"How to" bytte fjærben på transporter t5? Dummies edition....

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har byttet fjærben på Transporter T5?

 

Er lite lysten på og bruke 10.000kr for å bytte dempere og fjører, for tipper det er ganske grei skruing hvis man vet hva man gjør?

Problemet mitt er at jeg ikke vet hva jeg gjør, men har ikke noen problemer med og skru litt selv :-)

 

 

Men så spørs det da om det er noen som kan hjelpe meg med en liten "oppskrift" på demontering av fjærene og demperne foran?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du vet hvordan delen ser ut, så er det enkelt å finne ut hvordan den er festet og dermed bytte den. Er rimelig nybegynner innen bil selv, men fjærbein er vel det som populært blir kalt kyllingbein. Bare å skru av med pipe, og skru på ny.

 

 

EDIT: Ikke skyt meg hvis jeg sier feil nå... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du vet hvordan delen ser ut, så er det enkelt å finne ut hvordan den er festet og dermed bytte den. Er rimelig nybegynner innen bil selv, men fjærbein er vel det som populært blir kalt kyllingbein. Bare å skru av med pipe, og skru på ny.

 

 

EDIT: Ikke skyt meg hvis jeg sier feil nå... :)

 

 

Godt mulig at jeg mener at fjærben er noe annet enn det egentlig er. Jeg tror/mener at fjærben er demper og fjærer i forstillingen. For her sitter jo demperen inni fjæra.

Det er nå ihvertfall dette jeg skal bytte og trenger en oppskrift/tips på.. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette sjølv på vår T5. Hugsar ikkje i detalj, men det var ganske grei skuring. Ikkje noko eg ville betalt 10000kr for å få gjort i alle fall. Du må av med viskararmane og løyse plast-plata som ligg i framkant av frontruta. Då kjem du til toppen av fjørbeinet og kan få løyst det. (Mutter nr. 11 på skissa lenger nede). Berre løys det i første omgang. Nede er det av med hjulet, få løyst frå lenkearmar og få ut bolten som knip saman "navet" rundt demparen. Så er det litt hammar/slegge for å få navet løyst frå demparen nede. Når dette tilslutt er laust kan du demontere mutteren du løyste på toppen heilt og sleppe ned heile fjørbeinet. Dette er slik eg hugsar det, men det kan sjølvsagt vere ting eg har gløymt, eller blandar med andre bilar eg har gjort dette på. Uansett inga stor sak, men sett av litt tid ettersom det kan vere vanskeleg å få løyst enkelte ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahhh.. Selve fjøra du skal bytte.. Sorry. Multitasking virker dårlig når enn skal lese :) På en såpass ny bil er det relativt rett frem. Fant ikke noe på tuben spesifikt for transporter, men se på samme årsmodeller av andre VAG så burde du få en god pekepinn. Ellers er det bare å se hvor demperen er festet og skru løs. Kan være greit å sette på fjør-klemmer slik at det ikke står i spenn når du skal ha det ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette sjølv på vår T5. Hugsar ikkje i detalj, men det var ganske grei skuring. Ikkje noko eg ville betalt 10000kr for å få gjort i alle fall. Du må av med viskararmane og løyse plast-plata som ligg i framkant av frontruta. Då kjem du til toppen av fjørbeinet og kan få løyst det, Berre løys det i første omgang. Nede er det av med hjulet, få løyst frå lenkearmar og få ut bolten som knip saman "navet" rundt demparen. Så er det litt hammar/slegge for å få navet løyst frå demparen nede. Når dette tilslutt er laust kan du demontere mutteren du løyste på toppen heilt og sleppe ned heile fjørbeinet. Dette er slik eg hugsar det, men det kan sjølvsagt vere ting eg har gløymt, eller blandar med andre bilar eg har gjort dette på. Uansett inga stor sak, men sett av litt tid ettersom det kan vere vanskeleg å få løyst enkelte ting.

 

Men fjæra står jo i spenn, så det er vel ikke bare å løsne helt uten videre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Odne sier. Er kurant å bare skru av caliper og ta med skive og spindel ut.

Men skaff deg ett sett fjerklemmer ivertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men fjæra står jo i spenn, så det er vel ikke bare å løsne helt uten videre?

 

Det stemmer, men det eg har beskrive er korleis du får ut komplett fjørbein. Etter at du har fått dette ut set du på fjørklemmer og løyser mutter (Nummer 9 på vedlagt skisse) på toppen av fjørbeinslageret. Då kan du plukke av lageret og fjøra. Skift gjerne lageret når du først har alt ute, så slepp du gjere same jobben om att. Desse lagera har ikkje allverdens levetid dessverre.

411000.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Odne sier. Er kurant å bare skru av caliper og ta med skive og spindel ut.

Men skaff deg ett sett fjerklemmer ivertfall :)

 

Men då lyt også drivaksel løysast før du tek av hjula. Trur det enklaste er å la navet med bremser og alt henge att og dele det mellom dempar og nav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert!! Da vet jeg litt mer om hvordan jeg skal gå frem.

 

Ang: fjærklemmer: Er det her noe jeg bør kjøpe/ikke bør kjøpe?

Mye krefter i spenn her, så vil nødig oppleve at noe ryker når fjærene skal klemmes sammen..

 

Fjærbenslagerene bytter jeg samtidig, de lager rare lyder allerede.. :-)

 

Noe mer man bør bytte i samme sleng?

Er også usikker på om jeg skal bytte bare demperen eller bør bytte fjærer også? Har ikke noen formening om fjærenes tilstand egentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema sine fjørklemmer virker greit, men du må ha muttertrekker (ellers blir du sittende å skru til du blir grønn) De er også litt lange, så jeg kuttet mine noen cm slik at jeg kan sette på klemmen mens demperen står i bilen for å begrense spenn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema sine fjørklemmer virker greit, men du må ha muttertrekker (ellers blir du sittende å skru til du blir grønn) De er også litt lange, så jeg kuttet mine noen cm slik at jeg kan sette på klemmen mens demperen står i bilen for å begrense spenn.

 

Takk for tips. Da skal jeg dra og skaffe biltema klemmer :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare brukt de på Polo og Passat, mulig at det er litt bedre klaring på en transporter, så sjekk det før du kapper :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men då lyt også drivaksel løysast før du tek av hjula. Trur det enklaste er å la navet med bremser og alt henge att og dele det mellom dempar og nav.

 

Tar de bestandig ut med spindel og skive på :P går fort, og sparer litt skruing og tid. Mer tid til kaffe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.