#1 Skrevet August 21, 2013 Har bytta motor/ledningsnett/hjerne osv i en 97' A4 b5. Originalt 1.8 adr. Satt inn 1.8t aeb. Startsperre slår jo inn, som forventet. Men skal ikke bilen starte i noen sekunder fordet? Det gjør den ikke. Får ikke bensin, dyser åpner ikke, men bensin inn på rail. Kan jeg ha feil hjerne? Den har delenr 8d0907558e. Noe jeg fant i rotehjørnet, så ikke sikkert den er hel engang. Originalt på ledningsnettet tror jeg det satt en hjerne med sluttbokstav P. Går ikke disse overens? Tips? Gidder ikke få fjerna startsperra før jeg vet at hjernen fungerer.. Har ikke fått lest av feilkoder ennå.. Litt rotete spørsmål men håper dere skjønner 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 22, 2013 Du sier at du har bensin inn til rail, så da er dette kanskje ikke aktuellt for deg. Jeg byttet fra APT til AEB og manglet jordingssignal inn til bensinrele (T). La en "jumpeledning" fra T på bensinrele til jord og motoren startet. For å unngå at bensinpumpa går ved tenning, koplet jeg inn et rele som gir jord når starteren går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 22, 2013 Pumpa går så er nok ikke der problemet ligger. Skrudde av slangen inn på fuelrail og satte den ned i ei flaske for å være sikker. Men når jeg tok ut hele railen med dyser så kommer det ikkenoe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 22, 2013 Mykje arbeid å bytte motorn? Lurt på det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 22, 2013 Er jo bare og slette adapsjonsverdiene så er i allefall startspærra ok . Hakke blitt noe jazz med jording til dyster a basse ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 22, 2013 Har ikke vagcom sjøl så får ikke gjort det.. Hmm, mulig.. får feilsøke litt mer i mårra. Lånte en ny ecu av skrotnissen sjøl i dag, men uten hell det også. Mykje arbeid å bytte motorn? Lurt på det samme Ganske så kurant skruing det. Alt passer rett på så 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 22, 2013 mener jeg hadde samme stresset selv før jeg fikk fjernet start sperren altså.. så jeg holder en knapp på at det er løsningen å få gjort som even sier, slettet adaption verdier og "paret" instrumentpanel og ecu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 22, 2013 Da spørs det om jeg må få gjort det da Finnes det noen "how-to" på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 23, 2013 Ja det skal stå på rosstech wiki siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 23, 2013 Motoren skal vel gå et par sekunder selv om startsperren ikke er fjernet?? Legg gjerne inn når du har funnet løsningen, kjekt å vite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 23, 2013 Motoren skal vel gå et par sekunder selv om startsperren ikke er fjernet?? Legg gjerne inn når du har funnet løsningen, kjekt å vite. normalt skal den det ja.. Men mulig det har blitt noe fuckup med motor OG hjernebytte? Hadde det vært "vanlig" feilsøking så kunne et alternativ vært manglende hallsensor / brudd på ledningsnett. Den trenger signal fra kammen til å starte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 23, 2013 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer_II_ECU_Swapping Her har du en how to for paring av ecu og instrumentpanel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 24, 2013 Nå har vi prøvd det som er på den linken Håkon, og fremdeles ingen fart i motoren. Men lampa for startsperra slutta å lyse da! Dessuten har vi eliminert ledningsbrudd på hallgivern på kammen, og begge giverne Pål har prøvd fungerte 100% sikkert, så hvorfor det dukker opp feilmelding på hallgiver på kammen skjønner vi bare ikke.. for vi har sletta den og sjekket at den er borte, for så å prøve å dra rundt starteren igjen og da dukker feilmeldingen opp igjen. Jeg har googla dette en del i dag, og det jeg finner ut er at det er ikke mulig å fjerne startsperra med vag-com.. Ikke vag-com alene vertfall, om man har en tacho-kabel til å lese ut pin fra hjernen så kanskje, men dette har vi ikke tilgjengelig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 24, 2013 Jepp, da har vi fått prøvd litt. Gjorde det som står i linken som Håkon posta, og da ble varsellampa borte og vi får ikke flere feilkoder på immobilizer.. Men bilen er død for det.. Får feil på kamsensor. Sjekka timing, målt ledninger, prøvd å bytte sensoren. Fortsatt ikke noe liv.. What to do? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 24, 2013 Ingen gnist altså? Liv i dysene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 24, 2013 Du har ikke noen i området som har samme type hjerne du kunne ha prøvd da? For å utelukke at det er den som er feilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 24, 2013 Ikke noe liv nei Vet ikke om noen Hva kan gjøre at jeg får feil på kamsensor da? Timing - har sjekka det flere ganger. Alt stemmer, veiv, kamhjul og kammer er i 0. Sensoren - har prøvd flere som jeg vet fungerer, uten hell. Kabling - ohma fra kontakt på føler til kontakt på ecu Jordfeil - da burde det være flere feil, siden det er felles jording på div Triggerhjul - går ikke ann å montere feil da det er spor til det på kammen. Hva gjenstår da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 25, 2013 Er det kun kamsensor som leser av engine speed? Isåfall så leser den av ~190 rpm når jeg drar på starteren. Så da leser den av tydeligvis. Kan slitt kjedestrammer være en årsak? Burde vel ikke bli sååå off selv om den er litt sliten eller? Sjekka jo timinga, og det stemte.. Begynner å bli gira på start 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 26, 2013 Er ikke det veiv sensor som registrerer rpm da? Kam sensor for å kjøre sekvensiell Fuel injection..? Jeg har en ecu liggende .. Med custom chip men burde funke til å starte i alle fall.. Men så er ikke vi direkte naboer heller hehe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 26, 2013 Startsperre forhindrer starte bilen uten skikkelig nøkler.Simbol vil vises på dashbordet som nøkkelen inne i bilen .Hvis innlemme nye modul Startsperre vil hindre start av kjøretøyet, noe som vil føre til dashbordet blinkende denne simbola.Ovdje vil bli beskriver prosedyrer for å anerkjenne den nye modulen, som må brukes hver gang du endrer motor modul. Installer en ny modul i bilen. SELECT,odaberi. 17 – INSTRUMENTS,instrument tabla. ADAPTATION – 10,prilagođavanje. Open kanal 0. READ SAVE DONE,GO BACK CLOSE CONTROLLER, GO BACK Exit Slå av bilen og vente i 15 sekunder, og slå den på og starte . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 26, 2013 Startsperre er i orden. (Tror jeg...) Men tror jeg har funnet synderen: Er overslag mellom kabel 1 og 3, (stikk 11 og 67 i ecu kontakt). Hjerne er tatt ut. Så disse skal bare ende i hver sin stikk i kontakten.. Så spørs om det er noe sprø isolasjon inni strømpa et sted som ikke har likt å bli tatt ut og inn.. Målte på et par andre ledningsnett jeg har og de er helt fine.. Tenkte å prøve å ta ut stikk i kontakter å legge en provisorisk kabel bare for å teste, men er vel nesten like "kjapt" å bytte hele nettet.. Noen innspill før jeg går på å bytter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 27, 2013 Hva er det de to ledningene er til da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 27, 2013 Ja! Du har ikke brudd, det går fra 11 til potneter på TPS, og tilbake på 67, som er gnd for mye av sensorene på motoren.. Så du ohmer bare potmeteret. Derfor mener jeg at det er riktig at det skal være sånn.. Kan laste opp et bilde av skjema til motor ecu om du trenger, men gikk ikke på mobil nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 27, 2013 Prøv å ta av pluggen til gass spjeld, å koble fra cam sensor, så ohmer du pin 67 og 11 på ecu pinnene. Da skal du ha uendelig (ikke kontakt). Da har du utelukket ledningsbrudd i alle fall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 27, 2013 http://www.scribd.com/doc/111499056 http://www.scribd.com/doc/111499053 Skal prøve det etter jobb o dag, men: Pin 67 er jord ja, den deler jord med flere følere. Men pin 11 er jo styrekabel rett fra hjernen. Dvs når campossensor og hjerne er ute så blir det bare en kabel som ikke er kobla til.. Og da skal det jo ikke gå ann å måle fra jord og over til den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...