Mangler turbotrykk! Audi A4 b5 1,8t AEB chippet

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ligger i ca. 70km/t i 5.gir og tramper gassen i bånn lader den 0,7bar, men hvis jeg girer ned til 4. Når jeg ligger i ca. 70km/t så lader den bare 0,3.. slik er det i alle gir og den drar mye dårligere enn før.. Noen som vet hva det kan være? Kan det f.eks være n75 ventilen eller resirk ventilen? Bilen er chippet til ca.196hk og har orginal resirk. Enkelte ganger ryker det voldsomt og litt blått når jeg starter den, men det varer bare en kort stund. Kan det være toppakning eller turbo også? Vet turboene på disse bruker å få det etterhvert..

Hjeeelp :(

Takker for fornuftige og gode svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw. Ingen feilmeldinger på vagcom heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vettuge målinger fra Luftmengde måler?

Sjekker over alt av slanger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom akkurat til å tenke på at det var en tynn liten slange som om jeg ikke husker feil.. gikk til klokka på turboen og hadde fast klemme som var bare å dra av, tenkte ikke denne hadde noe å si, men med ettertanke så går vel denne kanskje til n75 ventilen og er igjen da veldig relevant for turbotrykket? Skal gå over alle slanger og se så fort jeg får tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har orginal resirk ville jeg absolutt vurdert å bytte denne. Kan være kjekt å ta en sjekk av denne når du først holder på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du nevner at det ryker voldsomt av og til, ryker det blått da også eller?

 

Blårøyk på tomgang/oppstart kan meget tyde på en turbo som begynner og bli sliten.

Langt er bilen gått, og har turboen vært skiftet ut noen gang?

 

Sjekket om det er slakke i turboen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle slanger ble sjekket og byttet klemmer på det meste, trykket økte til 0,4 nå :) ryker blått når d først ryker ja, tror ikke det er byttet turbo før og bilen har gått snart 230k.. vet de bruker å gå på disse så derfor jeg først trodde det var den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det ryker blått, så er sjangsen for at du har en havarert eller en turbo som er godt på vei og havere til stede, ingen vits og drive og bytte klemmer og feilsøke videre da.

 

Ta av innsugningsslangen til turbo, altså inn på turbinen og kjenn på slakken på turboen, skal være minimalt, litt opp og ned (noen mm) er greit men skal IKKE være slakk vannrett.

Dersom bilen har gått så mye som 230k uten mulig turboskifte så er det meget bra, og som jeg sier igjen så er muligheten for at det er turboen som er dårlig meget til stede.

 

Denne røyken du beskriver skal IKKE være der.

 

Disse turboene ryker ikke noe mer ofte enn andre turboer (som oftest) men de må da skiftes før eller siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo var gåen, har byttet til ny k03 nå og er chippet av tidligere eier så jeg vet ikke hvilken chip det er, noen som kan si meg om hvor mye trykk jeg kan kjøre sikkert med? ca.1bar? hvordan kommer jeg til Wastegate justeringa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig du har gjort det, men husk å sjekk at turboen får nok olje. Oljetilførselrøret til turboen som går langs manifolden og bak motoren kokser igjen og blir tett med tiden. Etter 150k km var røret så tett at jeg ikke kunne blåse gjennom det, og var nok grunnen til at min turbo havarerte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Fredrik over meg her nevner så er det greit og skjekke at olje-tur røret ikke er tett.

 

Ang ladetrykk så varierer det litt fra chip-leverandør men 1bars trykk høres ganske rett og greit ut.

Du skal ikke justere noe på waste-gate staget, med mindre du har kjøpt en ettermarkeds kina turbo eller lignende hvor grunntrykket er for HØYT, skal lade ca 0,4bar grunntrykk, dette finner du ut av med og foreks ta av kabel stikket til N75 ventilen.

Da finner du turboens grunntrykk, som skal være rundt 0.4bar, så justerer motorstyringen hvor høyt trykket skal være utenfor grunntrykket.

 

En del har vært plaget med for høyt grunntrykk/turbotrykk med ettermarkeds turboer fra foreks ebay eller Norsk Bildelesenter, og har måtte justere grunntrykket deretter..

 

Når jeg sier for høyt så har jeg sett 1.5-1.6bar med ettermarkeds turboer, så ville latt den være slik den er, hadde det vært min bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ebay turbo fra tyskland, oljetur er grei, men kan sjekke uten n75.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å koble av n75 elektronisk, da går den i nødmodus og lader bare 0.3-0.4bar. Så koblet på den igjen og prøvde å ta av vakumslangen på WG klokka på turboen, da kommer fuelcut på ca.8-9 bar. Er det dette du mener skal være på ca. 0.4bar, Martin Østvik? Haster med hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lader 0.7-0.9 av og til med alt tilkoblet, men noen ganger går bare fyker den opp til 2bar og fuelcut! Skjønner ikke hvordan jeg skal få dette til å holde seg på 0.9-1.1bar... HJEELP!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på at ikke slangene som går til og fra N75 ligger med knekk på seg. Da vil ikke wastegate klare å åpne og begrense trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.