Dyseberegning E85 s4 2.2 20VT

Anbefalte innlegg

formelen heter seg for

 

Effekt [multiplisert med] BSFC (5.75 siden turbomotor) [dividert på] antall dyser (som regel én dyse pr. sylinder).¨

 

altså i dette tilfellet

 

400 x 5.75 / 5

det blir 460..

ved 100% dc..

dyser skal aldri belastes mer enn 80 % eller no sånt..

så i dette tilfellet blir det vel 550-570 en plass.. men så kjører jeg på ren E85 skal jeg da bare legge til 30% siden det er ca det som man trenger ekstra ?

altså rundt 630 cc dyser... noe jeg kjører med...

 

kan noen hjelpe meg litt og forstå hvorfor bilen da går for fett med 2.5 bar i bensinntrykk? (Grunntrykk)

 

 

når jeg har en 630cc høy ohms dyse betyr det da at den leverer 630cc ved 100% dc eller 80%?

 

 

Edit:

 

Må også legge til at jeg akkurat har trykktestet hele sjitn å det er ingen lekkasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva viser afr ? ev i lambda verdi hvor 14.7 er lambda 1 for bensin og 9.0 er lambda 1 for E100 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved full gass ligger den på 10.6-10.8 jeg bør vel opp på 11.5-12

På tomgang ligger den på 14.7

 

Jeg er jo ikke langt unna.. men faktum er jo at GRUNNTRYKKET er 2.5 bar.. det betyr uten vacum så på tomgang er den lavere. ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byte til 3bars regulator? Da har du 3bar ved grunntrykk og da mye mer fuel....

 

Men har du Software som er tilpasset oppsettet eller trikser du med trykk og dyser for å "treffe"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med aeromotive justerbar btr:)

Problemet her er jo at den får for mye suppe... får jeg høyere trykk vil vel bilen få enda mer?

 

Mappet er tilpasset... kkk 26/27 @ 1.7bar med e85 vil gi ca 400 hk med rs2 rør ( jeg har et som flower enda bedre. )

Det er også oppgitt 630cc dyser. Noe som logisk sett skal stemme mtp regnestykket om jeg regner riktig( e85)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14.7 på tomgang, med e85 er ikke det veldig magert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14.7= 1 lambda

 

 

Noe som er med på å bekrefte det er at.. om heg kjører 3.5 bar i grunn så står fortsatt lambda på 14.7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14.7= 1 lambda

 

det stemmer for bensin ja, men 1 lambda på E85 er noe annet....

 

Lambdachart.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved full gass ligger den på 10.6-10.8 jeg bør vel opp på 11.5-12

På tomgang ligger den på 14.7

 

Jeg er jo ikke langt unna.. men faktum er jo at GRUNNTRYKKET er 2.5 bar.. det betyr uten vacum så på tomgang er den lavere. ..

 

Nå gir jo "bensin AFR" på 10.6 en lambda på 10,6/14,7 = 0,72, noe som ikke er så langt ifra Rich power med E85.

Personlig liker jeg å ha noe høyere lambda verdi, som du også ønsker.

Så du har nok for store dyser ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det stemmer for bensin ja, men 1 lambda på E85 er noe annet....

 

Lambdachart.jpg

 

La meg ommformulere meg...

Det som er relevant her er lamdaverdi....

Min lambda verdi er 1 når afr viser 14.7

 

Går afrn min ned på 9 tallet drukner jeg(fusk fusk)

Om jeg derimot går inn og stiller lambda til og vise e85 afr så vil jeg få det du sier her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem 14.7 så lenge du kjører med E85 !! Din lambda 1 ligger på afr 9.7

 

Problemet ligger muligens i din justerbare, disse er ikke noe tess, har selv prøvd, både med progresivitet på 1.1 som er likt oem og 1.2 (er din i det heletatt progersiv?)

Sjekk også om din bredbansdmåler skal stilles inn på etanol eller om den kun viser afr uansett type bensin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jeg har endra overskriften i etterkant.... men fant ut at det ikke er no vits å dra fram den når jeg har et annet spm.

 

Spm mitt her var jo om noen kunne hjelpe meg å kunne forstå hvorfor regnestykket mitt havner på 630 cc dyser mens jeg kjører for fett på det... enda jeg ligger på 2.5 bar i bensintrykk ... ikke 3 som hiddenbladet sier...

 

Har snakket med Egil han mente også at 630 dyser er rett....

 

Jeg har nå kalibrert lambda på nytt...

Logga på hidden å der får jeg 14.7 (bensinafr) 8.6 (e85 afr)

8.6 er jo 0.88 i lambda. Så den går hvertfall ikke magert...

 

Jeg bruker 034 sin aeromotive bensintrykksregulator single inlet den er såvidt jeg forstår progresiv...

Bruker innovate lc-1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logga på hidden å der får jeg 14.7 (bensinafr) 8.6 (e85 afr)

8.6 er jo 0.88 i lambda. Så den går hvertfall ikke magert...

 

Hva mener du her?

-At 14.7 AFR_bensin = 8.6 AFR_E85 ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen her oppe mente at bilen går magert fordi 14.7 i lambda på e85 er veldig magert.. så ville bare sette det i perspektiv:)

 

Så jeg valgte e85 s drivstoff å da endret tallene seg til dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, men Lambda@1.00 = 14,7 AFR_Bensin = 9,8 AFR_E85

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, men Lambda@1.00 = 14,7 AFR_Bensin = 9,8 AFR_E85

 

Det vet jeg.. å det betyr at bilen går fett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det betyr at den går korrekt.....lambda = 1.0

- Snakk heller om lambda, så unngår folk å blir forvirret.

 

Min erfaring, som er meget begrenset med E85 vs Bensin:

Du må ha ca 50% mer E85 (lambda@1.0 = 14.7_AFR_Benisn = 9.8 AFR_E85 => 14,7/9,8 = 1,50 => 50% mer E85, samme resultat for lambda@0.8).

- Så 440cc_dyser_Bensin vil føre til at du trenger ca 660cc_dyser_på_E85.

 

Så hvorfor går bilen din fet med 630cc dyser @ 2,5bar ?

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit 21/8-2013

 

Siden ingen kommenterer påstanden om 50% mer E85 vs bensin, kontra "allmennkunnskapen" at det er 30%...

 

Rein Bensin har ca 32% høyere brennverdi enn E85, E10_Bensin har ca 30% høyere brennverdi enn E85.

Så en motor trenger ca 30% mer E85, for å yte det samme på E85 og bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update...

Rekalibrerte lambda å skulle ut og prøvekjøre....

Kobla på pcn å logga... virket som det var greit!

MEN da jeg hadde kommet et stykke på turen så misra hiddenen kontakt med lambda.. å afr måleren min gikk ned på 14.. å der ble den .. om jeg slapp gassen å trilla (da skal den vel vise 21.7) 14 uansett...

Fuska som faen men virka som den blei litt friskere ved full gass... (ga gass for å se og for å komme meg av veien) men med en gang jeg roa ned gassen så fuska det... på tomgang virka den helt jævlig....

Å afr viste 14.....

Tenkte den kunne få kjøle seg ned så gikk ut å starta... da stod lambdaen på 21.7-21.8 å bare fuska på tomgang.....

 

Er det lambda som er fucked da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig kontakt på lambdaen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du da at det kan være ledningsbrudd eller bare at den ikke sitter ordentlig i innovate boksen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så kjører du men original Motronic 1 tuning-chip (den andre er original?) og 3 barA MAP-sensor.

- Hvis du har VAG-COM, kjør en tur og log "Measuring block" 01, 02 og 03.

 

Generelt er det slik at ved tomgang så bestemmer den originale lambda-sensoren hvor mye drivstoff motoren skal få (closed-loop).

Ved delgass, så tar LMM overhånd.

Ved full gass, er det omtrent bare MAP-sensoren som bestemmer (open-loop).

- Dette er en grov forenkling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en bil har deffekt lambda.. da vil den jo bruke mye mer bensin..

Kan ikke det være der mitt problem har vært heletiden?

 

På mine 2 siste pådrag igår hadde jeg en afr på 11.2-11.5 å deretter gikk afr målern rett på 14.. å der ble den..

Jeg har prøvd å koblefra så på å sjekke dårlig kontakt uten hell..

 

 

Mulig jeg er helt på bærtur.. men det er ikke første gang.....

 

Som jeg forstår på deg Cato så bruker ikke ecu lambda ved fullt pådrag? Derav grunnen til at bilen funker...?

 

Har ikke vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har du koblet Innovate lambdaen og hvordan er den originale koblet? Bruker du smalbåndsutgangen til Innovate i stedet for orginal lambda?

 

14.7 AF er veldig magert ved pådrag.

 

Kan du ikke poste en log med AF over hele registeret, så så slipper vi å bli forvirret av om du har e85 eller bensinlambda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har du koblet Innovate lambdaen og hvordan er den originale koblet? Bruker du smalbåndsutgangen til Innovate i stedet for orginal lambda?

 

14.7 AF er veldig magert ved pådrag.

 

Kan du ikke poste en log med AF over hele registeret, så så slipper vi å bli forvirret av om du har e85 eller bensinlambda

 

Takk for svar!:)

Den var koblet opp da jeg kjøpte den.. dette ser veldig ordentlig gjort ut.. så regner med (mtp ingen original lambda) at innovate boksn er koblet på smalbåndsutgangen.

 

Skal prøve å få ut loggen fra logworks men sålangt får jeg kunn åpnet den i logworks..

Evt tar jeg print å legger ut bilde. ..

 

Mot slutten (før jeg mistet kontakten)

Lå jeg på 0.82-0.85 i lambda verdi ved pådrag (kanskje mindre forvirrende)

Dette var di laveste verdiene (3500-4500 rpm)

Da jeg mistet kontakten med hiddenen hadde jeg fortsatt afr måler...

Ved fullt pådrag hadde jeg da 11.2-11.5.. som utifra bensin er nærmere der det skal ligge....

 

 

Det som også er snodig (etter mange timer med tenking på senga)

Er at tidligere... før juni 2012 funket det som bare det...

Da hadde jeg ved fullt pådrag 11.8 i afr

 

Det som var forskjellen fra da/nå er:

Org fuelrail/034

En jalla btr/aeromotive single inlet

Org map sensor/ny loddet av estuning

 

Dette er noe jeg ikke kom på før nå..

Å derfør gjør det hele greia rar:s

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.