VW T5 2,5tdi 130hk: Har problemer med at bilen går i nødmodus pga. overlading i turbo

Anbefalte innlegg

VW T5 2,5tdi 130hk: Har problemer med at bilen går i nødmodus pga. overlading i turbo? F.eks i bakker når jeg drar tung last.

Hva kan dette være? Gåen turbo? trenger turbo en rens?

Takker for alle svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treig VTN mekansime sikkert, veldig vanlig på 1.9-2.0 TDI

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treig VTN mekansime sikkert, veldig vanlig på 1.9-2.0 TDI

Ok, hva må jeg gjøre med dette? Funker det med rensestoff til turbo fra Innotec eller SM produkter? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel variabel turbo på disse? Lamellene (variable lameller) i turboen går trolig tregt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem med konas T4, der var det en vakum slange til turboen som hadde gått i stykker. Ny slange til 25.- og problemet løst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet turbo i en ambulanse for kort tid siden pga akkurat samme problemet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har enda ikke funnet ut av dette, men er litt i tvil på om det kan være turbo .

Jeg får problemet når jeg drar tung henger og har kjørt 5-6mil og kommer i en bakke så går den plutselig i nød modus og jeg må "restarte" med å vri av og på tenninga. Fungerer helt 100 når jeg ikke har noe på kroken og går veldig bra Så fort jeg henger ei biltralle med bil på kroken og kjører 5-6mil og kommer i en bakke så går den plutselig i nød modus.

Ser såhvidt igjennom fanger at det er ei lita bulk i IC, hvis det er et lite hull her kan dette være nok til at den får overlading? Hører også en liten hvese/blåse lyd når turboen bygger opp trykk under vanlig kjøring også.

Takker for alle svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på en 1,9 tdi (avb) Jeg kurerte den ved å belaste den skikkelig over 3-4 mil. jeg snakke 3 gir motbakke 80 km/t. det hjalp for meg. Du kan jo evt prøve å plukke ut turbo å gjøre rent lamellene på waste gaten. Hvis det er turboen vil jeg tro du finner en feil melding ved diagnose som sier at du har fått for høyt turbo trykk. jeg husker ikke ord rett feil mld jeg fikk men den var litt merkelig formulert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diagnose(VAG-COM) vil nok gjøre det mye lettere å finne ut av. Men for min del var det ødelagt/tett VNT ventil som var årsaken til nødmodus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Har samme feil på min fetters t5. Hvor sitter denne ventilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VNT er vel mer som en klokke som sitter på turboen styrt av vakum. Sjekka at det ikke er gåen N95 ventil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tregheter i den variable geometrien på turbo er oftest årsak med disse symptomer på 2.5 i T5. Denne klokka som justerer kan fås løst fra diverse "turbo"-firma til en meget hyggelig pris, men ikke originalt i det hele tatt. Det er ofte tilstrekkelig for å løse problemet, dog ikke alltid.

T4 har ikke variabel geometri på turbo før du er på 150hk og en del av de aller siste syncro modellene med frontmontert IC, og er således ikke helt sammenlignbare.

1.9 til t5 har jeg ikke mye erfaring med så den lar jeg stå uten kommentar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.