#1 Skrevet August 26, 2013 (endret) Lest ut endel feilmld på min s4 2.2 20vt. . Denne blir ikke borte etter sletting, dermed lurer jeg på.. Hvordan skal jeg konstatere om gøææfeilen ligger i ledn nettet, eller om sensor er gehfahren? Ohme sensor? Hvilke verdier vil den gi? Jeg tok av ledningen fra sensor og målte (den pipertn) etter kortslutning mellom ledningene eller mot jord Målte nærmere 1000 ohm når jeg tok mellom ledningene og nærmere 500(om jeg ikke husker feil) på sensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 26, 2013 Ved 20°C skal IAT være mellom 450 -650 ohm ( ref. Robert Bentley's "Official Factory Repair Manual" ). Du kan enten måle direkte på sensoren, eller koble ifra Motronic og måle mellom pin 30 & 44 (NB! det kan være andre pinner på noen års-modeller). Du kan logge IAT f.eks. Vag-Com "01 - Engine" / "Measuring blocks - 08" / "group 03" - channel 4 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 26, 2013 Jeg gjorde som du sa... tok rød på 30 og svart på 44.. da peip det i multimeteret...betyr vel kortslutning da sikkert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 26, 2013 At det piper betyr at du har den på diode-test. Sett multimeteret til å måle ohm, og se hvilken verdi du får. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 26, 2013 Dette er ohm jeg fikk mellom pin 30 og 44... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 26, 2013 Da er noe feil på ledningsnettet/sensor. Hvis dette er med sensoren innkoblet, så kobl den ifra. Hvis du da måler det samme, så er feilen på ledningsnettet, dvs ledningen som går til pin 44 (signal-ledningen). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 26, 2013 sett instrumentet på 2000 om du skal måle over 200 ohm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 26, 2013 Gjorde som du sa Geir Pin 30 & 44 med sensor tilkoblet Pin 30 & 44 uten sensor tilkoblet Tok ut sensor og målte mellom pinnene på sensoren .. (Er ca 20c i lufta +-) Er signalkabel rød eller hvit? Kan jeg bare trekke en ny? Evt hvordan gjør jeg det?( bare å klippe å skjøte ny kabel ved ecu og dra den opp til sensor?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 26, 2013 Jeg ville ha forsøkt å finne hvor bruddet/kortsluttning til jord er, og fikset problemet. Hvis dette har virket før og ikke virker nå. Tenk etter hva som ble gjort på bilen, og du finner nok feilen Du kan alltids trekken en ny signalledning, hvis alt annet feiler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 27, 2013 En ting jeg har stusset litt på. .. Hvis jeg ohmer i selve pluggen på sensor sia så får jeg ganske mye ohm, husker ikke hvor mye, men dette var med hjerne koblet til.. Skal ikke denne også vise samme som pin 30&44? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 27, 2013 Kan se ut som sensoren viser riktig ved 20 grader, du kan og ta den ut å se ohm ved 20 minus og 60 grader + Neste skritt er å ohme ledningene, mellom ecu kontakt og fram til sensor. der skulle du få mellom 0-1 ohm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 27, 2013 Oppsummering: Du måler 500 ohm på sensoren ved romtemperatur. - Da er nok den ok. Du måler 1000 ohm mellom pinnene på sensor-kontakten. Du måler 8 ohm når du måler mellom pin 30 & 44, som er de samme pinnene som ovenfor bare fra ecu siden. Feilmelding fra ecu er "short to ground". - Alle disse målingene stemmer med at signal-kabelen kan være klemt flat. - Kortsluttet sett fra ecu ( 8 ohm ) - Ca 1000 ohm sett fra sensor-kontakt siden. Når man klemmer en kabel flat kan man klemme den helt av (brudd = uendelig ohm), eller kortslutte den til jord ( 0 ohm ), eller en mellomting (fra 0 til uendelig ohm). Du kan ha flere brudd på kabelen...osv. Det er også mulig at du måler på feile pinner, men det er lite sannsynlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 27, 2013 Har nå ohma mellom plugg i motorrommet og ecu kobling Utifra det jeg kan se så teller jeg riktig utifra Denne http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html Under 92-95 s4/s6 20vt turbo ecu pinout Har ene kabelen på hvit kabel(på pluggen til sensor) Å tar sånn diode test som du kalte det (pipetest..) Da piper den KUNNpå pin 16 injector 5# control signal ( output ) N83 På rød ledning (sensor plugg) Får jeg pip ved 2 . Power Output Stage (output) signal for Cyl #2 Ignition coil 3 . Fuel pump relay signal (output) e87 4 . Idle air control valve (output) n71 34. Injector #3 control signal (output) (N32) ( - ) 35. Injector #4 control signal (output) (N33) ( - ) 36. Injector #1 control signal (output) (N30) ( - ) 37. Voltage Supply (+12V) input with ignition on for all 5 Fuel injectors (N30-N83), Mass Air Flow Sensor (G70), Evap canister freq. valve, Wastegate Freq. valve, Idle air control valve ( Fuse #72) Så over til og ohme mellom ledningene i pluggen å ecu plugg Rød: pin 30: ingen utslag.. pin 44: ingen utslag Hvit: pin 30 ingen utslag pin 44 ingen utslag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 30, 2013 Jeg vant!!!!!!! Noen som har bytta om på plugg for tomgang sensor og IAT-.- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...