#1 Skrevet Juli 26, 2013 Har kjøot meg en S4 sedan. Den høres ut som en "gammel Volvo" når den akselererer. Viftelyden øker med turtallet. Har lest rundt på forskjellige forum med noen som mener det kan være Auxillary coolant fan, og noen som mener det kan være klutsj viften? Noen som har noen tips til hvordan en kan finne ut av dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 26, 2013 Hadde samme problemet på min, fant ikke ut noe særlig av det. Men etter en stund på tomgang så var lyden borte. Dog hørte jeg ikke viftelyden før jeg var på en 4-5000 omdreininger. Helt sikkert slureviften siden de andre elektriske vell? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 26, 2013 Slureviften skal vel bli med rundt når temp'n overstiger 92-93 grader. Da blir min med rundt i allefall og høres ut som en gammel 240... Nå som det er varmt er det nesten hele tiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 26, 2013 Min laget en sinnsyk kvine lyd, så jeg tror den ikke var innkoblet og det ble borte da tempen steg. Sikkert fått koblet seg skikkelig på igjen? Var etter en liten service jeg hadde. Når den er koblet inn nå, som du sier Kristoffer så høres den ut som en 240 min og Skyver noe luft! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 26, 2013 Takk for svar. Fant noen flere tips på andre forum: Auxiliary Fan Switch - 4 Pin - Audi B5 S4 2.7T - Located on the lower radiator hose connection The auxiliary fan switch reads the temperature of the coolant going into the radiator in order to determine when and at what speed the auxiliary fan should turn on. If faulty the fan will commonly stay on no matter what temperature the engine has reached. Replace the faulty sensor in your vehicle to keep your cooling system efficient. Auxiliary Fan Clutch - Audi B5 S4 2.7T - Common cause of overheating issues: The fan clutch adjusts the speed of the fan based on the rotational speed of the engine. When not needed, the fan clutch deactivates to reduce rotational load and drag. If your vehicle is running slightly hotter than it should in traffic, this may be your cause. Sometimes fan clutch replacement requires specialty tools. Hvordan finner man ut hvilken det er da? Leste også et sted at man kan koble aux fan switch "feil vei" og at den dermed alltid er på. Synes ikke det gir så mye mening, men noen som vet noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 26, 2013 Hvis den konstant er på er det nok sensoren. Disse kan heller ikke kobles feil, mener det er D-kontakt på de, såfall har noen klipt og limt. Kan jo være kontroll enheten? Feilmelding på VAGCOM? Auxilary å clutch viften er vell en og samme vifte. Den andre er AC viften(elektrisk). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 26, 2013 Hvis lyden følger turtallet så er det ikke en elektrisk vifte som er problemet :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 27, 2013 Okei. Viften øker med turtallet og er alltid på. Hører den dog ikke på tomgang. Ingen feilmeldinger i VAGCOM. Er det noen med god peiling på disse motorene på vestlandet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...