Nye piggdekkregler: Færre og snillere pigger

Anbefalte innlegg

Drev å leste litt om det nye piggdekket fra Michelin, da jeg kom over denne artikkelen:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=40502

 

Viser seg at det er nye regler for piggede dekk for å minske slitasje og forurensing. Begrensningene går ut på at et dekk kan ha maksimalt 50 pigganslag pr. lendemeter, alternativt pigger som tar mykere på overflaten.

F.eks vil Nokian Hakka 8 ha pigger som er snillere mot overflaten.

 

For Michelin vil det si: "Avhengig av dekkdimensjon er antall pigger redusert med mellom 12 og 26 prosent sammenlignet med forgjengeren."

 

Selvfølgelig sier både Michelin og Nokian at de nye dekkene er bedre enn forgjengerene, men jeg merker at jeg blir litt skeptisk. Hva tror folket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøyre pigg når ein ha quattro? er ikkje det litt som å ta på seg fotballsko for å gå på butikken? : rolleyes hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh Tomas, la oss ikke starte den debatten opp igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

piggdekk, aldri mer.. 2wd aldri mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggdekk og quattro, ja takk begge deler :) 4wd er bra på vinterføre men hvorfor ikke gjøre det enda bedre og sikrere med piggdekk :) Har man en skikkelig bil støyer heller ikke piggdekk plagsomt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig! Blir pigg på S4'n neste gang her :-) Men er litt skeptisk til færre pigger som det skrives over her.. Selvsagt støyer det mindre men fordelen pigg har på is må jo bli mindre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi havner liksom over på den diskusjonen uansett... :) Jeg for min del, er ikke i tvil. Piggdekk passer bedre for meg, og for klimaet i området.

Sist jeg hadde piggfritt, kom jeg opp, men jeg kom ofte litt fortere ned enn jeg egentlig hadde lyst til. Og elgen som sto rundt svingen poengterte på sin måte at jeg egentlig ikke hadde anpasset farten etter forholdene, selv om jeg lovte min mor det.

Nok om det.

 

-Michelin sier selv at XIN3 som kommer nå i høst, er 10% bedre på is enn XIN2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man en skikkelig bil støyer heller ikke piggdekk plagsomt

 

Jeg hadde Michelin XIN2 225/45/17 på en lav, hard S6 C4, og la om til 245/35/19 Nankang, og fikk merkbart mye mer dekkstøy. Det synes jeg er ganske imponerende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.