Audi s4 2.2 20vt altfor lett på rattet?

Anbefalte innlegg

Jeg trodde at det var slik at bilen skulle bli "tyngre" på rattet alt etter hastighet?

 

Er ikke langt unna at jeg kan blåse på rattet for å svinge. .

 

Noen tips?

Noen kjente feil etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du servotronic eller vanlig servo?

Servotronic er ekstremt lett på rattet ved lave hastigheter. Der kan man tenke seg flere kilder til feil som gjør at den ikke blir tyngre: Feil ved hastighetssignal, feil ved koblingene generelt, feil ved servotronichjernen eller geil ved tannstangas elektromagnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme type servotronic som s6 95-97

Med relé 362 oppi motorrommet. .

 

Tok ut dette uten å merke noen forskjell på rattet. .. (skal vel bli tyngre på tomgang hvis servotronic er utkoblet? )

 

Andre tips til hvordan feilsøking som kan avsløre mr. Feil?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å ta av stikket på tannstanga og se om det er noe forskjell ? Mener å huske min blei tyngre på rattet når jeg gjorde det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Jan sier, min var forøvrig superlett på rattet og uten servotronic. Sjekke spissingen kan og være noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å ta av stikket på tannstanga og se om det er noe forskjell ? Mener å huske min blei tyngre på rattet når jeg gjorde det.

 

På tomgang eller når du kjører? Koblet den fra, men merket ingen forskjell på tomgang.

 

 

 

Stemmer det Jan sier, min var forøvrig superlett på rattet og uten servotronic. Sjekke spissingen kan og være noe.

 

Min er så lett på rattet at det er livsfarlig å bremse hardt om veien er sporete...

 

Spissing? Blir bilen lettere på rattet av feil Spissing..

 

Forøvrig ble det foretatt 4 hjul kontroll på den rett før jeg kjøpte den.. å den er kjørt lite med siden da+ at den var like lett på rattet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tomgang eller når du kjører? Koblet den fra, men merket ingen forskjell på tomgang.

 

Ble tyngre på rattet generelt. Hvis det ikke er noe forskjell når du kobler fra tannstanga skulle man jo nesten tro at det lå inni tannstanga feilen da. Hvis det var en elektrisk feil som gjorde at du hadde full servovirkning hele tia så skulle det jo bli tyngre på rattet når du koblet fra. Hvertfall sånn det var på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble ikke no tyngre... det eneste jeg merka var at jeg måtte ta i siste 180 gradene på rattet mot høyre en gang før det løsnet..

 

Jeg fatter ikke hva det kan være...

Er det noe stramme skrue ellrr etteller annet på selve pumpa da? Eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være at torsjonstaven i tannstanga er knekt

Da blir den mega lett på styringa uansett hastighet

Eller om oljereturen er strupa på noe vis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen måte å finne ut det på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut inngående Aksel på tannstanga er vel eneste måte å sjekke torsjonstaven på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager å kuppe denne tråden, men du Geir virker til å ha greie på dette...

 

Min A6 99' uten servotronic er latterlig lett på rattet når den er kald (ved utetemperatur fra cirka 10-12 grader og nedover), men kun til ene siden (siden det nå er så varmt har jeg glemt hvilken vei, men tror det er venstre). Andre siden er normal. Dette skjer hver gang, og går over etter cirka 1 minutt, da er den helt normal. Har vært sånn siden jeg kjøpte bilen for sju år siden.

 

Men siden det kun gjelder ene siden er det neppe noe som blokkerer oljereturen min? Det har åpenbart sammenheng med temperaturen på servooljen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.