Dårlig converter A6 Allroad 2008 eller?

Anbefalte innlegg

Hei, som topic sier hva kan være symptomene på dårlig converter?

Bilen det gjelder er min ny innkjøpte A6 Allroad 2008 2,7tdi tip som er gått 162000km i skrivende stund.

 

Det begynte med at turtallet vandrer opp og ned med 200 omdr+/- i samme gear nedover bakker med motorbrems.

Kontaktet da merkeforhandler som anbefalte full flushing med bytte av filter på gearkassen.

Time ble bestilt og service på kassen ble gjort, spurte om jeg kunne se den gamle oljen, den var grønnsvart, luktet fint og hadde ikke partikler i seg.

 

Fikk videre beskjed om å kjøre en stund for å se etter bedring, dette er nå gjort og jeg har kjørt den ca 1500km siden flushing, var noe med at gearkassen skal adapteres på nytt. Kan være jeg må kjøre enda lengre for at den blir bedre, ikke vet jeg.

 

Syptomene er der enda med at den vandrer opp og ned ganske mye under motorbrems dvs. bratte nedover bakker. Men når den er varm er den bedre. Den har perioder der den virker som at alt er helt normalt når man har kjørt en stund, for så å falle inn i gamle synder.

 

Ellers girer den silkemykt og funker greit. Har litt vanskelig for å tro at converter skal være dårlig på såpass lav km?

 

Har også trekt henger på ca 1500kg, stoppet deretter opp i bratt bakke og kjørte igang uten problemer.

 

Noen synspunkter på hva man skal gjøre, evt tips om el.feil som kan forårsake samme symptomer?

 

Bilen er forøvrig en 1eiers bil som er kjøpt ny i norge med en nybilpris på 893000kr.

 

Takker for alle innspill.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når min converter var dårlig hadde den problemer med å låse i gir med en gang, måtte "jukke" litt på gassen så låste den... f.eks kjøring i 80, inn i 60 sone... så låste den ikke igjen... ble bare verre og verre. ellers merket jeg ikke noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, min kasse fungerer perfekt utenom når motorbrems trer inn nedover bakker. Kan forøvrig nevne at dieselmåler skal fikses snart, da den har en tendens til å komme å gå. Var muligens noe ledningsbrudd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

symtomer er nok variasjon på turtall, slik du beskriver. Høres ut som bilen jager litt også. min virket ellers ok. A4 2006 2.0 TFSI tiptronic. Var at kassa ikke regulerer slik den skal og min ble byttet. De prøvde md oljebytte, hjalp ikke på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Noen flere forslag før evt converter byttes?

Bør ikke resten av kassen også overhales i samme slengen eller er ikke det noe vits?

Noen som kan forklare meg hovedfunksjonen til converteren på min bil?

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kostet meg 5000kr å bytte converter på min a8, gjore dette selv med sachs converter kjøpt ifra polen. Overhaling av hele kasse er dyrere såklart, men tar du med bilen til polen.. theo motor eller hva di heter så er det ikke så ille. Søk i forumet her .

Converteren fungerer som clutchen i en bil med manuell kasse. Den slurer litt når man girer også skal den låses med girkassa. Slik som clutch gjør på manuell kasse. Enkelt forklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visste egentlig det, men lurte på om det var noen spesiell type/ annerledes virkemåte i min a6 allroad?

Tror tur til polen er uaktuelt foreløpig, men har vurdert det..

 

Følte den var litt bedre på turtalls variasjonen i dag.

Er det flere som har opplevd å bytte converter på nyere tip som står i a6/a6 allroad?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste update:

 

Bilen blir ikke bedre i gearingen og er nå gått 163000km.

Kontaktet forrige eier, som nå har klaget over bilen til møller bil follo.

Det er opprettet sak i møller systemet på bilen.

Forhåpentligvis dekker møller bil follo bytte av converter på goodwill hvor bilen er solgt ny og har fullgt alle servicer.

Da converter er ment å vare bilens levetid.

 

Spent på utfallet.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Har det skjedd noe nytt med tanke på girkasse-bytte? Jeg har av og til samme symptomer som du nevner her og er spent om Møller dekker dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jag har samma på min 3,0tdi tip. Den har gått 210 000km. Har själv kört ca 70 000km med "problemet" har för övrigt över 300hp och ca 620Nm på den, så den borde ha rasat nu, men ikke. Time will show, den har inte blivit värre, snarare mindre "jaging" med tiden.

 

Angående tankmåler, så har Audi en replösning på detta med nya ledningsnett i bägge tankarmaturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Noen flere forslag før evt converter byttes?

Bør ikke resten av kassen også overhales i samme slengen eller er ikke det noe vits?

Noen som kan forklare meg hovedfunksjonen til converteren på min bil?

 

Mvh

 

Har du hatt noe service på girkassa tidligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.