#1 Skrevet August 15, 2013 Har kjøpt meg ett Golf MK1 prosjekt. Motoren har 120000km på seg og har stått i ro i minst 13 år. Planen er da: - Tømme tank og fylle fersk bensin - Sette på nye plugger - Fersk batteri - Skifte olje/filter - Nytt bensinfilter - Skifte regreim (tror dere dette er nødvendig?) Etter dette er gjort var jeg tenkt å se om det var noe liv i maskineriet. Er en 1,5 liters motor. Om noen har noen tips bortsett fra dette er det bare å fyre løs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 15, 2013 Da bør du være helgardert, så et innslag om start av en amerikaner som hadde stått sin tid, de sjekket alle pluggene om det var gnist og byttet 1, helte bensin i gassern etter at dem hadde sjekka at pumpa gikk og jaggu starta ikke deitten, men selvfølgelig er jo ikke nye filtre og olje en lur ting å bytte. En ener kan jo gå med røket reim?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 15, 2013 En ener kan jo gå med røket reim?? Slike ting har eg ikke peiling på, kanskje du vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 15, 2013 Startet nettopp opp en bil som har stått i mange år, der har tydeligvis vannpumpa satt seg, for reima har polert opp drevet på pumpa og på veiva. Bilen gikk jo men reima kunne røket underveis. Som ikke det var nok begynte vannpumpa og lekke som en sil etter kort tid. Har ikke ville starte den opp uten å se over registreret først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 15, 2013 Startet nettopp opp en bil som har stått i mange år, der har tydeligvis vannpumpa satt seg, for reima har polert opp drevet på pumpa og på veiva. Bilen gikk jo men reima kunne røket underveis. Som ikke det var nok begynte vannpumpa og lekke som en sil etter kort tid. Har ikke ville starte den opp uten å se over registreret først. Ok. Akuratt om vannpumpen ryker er ikke så stor krise siden eg har belaget meg på å sikkert måtte bytte den allikevel. Men takk for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 15, 2013 Etter at du har gjort de tingene du har skrevet kan du jo turne motoren for å sjekke at den i det hele tatt går. Vil tro at den gjør det, men da slipper du hvertfall det som er nevnt om vannpumpen over her. Ka for et prosjekt er det du har kjøpt då? Årsmodell, farge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 16, 2013 (endret) Etter at du har gjort de tingene du har skrevet kan du jo turne motoren for å sjekke at den i det hele tatt går.Vil tro at den gjør det, men da slipper du hvertfall det som er nevnt om vannpumpen over her. Ka for et prosjekt er det du har kjøpt då? Årsmodell, farge? Det er en 82 modell Golf C 1,5. Eid av mormor og mor til ho eg kjøpte den av, stått under tak i en låve siden den ble parkert for mange år siden. Kommer til å lage en prosjekttråd også når eg kommer igang. Har bare ett dårlig bilde av den enn så lenge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 16, 2013 Hentet meg en 80 1'er her for en måned siden eller no. Den hadde stått i 10 år. Sjekket olje, satte på den strøm og bæm. Startet den. Gjorde også slik med min andre 1er som hadde stått i 7 år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 16, 2013 Hentet meg en 80 1'er her for en måned siden eller no. Den hadde stått i 10 år. Sjekket olje, satte på den strøm og bæm. Startet den. Gjorde også slik med min andre 1er som hadde stått i 7 år Såpass ja, hadde tenkt meg at bensinen ville vært rimelig råtten etter all den tiden jeg? Men, er vel kvalitetsmotor! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 16, 2013 Enig i tankegangen din, men skal du jo være sikker så kjører du på med ny bensin aller best det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 16, 2013 Motoren eg har i Golfen min sto stille i 12år før eg tok den i bruk. Det eg gjorde var følgende: Skulle slepe Caddyen den sto i ut av skogen og etter 40m oppdaga eg at den sto i gir =motor dratt rundt mange ganger. Satte den i fri og slepte den til verkstedet. Kutta begge bensin slangene, tok av luft filteret, spruta inn litt statgass, kobla til et friskt batteri + batteribooster og kinna den. La tur-retur bensinslangane nedi en 1.5l brusflaske med 1l bensin. Fyra men ville ikke gå på alle. Få tok opp fordelaren og tørka litt, då fyra den på alle og gikk fint på høg tomgang, tikka første 10min. Bytta olje og den gjenge fin fint endå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 17, 2013 Sikkert ikke dumt å kinne den litt med tenning frakoblet for å få olje rundt i systemet før du kobler på tenning og starter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 21, 2013 Jeg ville først og fremst tatt ut tennpluggene og fylt inn ca 2 spiseskjeer med motorolje i hver sylinder, og deretter (forsøkt å) turne motoren flere runder for hånd. Da får du smørt opp sylinderne skikkelig godt, og minsker sjansen for slitasjeskader på stempelringene og sylinderveggene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 22, 2013 Takk for nyttige tips folkens! skal få testet dette ut i neste uke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 22, 2013 Takk for nyttige tips folkens! skal få testet dette ut i neste uke! Riktignok ikke VAG, men kjøpte en 2.5 V6 motor til en ford probe (skulle bytte motor for brodern) og den hadde stått lenge. Den viste seg å ikke turne når vi satt latmann på veiva for å turne den, nappet ut pluggene og hellte litt olje i alle seks plughullene og lot det stå over natta. Neste dag så turnet den litt og litt bedre. Etter vi hadde montert den i bilen fikk den ny olje, plugger, kjølevann osv. Fyrte med engang den. Som Per over her skriver, hvis du har mulighet ville jeg prøvd å turne motoren din manuelt før du evnt prøver startern, det kan hende noe står som et drag på starter bare vil gjøre verre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 22, 2013 Som Per over her skriver, hvis du har mulighet ville jeg prøvd å turne motoren din manuelt før du evnt prøver startern Det er ikke noe man bør gjøre, det er noe man SKAL gjøre. Og hvis motoren står, og du vil forsøke å frigjøre den, så er det ikke startmotoren man skal bruke uansett. Da er det bedre å sette bilen i f.eks. 3. eller 4. gir og rugge den frem og tilbake. Men uansett, ha olje i sylinderne først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...