#1 Skrevet Juli 28, 2013 (endret) Hallo:) Har montert et "kit" jeg kjøpte meg.. Kkk K26/k27 630 simens deka dyser Med mbtr og mbc E85 100% Jeg har justert ned bensintrykket til 40 psi (grunntrykk uten vacum tilkoblet) Som tilsvarer 2.757. .. bar... Problemet er at jeg fortsatt har en afr på 10,3-10,8 .. noe som fortsatt er for lavt.. Jeg vør vel hvertfall komme meg opp på 11.8-12? Mem så kommer spm: Bør jeg gå for mindre dyser (det har vel ikke noe å si mtp map?) Evt hvor langt ned bør jeg gå? 550cc? Eller kan jeg rett og slett justere ned enda litt til uten at dysene støver? Finnes det no fasit svar på hvor langt ned jeg kan gå ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 28, 2013 Hvorfor ikke skaffe deg map for oppsettet i stedet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 28, 2013 Du er klar over at vakuumet regulerer NED trykket? Grunntrykket ligger på 4.0-4.2 bar, mens regulert med vakuum ligger det på 3.5-3.7 bar. Støtter å få tak i egnet map til oppsettet før du gjør noe mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 28, 2013 Som jeg skrev så var er det et kit... Å det er oppgitt at det mappet er funksjonabelt med de delene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 28, 2013 Hvorfor skal du da bytte dyser hvis du har et funksjonabelt kit..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 28, 2013 Greia er jo at jeg har lav afr å lavt bensintrykk.... dog har jeg ikke orginal fuelrail etc lengre.. Jeg vet det Arild... Skal se om jeg får ringt han som leverte det her.. å snakke med han.. Grunn til mindre dyser er jo fordi jeg har så lite trykk nå.. mindre dyser med større trykk ville vel logisk sett blitt mer riktig? Alt jeg har og forholde meg til er afr... når jeg får beskjed om at det skal fungere går jeg utifra det, men når afr sier noe annet da må jeg vel også stole på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 28, 2013 Fordi han har snart må regulerer ned trykket så lavt at dysene kanskje slutter å forstøve drivstoffet. Han spør også om AFR er for lav eller om det er greit med slik AFR på fullt trykk. Hvor grensen for "for tjukk" blanding går er ikke så lett å si, og tjukk blanding kan være likså skadelig som mager blanding. Jeg ville hørt med leverandør av mappet og hørt hva ønsket AFR på fullt trykk burde være. Samt hva grunntrykk på drivstoffregulator skal være. Det skal også sies at han kjører med E85 som drivstoff. Andre: Soter pluggene dine? :-) Hva slags farge har de? Dette forteller mer enn en bredbåndslambda noen gang vil fortelle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 28, 2013 tror ikke 11 er så galt med e85. Jeg hadde ned mot 11 på blyfri jeg også, ES laga mappet litt safe med ekstra fuel.. skader aldri det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 28, 2013 tror ikke 11 er så galt med e85. Jeg hadde ned mot 11 på blyfri jeg også, ES laga mappet litt safe med ekstra fuel.. skader aldri det Det er jo fint å vite, men da er jo spm fortsatt 2, 7 bar grunntrykk om det er for lite for disse dysene? Morten, jeg skal skjekke det når motoren blir kald *kinosmilefjes* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 28, 2013 Hva er modell-nummeret på dysene dine da? :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 28, 2013 Viktig å huske at det er ikke 14,7:1 som er blandingsforholdet med E85.... Air Fuel Ratio comparison E85 fuel requires a richer air fuel mixture than gasoline for best results. Successful conversions generally require 27% to 30% more fuel flow than when the engine burns 100% gasoline. Flexible fuel vehicles additionally impose a wider range of air fuel ratios that must be achieved than what is required for vehicles that operate only on gasoline or ethanol. his is because a wider range of air fuel ratios is required to use all the varying percentages of ethanol and gasoline efficiently that may be present in the fuel tank at any given time. The nominal, chemically correct air fuel ratio is 14.64:1 by mass ‘’not volume’’ for burning 100% gasoline, but in practice the nominal air fuel ratio for most 100% gasoline fuel injection systems ranges from about 14.6 to 14.7 for a typical nominal value, depending on manufacturer, with the ratio of 14.7 being slightly preferred for increasing fuel economy under light load conditions. The following table shows the range of air fuel ratios typically used for burning gasoline, E85, and pure ethanol (E100) under an assortment of assumed operating conditions: se her og her for litt mer info 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 28, 2013 Så lenge man leser Lambda 1 som 14.7 så skal dette værre korrekt. Både bensin og E85 har 1 som stoichometric. Tabellen viser bare at man krever mer masse med drivstoff for å oppnå samme forbrenningsresultat :-) Dvs, så lenge måleren viser 1 lambda som 14.7 fra måling med bensin så vil dette tilsvare 9.7 i reelt blandingsforhold med E85. 11.8 AFR med bensin som utgangspunkt for AFR vil gi 6.8 AFR med E85 :-) Som ifølge tabellen er veldig rikt selv med E85. Skyt meg om jeg tenker feil, men det er slik jeg forstår dette :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 28, 2013 Dvs, så lenge måleren viser 1 lambda som 14.7 fra måling med bensin så vil dette tilsvare 9.7 i reelt blandingsforhold med E85. 11.8 AFR med bensin som utgangspunkt for AFR vil gi 6.8 AFR med E85 :-) Som ifølge tabellen er veldig rikt selv med E85. Skyt meg om jeg tenker feil, men det er slik jeg forstår dette :-) Det vil da si.. at jeg skal på afr måleren få 11.8 ved fullt pådrag istedenfor 12.4? Mtp at jeg fysisk må inn på bredbåndslamdaen for og endre.. Hadde måleren min vist 6.. så hadde bilen drukna. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 28, 2013 Det er ca samme forhold mellom stoich og max effekt for hver av drivstoffene, så forholdet skal være ca det samme. 12.5 tilsvarer høyeste effekt på tjukk blanding med bensin. Mellom 11.5(7.6 E85) til 12(8 E85) er vel optimalt :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 29, 2013 Snakka med leverandør nå... å det viser seg at det ikke er no problem å justere ned til 2.5 bar om jeg ville det! Rangen min var mellom 11.5-12 i følge han ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 29, 2013 ok.. la meg summe opp slik jeg har forstått det.. du har en bil med chip i dag? du har kjøpt større turbo og dyser? du skal kjøre E85? du ønsker og tune bilen kun ved og justere bensintrykk? wtf? det er jo galskap du bør jo få laga en chip til ditt oppsett. la bensintrykk være som det skal være. og heller få justert de rette parametrene kommer jo til og gå rett i dass dette om du fikler med bensintrykket alene uten og gjøre noe med mappet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 29, 2013 Han har program (map) for dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 29, 2013 så han har altså rette programmet for e85 på dette oppsettet? da har han også sikkert fått veiledning om hva grunntrykk på drivstoff skal være og da? da er det jo ikke noen sak da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 29, 2013 Les hele tråden. Ja, han har program for E85. Oppsettet han har kjøpt er ikke kjøpt direkte fra leverandør, derfor usikkerhet. Han hadde ikke full oversikt og spurte derfor her. Underveis tok han kontakt med leverandør av oppsettet og fikk vite anbefalte verdier. Snakka med leverandør nå... å det viser seg at det ikke er no problem å justere ned til 2.5 bar om jeg ville det! Rangen min var mellom 11.5-12 i følge han ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 29, 2013 Jeg har da kjøpt meg et KITT med turbo dyser å map.. (kunn tenningschip) Mapet heter 480 E85 Med kittet fulgte det med: K26/k27 5á 630 simens deka høy ohms dyser Å her skal det kjøres med bc og btr Jeg har bytta til 034 sin fuelrail Har 044 pumpe i tanken Stålspunnede slanger + AN koblinger fra org bensinrør som kommer fra tank. + mapsensor som Egil har fiksa (3bar) Jeg har ikke rs2 manifoild men limmet.se custom grenrør. I veiledningen står står det at Ved 1.7 bar trykk med Rs2 manifoild å dette oppsettet vil det levere 400/550 hk/nm noe som bare er tall i mine øyne å lite relevant Bensintrykk skulle være 3.5-4bar i grunn Dette var det som gjaldt før jeg bytta regulator rail å slanger. ..(kjørte da på 3.5) Snakket med leverandør han sa at det er forskjell fra bil til bil mtp bensintrykk. . Å at jeg bare måtte justere trykk etter afr (om jeg stoler på lamdaen jeg bruker) Jeg fikk ikke taki han i helgen derfor var jeg ute etter å vite om hvilken skala på afr ved ft jeg skulle ha (det kom Morten frem til at var 11.5-12) I tillegg hadde jeg hørt snakk om at hvis jeg justerte ned bensintrykk for mye kunne det resultere i dysene sluttet å forstøve... På dette tidspunktet var jeg nede i 40psi (2.75 bar) Omsider fikk jeg pratet med leverandør og han sa at jeg kunne kjøre dem ned til 2.5 hvertfall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 29, 2013 Hvorfor kan ikke denne leverandøren anbefale et passende sett med dyser til oppsettet, istedet for å si at du skal skru ned trykket... Dyser bør vel ha så høy prosentvis duty cycle som mulig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 29, 2013 Han har da ett passende sett med dyser (Til dette kittet). Han var bare usikker på trykket da blandingsforholdet ikke så riktig ut. Han var også redd for at hvis han justerte trykket for lavt ned så vil de slutte å yte slik de skal. Derfor kom spørsmålet om å endre til mindre dyser, men med samme trykk for å bevare forstøvingen av drivstoffet (Fremdeles samme mengde drivstoff). Chippen som er levert tar heller ikke hensyn til dysestørrelse. Den er kun for tenningen. Han fikk derfor anbefalt en dysestørrelse som skal være "stor nok", men trykket må justeres for hver applikasjon mens man observerer AFR. Det beste hadde selvsagt vært perfekt størrelse på dyser og ett fuel-map iforhold til oppsett på bil. Da hadde man heller endret duty cycle på dysene istedet for trykket, slik som du skriver. Meeen, slik var det da altså ikke.. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 29, 2013 du skal uavhengig om du har bytta pumpe og slanger/rør/fuelrail kjøre samme trykket trykket er regulert av trykkregulator. har ikke noe og si om du har større rail eller slanger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 29, 2013 Han har kun tenningsmap. Trykket må derfor justeres. Veldig rart at det må justeres ned iforhold til bensin, men grunnet større dyser så kan det kanskje stemme alikevel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 29, 2013 en annen ting jeg reagerer på er at chippen bare juster tenning. da blir det jo feil uansett. ettersom det må til mer etanol enn bensin for og få det samme. og bare justere trykk for og få sånn ca riktig AFR med E85 blir fortsatt ikke ritkig. og dra på 20% mer bensin over hele registeret er ikke heldig. burde her vært programvare for både tenning og bensin - - - Updated - - - Han har kun tenningsmap. Trykket må derfor justeres.Veldig rart at det må justeres ned iforhold til bensin, men grunnet større dyser så kan det kanskje stemme alikevel. og det mener jeg er litt sånn passe halvskummelt jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...