Enkelt vasketips til oss med dårlig tid

Anbefalte innlegg

Jeg er av den typen som gjerne vil ha bilen bonet og fin hele tiden, men finner liksom aldri tid til og vaske bilen så bra som jeg vil hele tiden. Har 2 unger som tar mye tid, så kan liksom ikke bruke 1 time hver gang jeg vil vaske bilen. Så jeg har funnet en løsning som fungerer veldig bra syns jeg. Jeg er ingen detailer ekspert, men liker og ha en bil som ser så noenlunde bra ut.

 

Jeg har høyttrykkspyler som jeg har stående lett tilgjengelig sånn at jeg ikke bruker lang tid til og få den frem. Så har jeg kjøpt inn en 25 liters dunk med Super X Clean fra Wurth. Dette blander jeg ca 30/70 med vann på sommer og 50/50 på vinter. Da varer en 25 liters dunk godt og vel ett år. Denne får man på tilbud til rundt 600 eks mva mener jeg og huske. Kunne sikkert blandet mindre men syns dette funker greit. Bruker en trykksprøyte på 7 liter fra Clas Ohlson. Dysjer hele bilen med dette for så og spyle av med HTen. Hvis du boner bilen 1-2 ganger i året, og vasker for hånd av og til så funker dette meget bra. Super X Clean løser opp mesteparten av dritten som er på bilen. Tok noen bilder sist jeg prøvde. Da hadde bilen stått i ro i 1 mnd inne i en løe med fugler etter en tur på over 1000km. Aner ikke når tid bilen ble bonet sist da jeg nettopp har kjøpt den. Men det ser ut som det er en stund siden.

 

Her er bilder av bilen før vask:

 

20130723_174853_zps28f2ab96.jpg

 

20130723_174905_zps5c9753f6.jpg

 

20130723_174910_zps14aeaad2.jpg

 

20130723_174922_zpsa076e442.jpg

 

Og etter kun dette stoffet og HTen:

 

20130723_181819_zps74d90f52.jpg

 

20130723_181827_zpsfd1be8e4.jpg

 

20130723_181843_zps14085d9f.jpg

 

20130723_181855_zpsaf20411d.jpg

 

Dette tok meg MAKS 10 minutter ink oppkobling av spyleren. For meg så er dette godt nok til hverdagsbruk. Jeg gikk over for hånd etterpå siden det er lenge siden det er gjort noe, men med både Superben og Leafen så kan jeg vaske sånn som dette 5-6 ganger før jeg går over for hånd. Denne gangen var mye av dette kun støv, men har hatt like gode resultater med meget skitten bil vinterstid etter mye salt og regn!

 

Dette kan være helt feil for mange, men for meg som ikker er super nøye, men som vil ha en bil som ser grei ut for 99% av befolkningen så er jeg kjempefornøyd med denne måten.

 

Så hvis dette kan være til hjelp for noen av dere andre der ute som ikke har tid til og vaske bilen skikkelig hele tiden så er dette ett godt alternativ! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker super x clean på jobben. Jeg pleier å spyle bilen for løse partikler, nedenfra og opp først. Så dusje den med en ok mengde med super x clean blandet 2:10, spyler av bilen igjen og ser om jeg trenger en runde til, eller en runde med håndvask. Om jeg er flink og spyler bilen 2-3 ganger i mnd så trenger jeg nesten ikke håndvaske. Det fine med super x clean er at det ikke tar polish/voks. Så bilen min er fortsatt veldig glatt i lakken etter vask/håndvask nesten hver eneste uke siden mai.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler ikke først bare går rett på med Super X Clean og har så og si samme erfaring. Har og erfart at den ikke tar polish/voks! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å ha på x clean først, er at du binder mye støv og større partikler i såpen, at det lager mye riper.

Erfaring fra andre (eldre) biler jeg har vasket mye, stadig nye rare riper.

 

Lakkerere på jobben og wash'n'shine gutta vi bruker sier at det er mye bedre for lakken å bly spylt først. Og da nedenfra og opp. For å løsne de største partiklene først og at ikke alt sammen "skraper" nedover panelene når man spyler av.

 

Jeg bruker ca 8-15 min på å spyle av bilen i vår vaskehall. Og ca 20min på utvendig vask (25 med vask/tørk av døråpninger og terskler).

 

Dette er noe jeg har tid til å gjøre 1 gang i uka, normalt sett. Og jeg prøver å gjøre det. Men gidder jo ikke å vaske bilen til helgen om det er dårlig vær.

 

-Thelle-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå vasket Superben min på min måte i 2 år nå uten og få ekstra riper. Kanskje jeg ikke ser nøye nok, men må man studere lakken så nøye for og se det så har det ingen betydning er min mening. Hvis man må 10cm fra lakken for og se ripene så betyr ikke det noe for min del! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du "boner" gulv og polerer bil !:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkje i stavanger! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå vasket Superben min på min måte i 2 år nå uten og få ekstra riper. Kanskje jeg ikke ser nøye nok, men må man studere lakken så nøye for og se det så har det ingen betydning er min mening. Hvis man må 10cm fra lakken for og se ripene så betyr ikke det noe for min del! ;)

 

Hehe... Nå har du hvit bil også, så det blir ikke akkurat lettere å se ripene event. På en svart bil så kanskje det blir en del mer synlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte samme metode på octavia en når jeg kjørte den. Den var svart. Jeg så ikke noe merker på den, men du hadde garantert sett! ;) Men den var veldig fin i lakken etter 30.000km på ett år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne ha testet dette, men selges det ikke i noe mindre forpakning enn 25 liter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du "boner" gulv og polerer bil !:)

 

Hva er å polere bil da?

Å polere bil er et veldig diffust begrep :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.