#1 Skrevet August 7, 2013 (endret) Hva er typiske feil på disse motorene? 1994 Audi 80 1Z Den går fint på tomgang, og etter det jeg kan se i speilet, ryker det ikke noe svart ved pådrag, men den føles seig oppover i registeret, lite futt i den. Den går dog uten hakking og lugging og dieselforbruket ser ut til å være normalt, men jeg har ikke kjørt så mye med den enda. Regner med Massemåler, N75, lekkasjer, Wastegate osv er vanlige feil på disse som andre TDI'er, men er det noe spesielt å sjekke? Det har blitt byttet dieselpumpe på den (brukt pumpe), men vet ikke hvordan disse oppfører seg ved en evt feil justering av pumpa? Så tenkte å få litt tips før jeg begynner å se på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 8, 2013 Ved feil timing av pumpa blir de late, drar dårlig og dieselforbruket kan gå opp. hva ligger forbruket på sånn ca? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 8, 2013 Jeg har kun kjørt den fra der jeg kjøpte den, rundt 16 mil. Grovt regnet ut fra tankmåler vil jeg tippe rundt 0.6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 8, 2013 Min 80 gikk på rundt 0,56. Men 0,6 er heller ikke avskrekkende galt, men ettersom det er byttet dieselpumpe ville jeg sjekket timinga på den uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 8, 2013 (endret) Skal få sjekket pumpa, wastegate og lekkasjer. Blir draget borte ved defekt luftmassemåler på disse også? Evt andre typiske ting? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2013 På A4 mi (2,5tdi) hadde jeg null turbotrykk når luftmassemåleren var defekt. Oppførte seg helt normal, ingen nøkking eller harking, men den var utrolig lat.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 10, 2013 (endret) Jeg vet att på "litt nyere" VAG så blir trekkraft helt borte ved defekt LMM, men om disse gamle traverne blir slik, er jeg usikker på. Jeg fant forresten et hull i slangen fra N75 til aktuator på wastegate, men har ikke fått prøvd bilen enda. Men et annet spørsmål. Er det en grei jobb å bytte bunnpannepakning på disse? regner med travers må litt ned, evt motor må heises litt opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 13, 2013 Løft motoren litt, så kjem du tel enkelt mener je å husse! Mulig du må av med en sånn brakett mot girkassa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 14, 2013 Blir vel å løfte motoren litt opp tenker jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 12, 2013 Sliter fremdeles med dårlig drag i bilen. Innsug er rent, og EGR blokkert. Bilen lader 0.85bar, målt med VAS1552 diagnosemåler Temp sensorer viser riktig. Luftmassemåler viser 850 mg/H på full gass i 3 gir, noe som skal være riktig. (Dro bilen til over 4000rpm, ladetrykk var stabilt.) Ingen feilkoder lagret. Ellers er alt av filtre byttet, samt olje. Timinga på pumpa skal vel sjekkes/justeres med vagcom på disse, men bilen starter fint og går normalt på tomgang. Ingen svartrøk å se ved pådrag. Noen forslag? Som nevnt ble diesel pumpa bytta før jeg kjøpte bilen (ble satt på en brukt pumpe), men vil bilen gå såpass dårlig om pumpa ikke er timet riktig med vagcom? Bilen går dårlig opp til 2000, så fra 2000-2500 så drar den på, får så å dabbe av igjen. Den er også "kenguru" på lavt turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...