#1 Skrevet Juli 31, 2013 Før kjøp av ny bil; er elektroniske stabilitetssystemer nå er blitt så mye bedre at jeg strengt tatt ikke trenger firehjulsdrift? Da jeg kjøpte ny Passat i 2007 var 4Motion et sterkt ønske og det utelukkende pga en bratt strekning fra E6 og opp til hytta på fjellet. Vegen er godt brøytet men bratt og to ganger var jeg blitt stående med min forhjulstrukne Passat BG. 4Motionsystemet har fungert utmerket men en bilselger hevdet at de nyeste bilene har stabilitetssystemer som gir tilnærmet differensiallås på forakselen, og da klarer jeg meg med forhjulsdrift. Er det noen som har erfaringer som bekrefter dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 31, 2013 En fwd vill aldri ha like bra fremkomlighet som en 4wd, men antispinn systemene er nok blitt mye mer effektive ;-) Men er du vant med 4wd så må du nok legge om kjøremønsteret litt, jeg er håpløs med fwd om vinteren, selv helt nye vag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 31, 2013 Min Touran forserte i vinter alt av vanskelige bakker med piggfritt + biltralle med bil bakpå + løssnø +is + DSG (i Winter mode)!! Har aldri hatt 4wd utenom Nissan Navara Pickup, men ser ikke poenget til "normal" bruk. MÅ en ha 4wd til å komme opp bakken så er det ofte stor risiko når du skal ned samme bakken.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 31, 2013 Har kjørt firehjulstrekk siden 2008. Det skal jeg fortsette med. Ikke bare fint når du skal opp bakker , men andre situasjoner også. Feks ut på hovedvei i en fart på glatta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 31, 2013 Han der bilselgeren der, skal du dra å kjøpe en kaktus og gi til han!! La meg gjette... han selger et merke med kun fortrekkere?? Som Hans over her sier, Touran (pga kort nese og man sitter nesten rett over drivhjulet) er utrolig til å ta seg opp vinterbakker. Jeg har to ganger i vinter ikke klart å komme helt opp, to forskjellige bakker. Med særlig rolig bakkestart, og låst DSG kassa i 1. gir, så klarte jeg faktisk å ta meg opp bakken! DA var jeg imponert over Touran! Klart med en firtrekker, så hadde jeg jo sluppet og oppleve bl.a. de der episodene der. MÅ en ha 4wd til å komme opp bakken så er det ofte stor risiko når du skal ned samme bakken....Nja, ikke like enig her. Det beste er å klare og komme helt opp bakken, for får man stopp midtveis - da seiler man ukontrollert bakover, om man er riktig uheldig. Da er det bedre å komme seg helt opp, snu, og seile med fronten ned. Man skal alltids klare det bedre enn baklengs. Med en bil med langt panser og man sitter lengre bak drivhjulene (altså vanlige pers.biler som Passat++), skeeeeptisk! Med mindre man har en tung/stor motor foran over drivhjulene, så kanskje. Har du en slik vinterbakke - som du beskriver - hold deg til en firtrekker du. Du skal da ha med deg pikkpakket også, og gjerne helt frem. Jeg kjører taxi i bakkebyen Tromsø, og med mange forskjellige biler - jeg har prøvd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 1, 2013 Antispinn og stabilitetsprogrammer er fine ved kjøring på vanlig vei og når du er i fart, men de slår aldri en firehjulsdrevet bil på fremkommelighet! fatter'ns WMB har stått fast nedi bakken opp til huset vårt opptil flere ganger, konemors '80'-cabrio også, forresten.. Alle med quattro står alltid oppe på tunet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2013 Han der bilselgeren der, skal du dra å kjøpe en kaktus og gi til han!! La meg gjette... han selger et merke med kun fortrekkere?? ) Tro det eller ei, men dette var svaret naboen min fikk fra en Audi-selger... Takk for gode og innsiktsfulle svar, alle sammen- Problemet med 2001-passaten min var at antispinnsystemet kun reduserte motorkraften ved hjulspinn, men ikke overførte kraft til det hjulet som ikke spant. Jeg vet at bl.a. BMW har systemer som bruker bremsene for å holde tilbake det spinnende hjulet og dermed overføre kraft til det andre, og det var vel det bilselgeren mente at også nyere Audi-er (og kanskje VW-er) gjør. Noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 4, 2013 Aldri hatt problemer med anti-spinn og piggfrie dekk, selv til hoppbakker utenfor allfarvei med dårlige veier.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 4, 2013 Tro det eller ei, men dette var svaret naboen min fikk fra en Audi-selger... Takk for gode og innsiktsfulle svar, alle sammen- Problemet med 2001-passaten min var at antispinnsystemet kun reduserte motorkraften ved hjulspinn, men ikke overførte kraft til det hjulet som ikke spant. Jeg vet at bl.a. BMW har systemer som bruker bremsene for å holde tilbake det spinnende hjulet og dermed overføre kraft til det andre, og det var vel det bilselgeren mente at også nyere Audi-er (og kanskje VW-er) gjør. Noen som vet? Jeg har FWD, DSG og en bil som ikke er så veldig fremtung.. Synes ikke denne er så veldig bra på vinterføre, og for å bruke "antispinnsystemet" så må man jo kjøre med flat pedal. men da spinner det for mye uansett, så for min del hjelper det å kontrollere gassen som man gjør med alle andre biler. men man får jo ikke full kontroll på det med dsg. Men frøknas 2012 golf mk6 bluemotion med manuell kommer seg frem stort sett over alt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 4, 2013 Tro det eller ei, men dette var svaret naboen min fikk fra en Audi-selger... Takk for gode og innsiktsfulle svar, alle sammen- Problemet med 2001-passaten min var at antispinnsystemet kun reduserte motorkraften ved hjulspinn, men ikke overførte kraft til det hjulet som ikke spant. Jeg vet at bl.a. BMW har systemer som bruker bremsene for å holde tilbake det spinnende hjulet og dermed overføre kraft til det andre, og det var vel det bilselgeren mente at også nyere Audi-er (og kanskje VW-er) gjør. Noen som vet? De bremser aktivt det hjulet som spinner ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 4, 2013 Har aldri kjørt meg fast så mye som da jeg hadde quattro. Hjelper ikke med hundre-hjulstrekk hvis det pakker seg med snø under bilen. I alle andre "normale" forhold hvis du da har bra dekk så kommer du stort sett frem de fleste steder. Firehjulstrekken skal i tillegg dra´es rundt HELE året + økt vekt på bilen gjør at den både bruker mer bensin og går dårligere. Flere beveglige deler som må holdes ved like / repareres gjør også at det ikke bare er når bilen er ny at det er dyrere. Alt taler i mot firhjulstrekk med mindre du bor slik at du må ha det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 4, 2013 Min Passat med fwd+dsg er udugelig om det er mye snø. Savnet a3'em med quattro ofte i vinter. Jeg skal ha 4x4 på neste bil...! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 5, 2013 Har aldri kjørt meg fast så mye som da jeg hadde quattro. Hjelper ikke med hundre-hjulstrekk hvis det pakker seg med snø under bilen. I alle andre "normale" forhold hvis du da har bra dekk så kommer du stort sett frem de fleste steder. Firehjulstrekken skal i tillegg dra´es rundt HELE året + økt vekt på bilen gjør at den både bruker mer bensin og går dårligere. Flere beveglige deler som må holdes ved like / repareres gjør også at det ikke bare er når bilen er ny at det er dyrere. Alt taler i mot firhjulstrekk med mindre du bor slik at du må ha det. Det du sier her har lite relevans med det trådstarter lurer på. At du ikke kan kjøre bil, er noe helt annet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 5, 2013 Føler det er noen som unngår det åpenbare her. Nemlig gode dekk. Har bare hatt fwd, og kommet meg frem stort sett over alt. Begge bilene ble levert på piggfritt(Minien ble levert på 8år gamle piggfrie dekk). Det var direkte farlig. Men etter å ha skodd bilene med henholdsvis Hakka 5 pigg og hakka 7 pigg, så har jeg hatt lite eller ingen problemer. Tok en gang bakkestart ved sidenav en XC70 på dårlige dekk som ikke kom seg opp en bakke. Så da hjalp 4wd lite. Minien hadde det gamle systemet til BMW som kuttet motorkraft, håpløst system. Men skrur man av esp på gamle biler og har litt fart inn i bakken kommer man seg som regel helt opp:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 5, 2013 Har prøvd litt diverse på norske vinterveier; rwd med dårlige piggdekk på bil med god vektfordeling (Ascona B) rwd med gode piggdekk og sperr men med dårlig vektfordeling (Manta B) fwd med gode piggfri dekk (Golf 3 gti) fwd med gode piggdekk (Golf 3 Variant) fwd med dårlige piggfri dekk (Passat 3c) 4wd med gode piggfri dekk (Passaten min, 4motion) Den bilen jeg har hatt dårligst erfaring med på vinterføre vil jeg si er Passat 3c'n, den var rett og slett grusom. Som Martin er inne på, gode dekk betyr det meste. Men også type bil vil jeg si. Ascona'n hadde jeg en del stereo i i bagasjerommet, så da hadde jeg vekt over drivhjul. Og den bilen var rett og slett morsom på vinterføre, kom frem over alt. Manta'n kom også godt frem på vinterføre, takket være 75% sperr. GTi'n klatret også godt frem, men ingen hjelpemiddler her. Så av og til måtte jeg jukse litt med "kjetting på boks" (dekk-klister). Men ingenting kan måle seg med Passaten min, 4wd med gode dekk. Er ikke det at jeg trenger 4wd, men må si det er deilig å vite at det å komme opp ikke er et problem. Flere av de jeg har snakket med sier at dagens elektronikk ikke alltid er en fordel. Naboen har en 2004 Caddy, han sier at for at antispinnen skal virke (gjøre jobben sin), MÅ han ha litt fart på bilen. Hvis ikke, så strupes motoren for mye. Dette har flere andre sagt også. En annen bekjent sa at han klarte å bli stående fast i en bakke pga antispinn, han slo da av denne og kom bedre frem UTEN antispinn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 5, 2013 En av montørene på gammel jobben min kjørte en eldre Ford(lurer på om det var connect) som kvelte motorkraft. Så uvitende om hva som foregikk begynte han på en bratt bakke, bare for at bilen skulle strupe motoren så mye at den kveltes så han for baklengs ned bakken med bilen avslått:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 5, 2013 Det er som Martin sier, gode dekk er alfa og omega - på vinteren, spesielt! Det er en del som kjøper litt vel rimelige dekk, eller har dem for lenge. Det er en VELDIG feil plass å spare penger på! Resultatet kan bli en økonomisk nedtur. Min bror og "min" 200 20v er et (av mange) eksempel på det. So, back to topic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 5, 2013 Gode dekk må man ha hele tiden , spesielt om vinteren Uansett hvor mange hjul man har drif på så skal man jo få stoppet også. Tidligere var jeg skeptisk til firehjulstrekk pga du merker ikke hvor glatt det er før du skal stoppe. Men kjøpte jo da bil med firehjultrekk til slutt. Har ikke angret en dag.Men prøver å kjøre som før på glatta. Redd for å ta i litt ekstra pga 4 x 4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 5, 2013 ... Men ingenting kan måle seg med Passaten min, 4wd med gode dekk. Er ikke det at jeg trenger 4wd, men må si det er deilig å vite at det å komme opp ikke er et problem. Akkurat som meg, det er derfor jeg er så fornøyd med å ha firehjulstrekk de bratte 11 kilometrene fra E6 til hytta. Utenom det har jeg ikke reelt bruk for firehjulstrekk og vet at det koster både i form av høyere pris/verditap, høyere drivstofforbruk og lavere effekt ut på hjulene. Flere nevner det med gode dekk; det er også min klare erfaring. Nye dekk og avslått antispinn ga skikkelig god fremkommelighet med den tidligere (2001 BG fwd)-Passaten. Men jeg skulle gjerne hatt den litt mer intelligente antispinnen, den som ikke slår av motoren men som aktivt bremser det spinnende hjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 8, 2013 Det du sier her har lite relevans med det trådstarter lurer på. At du ikke kan kjøre bil, er noe helt annet! Jeg tror du missforstod meg litt her, det jeg ville frem til er at de med firehjulstrekk ofte prøver å komme frem der det ikke er mulig å komme frem egentlig, det prøver du sjelden / aldri med en tohjulstrekk bil om den har ESP eller ikke. Grunnen til at jeg kjørte meg fast med firhjulstrekk var vel at det feks var så mye snø at det pakker seg under bilen, og da hjelper det ikke om du har 2-hjulstrekk 4-hjulstrekk eller 100-hjulstrekk så lenge hjula er i lufta... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 8, 2013 Jeg tror du missforstod meg litt her, det jeg ville frem til er at de med firehjulstrekk ofte prøver å komme frem der det ikke er mulig å komme frem egentlig, det prøver du sjelden / aldri med en tohjulstrekk bil om den har ESP eller ikke. Grunnen til at jeg kjørte meg fast med firhjulstrekk var vel at det feks var så mye snø at det pakker seg under bilen, og da hjelper det ikke om du har 2-hjulstrekk 4-hjulstrekk eller 100-hjulstrekk så lenge hjula er i lufta... Hehe neida, prøvde bare å være litt morsom her. For folk flest, så er greia med å ha en 4-hjulstrekker og kunne kjøre som en 2-hjulstrekker - bare uten bekymringer for: "kommer jeg meg opp der?", "ånei, jeg måtte stoppe midt i bakken", osv.. Skal man utfordres, så gjør man ikke det på veien til svigers på middag, eller på vei til jobb, e.l.. Man tar, en ettermiddag/helg, med seg en termos med kaffe/kakao - og kjører til skogs, eller noe sånt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 8, 2013 4 hjulstrekk(haldex) er ikke det det en gang var med torsen.. prøvde å få ut ræva på min skoda superb 170hk tdi 4x4 tendens til å dra rett fremover egentlig. Slikt skjer ikke med torsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...