en "Sun" tabelett.. : rock :

Så, jeg lurer bare på:

 

* Hvilke rensemidler kan jeg kaste inn i kjølesystemet som ikke reagerer med rød kjølevæske? (Vil ikke fylle systemet med gulost)

* Hvor lenge kan jeg kjøre motoren med disse mediene? Kan jeg kjøre til den blir varm? (Bare for å "flushe")

* Hvor mange ganger burde jeg flushe systemet?`

* Hvor ofte burde jeg bytte kjølevæske i etterkant av flushen?

* Finnes det noen filter jeg kan bytte ut?

 

Mulig jeg ber om å få inn ting med teskje, men jeg vil ikke risikere å ødelegge noe :-)

All hjelp blir verdsatt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flushet bilene mine og som nevnt anbefales det å bruke oppvaskmaskin middel. Da dette ikke skummer slik som feks Zalo :)

 

Hvis du sliter med en del rust vil feks vannpumpe nok være lurt å bytte samtidig. Inkl termostat.

 

Slik ville jeg gjort det:

Tappet av gammel kjøleveske, husk termostat. Fylt på med nytt vann og tilsatt 3-4 oppvasktabeletter evt tilsvarende mengde pulver.

Startet bilen og latt den stå å gå til alt var varmt og termostat åpner seg osv.

Tømt av og fylt på med vann igjen. Kjørt varm til den åpner. Reperert dette 3-4 ganger slik at man får ut alt oppvask middelet.

 

Tappet av og bytta vannpumpe. Fylt på med ny kjøleveske :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, bare kjørt én runde med vask? :-)

 

Jeg er av typen som helst ikke kjøper fra Møller - Kan jeg regne med mye i delekostnader for pumpe og termostat?

Og, burde termostaten byttes før eller etter rensen? (Jeg har motoren ute nå, og skal gjøre registerjobb - Da må jeg av med termostathhuset uansett mener jeg.. :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://seekpart24.com/ evt koster pumpe 700,- og termostathus ink temostat 450,- til min før rabatt på mekonomen. Ca det samme for din tenker jeg.

 

Hvis du har motor i deler er det vel bare å legge slanger og sånt i et bad? Tips for å få gummien myk igjen er å legge det i ei bøtte med grønnsåpe over natta.

Vet ikke hvor mye av motor du har demontert men kan være greit å gjerne blåse med luft for å få ut gammel dritt.

 

Bytt også plast røret som går langs blokka. Orginalt i plast som spekker etterhvert da det ligger så nært blokka og blir eksponert for varme.

Er flere leverandører som lager dette i metall som funker bedre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig, takk! :-)

 

Men, angående det oppvaskmiddelet:

* Om jeg bruker 3-4 tabeletter, hvor skal jeg "stappe" dem inn?

* Jeg antar at jeg burde knuse dem til pulver først? (for å unngå klumper som tetter igjen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la de i ei fille og knuste de med noe hardt, hammer el.

 

Så fyller du det på i ekspansjonstanken og lar bilen stå å gå.

 

Nå som du har motoren i deler er det ikke så mye du ikke kommer til vel? Gjerne blande opp litt pulver og vann å helle igjennom der du ikke kommer helt til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det får jeg prøve.. :-)

 

Takktakk! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.