#1 Skrevet August 8, 2013 (endret) Hei, Jeg har en Touran 2005 modell (reg 2004) som jeg planlegger å bytte svinghjul på. For 2 servicer siden hos Albjerk i Lier fikk an anmerkning om "svak" ulyd fra svinghjul. Jeg har ikke gjort noe med det. Men det har ikke blitt bermerket på senere servicer. Men jeg mener at jeg nå hører denne ulyden selv, etter å ha hørt denne lyden på andre biler. Dette er en kostbar reparasjon slik jeg har forstått her på forumet, og vurderer derfor å gjøre dette selv. Spørsmålene er som følger: 1. Jeg har byttet vanlige svinghjul og clutch på diverse biler tidligere, men ikke kjent med dobbelmasse-svinghjul, er dette noe jeg burde klare selv? Har en litt over standard godt utstyrt garasje. 2. Trenger en noe spesialverktøy for å gjøre dette? 3. Er det noen tips ved demontering og montering jeg bør vite om? 4. Er det noe annet jeg bør gjøre samtidig som jeg gjør dette? 5. Er det noen steder jeg kan kjøpe disse delene billigere, og hvordan finner jeg ut hvordan svinhjul som står i min bil? Mange spørsmål, men er veldig takknemlig om noen tok seg tid til å hjelpe meg i riktig retning. Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 9, 2013 Hmm, Skulle da tro at det er endel medlemmer her som skulle kunne gi meg litt info om overnevnte spørsmål? Noen som har litt erfaring med dette jeg beskriver over? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2013 Hei Har ikke gjort dette selv men sjekket litt av ren nysgjerrighet og ut i fra hva jeg leser så er det en ganske enkel jobb. Tilsvarende jobb som du har gjort tidligere med bytte av svinghjul på manuell. Slipper til og med å sentrere. Fant mye god info her: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=232970 En DYI video av bytte: http://www.myturbodiesel.com/forum/f7/diy-video-removal-dsg-transmission-replace-dmf-flywheel-15653/ Deler: http://www.dieselgeek.com/DSG_Flywheel_for_TDI_s/1832.htm NB! Touran selges ikke i US så sjekk girkasse kode å søk ut i fra denne for å finne riktig deler hvis du handler fra statene. Det meste er likt på golf, jetta, touran. Under tilbud her på forumet kan du få kjøpt oem deler til hyggelige priser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2013 Ja, det er en dyr reperasjon. Betalte 18 000 kr på møller. Så om du får til å gjøre det selv sparer du ekstremt mye penger. Pass på å skift til et som er forbedret da, siden disse svinghjula er en "svakhet". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2013 Tips: There is a bolt inside the starter hole. Turns into a real head scratcher if you miss that one. But otherwise, very easy trans R&R 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 11, 2013 Hei, Takker for all hjelp. Masse info som er til veldig til hjelp Finn Kristian! Fantastisk at noen hjelper til så mye. Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 11, 2013 Bare hyggelig. Her kan du jo feks høre om pris på deler: http://forum.vacn.no/showthread.php?254295-***OEMVWSHOP-COM-alle-OEM-VAG-DELER***-TAXFREE-Shopping**WEBASTO-EBERSPACHER 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 11, 2013 Har gjort dette på 2 ganger på touran. Enkel og grei jobb. Det sitter også et nålelager i veiva som også bør sjekkes og byttes hvis det er slitt. Koster ikke mer enn 100 lapp eller noe, så kan jo være verdt å bytte det uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 11, 2013 Søkte opp svinghjul til Touran (husker ikke motor/girkassekode) på eBay en stund tilbake. Var mye å spare der, frakt og moms tatt i betraktning, men da hadde jeg ikke sjekket så mange steder her i landet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 11, 2013 Har gjort dette på 2 ganger på touran. Enkel og grei jobb. Det sitter også et nålelager i veiva som også bør sjekkes og byttes hvis det er slitt. Koster ikke mer enn 100 lapp eller noe, så kan jo være verdt å bytte det uansett. Ok, suverent. Skal sjekke opp dette. Har vel ikke tilfeldigvis delenr. på dette lagret? Om ikke, så ser jeg det vel i det jeg tar det ut og kan sikkert kjøpe et tilsvarende lager hos TESS eller lignende. Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 11, 2013 Ok, suverent. Skal sjekke opp dette. Har vel ikke tilfeldigvis delenr. på dette lagret? Om ikke, så ser jeg det vel i det jeg tar det ut og kan sikkert kjøpe et tilsvarende lager hos TESS eller lignende. Mvh Jørn Vil tro nålelager er 056 105 313 C. Finnes mange svinghjul til manuell på ebay, ikke så mange til DSG. Uansett kommer et svinghjul fra ebay fort på bortimot 6 lapper. Ta en sjekk med møller hva de skal ha, sist jeg sjekka var de billigere enn meca, mekonomen osv. Hvis du har en BKC motor vil jeg tro delenummer på svinghjul er 03G 105 266 BE som er overført til nytt nummer 03G 105 266 CG. Men best å sjekke opp dette med møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 12, 2013 2700kr for svinghjul, 90kr for strekkboltene (+frakt og mva) http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/luk-flywheel-for-1-9-8v-pd-tdi-dsg-auto.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 12, 2013 2700kr for svinghjul, 90kr for strekkboltene (+frakt og mva) http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/luk-flywheel-for-1-9-8v-pd-tdi-dsg-auto.html Ja har kikket der, og har tenkt å bestille der om ikke den lokale leverandøren klarer å matche prisen + evt. 2000,- Har ferie nå, så er greit å få dette unna, så det er litt dumt med leveringstiden. Takker for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 18, 2013 (endret) Da har jeg byttet svinghjul, pinnelager inn mot veiva og diverse bolter. Det var litt jobb med å få kasse inn og ut, men gikk bra. Men nå har jeg en skrape lyd når jeg skifter fra R til P. (Revers til Park). Jeg har ikke åpnet kasse eller noe slik, så jeg kan rett og slett ikke skjønne hvorfor dette skjer. Når jeg løftet ut kassen brukte jeg braketten til gearwire å løfte i, og tenkte kanskje at jeg hadde fått stuket denne noe, men den ser like hel ut. Jeg tok av gearwire, satte kassen manuelt i "Park" og satt girskifter inne i bilen i Park, men fortsatt samme ulyd. Jeg har lest at det er viktig at en ikke mister olje etc. ut av kassen. Tok derfor av pustefilteret på kassen og teipe denne med en plastpose under montering. Er det noen som har tips til hva som kan være feil? Jeg har ikke satt på drivakslene enda da jeg ville teste at alt var i orden før jeg begynte med denne jobben. Kan det være at kassen kanskje trenger litt "motstand" for at den skal gå pent i Park? Mvh Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 18, 2013 Hehe, tror jeg har lurt meg selv litt... Da jeg ikke har på drivakslene går derfor kassen litt rundt av seg selv... Men det hjelper jo ikke å trykke på bremsen når drivakslene ikke er skrudd fast til kassen.. Og det er smart å stoppe rotering av hjul før en putter den i Park... Krisen er avblåst inntill videre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...