Anbefalte innlegg

Jeg hadde en snodig opplevelse her i går (fredag), jeg var ute å kjørte (86' Audi 100). Etter en drøy 10km, begynte bremsene foran og knipe igjen. Bremsepedalen kjentes hard å trykke inn. Jeg stoppet helt, sluret på kløtsjen til bilen trillet for så å kløtsje i fri. Det var en markant bremseeffekt da og bilen stoppet av seg selv. Første som slo meg, var at en caliper var treg. Var ute av bilen og inspiserte bremser og bremsevæske nivået. Bremsene var ganske varme (luktet varme bremser). Nivået var på max, ingen endring.

Satt meg i bilen igjen og trykket bremsepedalen helt i bunn, med full trykk i ca 5 sekunder. Da slapp bremsene taket, men etter noen sekunder så var dem på igjen - ikke full styrke, men nok til å holde bilen i ro i en svak helling. Jeg prøvde å ta meg hjemover, ved gjenntatte stopper for å trykke pedalen i bunn, så kjøre videre noen 100m. Etter 3km, så var det ganske varmt i bremsene. Så jeg stoppet og ringte etter bergning.

 

Det tok en stund å vente på den. Så, mens jeg ventet, etter en halv times tid, løsnet bremsene. Hadde stoppet motoren og bare satt og ventet. Plutselig begynte bilen og bevege seg (sto i en liten helling i en innkjørsel). Etter nok en 5-6 minutters venting, startet jeg og flyttet bilen inn på en stor grusparkeringsplass. Kjørte en runde rundt der og test-bremset. Alt virket nå ok!

Etter nok en 10minutters venting, kom bergningsbilen. Jeg forklarte problemet, men han hadde ingen svar. Vi avtalte at han skulle stå standby, så skulle jeg prøve å kjøre hjemover - tilfellet bremsene skulle henge seg på igjen. Alt gikk helt fint, hele veien hjem. Jeg ringte til ham og sa alt var i orden. Forøvrig en kjempehyggelig kar det der, fra NAF.

 

Noen som har en idé her, på hva som kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondens i bremsevæska, som koker når det blir varme i bremsene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei hadde nettopp en golf inn til eu og der hang bakbremsene,de var enkelt og greit rustet,grodd fast av salt og dritt.

Tok av kaliper og rengjorde glidere og div og gulle greit ble det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei hadde nettopp en golf inn til eu og der hang bakbremsene,de var enkelt og greit rustet,grodd fast av salt og dritt.

Tok av kaliper og rengjorde glidere og div og gulle greit ble det

 

Ja, det var nok slik i ditt tilfellet. Jeg har nepper problemer med caliperen. Må være noe annet. : klø ::confused:

 

Kondens i bremsevæska, som koker når det blir varme i bremsene?

 

Ja, det kan det vel være, eller luft i systemet?

Det var en veldig varm dag, den dagen. Varmen kan kanskje hatt en innvirkning - luften utvider seg og kniper i bremsen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en noen dårlig kvalitet på bremsevæska ja! Var og kjøpte meg en bremsevæskemåler, den slo rødt med en gang. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være tette bremse slanger:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var nok slik i ditt tilfellet. Jeg har nepper problemer med caliperen. Må være noe annet. : klø ::confused:

 

Jeg tenker at det mest sannsynlig er relatert til skive og kaliper. Hvorfor er du så sikker på at det ikke har med kaliper/bremseskive?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vis en bremse slange er tett greier du nok å presse stemplet i caliperen ut men greier ikke slippe bremsevæska tilbake. så bremsene heller henger på.. Dette har jeg vært borti på fler biler jeg har hatt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vis en bremse slange er tett greier du nok å presse stemplet i caliperen ut men greier ikke slippe bremsevæska tilbake. så bremsene heller henger på.. Dette har jeg vært borti på fler biler jeg har hatt:)

 

Hvis en slange/rør er såpass tett, så bør man vel absolutt merke at det er redusert bremsevirkning på den siden? Det vil jo i så fall merkes ved at bilen drar til ene siden når man begynner å bremse...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at det mest sannsynlig er relatert til skive og kaliper. Hvorfor er du så sikker på at det ikke har med kaliper/bremseskive?

 

Fordi at bremsene løsner når jeg trykker inn bremsepedalen hardt. Hvis calipern(e) er treg, så skal vel det motsatte skje. Og dessuten, så skjedde dette på begge sider fremme...

 

Som jeg skreiv i går, så var jeg å kjøpte en bremsevæskemåler. Dyppa den oppi væskebeholderen, og slo ut rødt tvert! Dvs at væska inneholder for mye vann/kondens. Som en annen skreiv her - så koker bremsevæska, når det er for mye kondens i væska.

 

Har ikke fått skiftet væska enda, venter på nye skiver og klosser. Bytter alt samtidig. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent og erfart så mister man bremsene når bremsevæska koker, ikke motsatt.

 

Det fikk min kjære Gti erfare over en humpel kjapt etter heftig brems av motorveien for endel år siden :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent og erfart så mister man bremsene når bremsevæska koker, ikke motsatt.

 

Det fikk min kjære Gti erfare over en humpel kjapt etter heftig brems av motorveien for endel år siden :P

 

Jaha..? Kan det være selve hovedsylinderen da, som feiler? Evt. en kombo av begge..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer det at virkningsgraden går ned når man har kokende bremsevæske, pga at ved kokende bremsevæske (ca 500 grader, avh av type beremsevæske) skiller ut vann fra olja. Olje komprimeres nesten ingenting, mens vann lar seg komprimere noe, derav redusert virkningsgrad etter at olja har kokt.

 

Men merk at dersom bremsevæska skal koke, så skal det være ekstremt varme bremser før dette skjer. Varmen fra bremseklosser og skiver må jo overføres til olja sånn at det overstiger kokepunktet til olja....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er i bremsekraftforsterkeren

Ventilene henger og løsner når motoren ikke produserer vakuum (eller om det er hydraulisk forsterker så er det samme problemet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.