Veivforskjeller i I5 (AAN/7A/NG, Nye bilder og forskjell på oljekanal)

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Driver og ser litt på forskjellene mellom veivene i ulike 5-ermotorene. Har en en AAN med gåen veiv og har en veiv fra 7A jeg grubler på å bruke. Saken er at de bare er 90% like, AAN har noen innsnevringer som 7A-veiva ikke har. Noen som har noen formening om dette har noen praktisk betydning eller om det bare er for å gjøre den lettere?

 

 

IMAG0573.jpg

 

IMAG0572.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7a veiva er tyngre? hvis ja og den passer er den vel det klare valget? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke veid de, men den kjentes tyngre ut.. ;-) Har bare prøvemontert den og den gikk fint inn, men er litt nyskjerrig på hvorfor de har frest ut så mye på AAN og ikke på 7A. Rådene er de samme og det er underspyling i begge blokkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare for å spekulere litt...

vibrasjoner i motor på forskjellige turtall, lettere veiv=lavere dreiemoment og kvikkere på turtall.

som sagt...spekulasjoner ;-)

 

Når jeg begynner en gan dette århundret med mitt bygg, da blir det brukt deler fra 2.2 2vt, 2.3 20v og 2.5 tdi ;-)

Pluss mye annet som er alt for dyrt :-p

 

Ja jeg har alle tre liggende :->

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si det..

 

Søkte litt på S2forumet, fant denne tråden..

 

http://www.s2forum.com/forum/showpost.php?p=46809&postcount=9

 

I have managed to trace a couple of cranks but apparently the are differences. The one from my engine has big end journals of 48mm whereas the others have only 46mm. This is what is the problem.

 

Har ikke tilgang til veiva for å måle pr nå, men kan det være rammelagrene det henvises til her? : klø : At de er forskjellige på suge og turbomotorene? 46-48mm kan stemme på diameteren iallefall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si det..

 

Søkte litt på S2forumet, fant denne tråden..

 

http://www.s2forum.com/forum/showpost.php?p=46809&postcount=9

 

 

 

Har ikke tilgang til veiva for å måle pr nå, men kan det være rammelagrene det henvises til her? : klø : At de er forskjellige på suge og turbomotorene? 46-48mm kan stemme på diameteren iallefall..

 

 

er 48mm big end på 20vt råder iallefall

 

Er sikkert større forskjeller på 2.5 tdi veiva, mtp vekter, med den brukes jo den og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare for å spekulere litt...

vibrasjoner i motor på forskjellige turtall, lettere veiv=lavere dreiemoment og kvikkere på turtall.

som sagt...spekulasjoner ;-)

 

Når jeg begynner en gan dette århundret med mitt bygg, da blir det brukt deler fra 2.2 2vt, 2.3 20v og 2.5 tdi ;-)

Pluss mye annet som er alt for dyrt :-p

 

Ja jeg har alle tre liggende :->

 

 

 

Det der med høyere vekt på veiv / svinghjul -> høyere dreimoment er nok en missforståelse. Jevnere gange gange og mer "opplagret" energi som gjør den lettere å ta i gang med er jeg med på. Men at det i seg selv gir høyere dreimoment stemmer ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyskjerrigheten tok overhånd, så tok noen målinger idag.. oppdaget noe annet spenndende også:

 

AAN-Oljekanal har på tvers, fra stor til liten egg: (Stakk en ledning igjennom for å illustrere)

2013-08-18220250.jpg

 

7a, her går oljekanalen rett igjennom hver egg med to hull i hver? : klø : (Stakk en ledning igjennom for å illustrere)

2013-08-18222200.jpg

 

Bedre bilde av innsnevringen på AAN:

2013-08-18220250.jpg

 

2013-08-18220228.jpg

 

 

Men det var de målene, er like da?

 

AAN = ~48mm

 

2013-08-18220548.jpg

 

 

Jepp :)

7A = ~48mm

2013-08-18222327.jpg

 

 

Noen kommentarer på oljekanalen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 7a de samme glatte sideveggene på rådene slik at rådenes aksial-støtte kan skje nede på veiva?

Kan du beskrive litt mer hvordan 7a har maskinert sine oljekanaler siden det ser ut til å være en haug med klinkekuler der, som vel ikke er på AAN?

 

Utifra bildet ditt ser det ut som om det ene oljehullet til 7a råde er rett opp når stempel er halvveis på vei ned (pluss et som er ned), mens AAN sitt er ned når stempel er halvveis ned. Sistnevnte vil jo da ha større lagerflate idet stempel jobber som hardest mot veiv, neo som er gunstig ved høye effekter. Leste en plass i Bilsport at en kar mente at bæreevnen til rådelager gikk ned med så mye som 25% når man hadde det bitte-lille hullet oppe i rådelager til oljekanal i råde. Dersom det stemmer så gjør de store hullene der at 7a har mye større reduksjon i bæreevne enn det sammenlignet med AAN.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.