#1 Skrevet August 27, 2013 skulle bytte termostaten på A8en og fant en video på nette men en rimelig grei måte å bytte den på. måtte ta av reg reima, når jeg gjorde dette bevegde kammene seg, virka som om de sto i fjærspenn. lurer da på: er det bare å line kammene opp som de skal (største hull mot hverandre) og veiven på meket? la ved bilder: kam linet opp med største hull om midten(mot hverandre). andre kam ikke linet opp: veiven linet opp. er det bare å ta av reg. reimen line alt opp og montere igjen, eller er det verre en det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2013 Skal vere det ja. Men du må jo forsikre deg om at den ikke blir stående 180 grader feil da. Ser også at det er noen røde merker på drevene, sikkert etter en regg-reim skifte, mulig du kan brude disse merkene for å få det helt hundre. Kan nok kansje vere vansklig å se nyaktig riktiv drev, så om du er usikker kan du ta av toppdekslet, da får du sett den korekte timingen. Etter en slik jobb er det smart å dra motoren rundt manuelt for å forsikre seg om at ingenting butter. Fins forøvrig verktøy som låser kammene under slike jobber. om man skulle gjøre det flere ganger:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 28, 2013 butter? hva er det og hvordan vet jeg om det butter eller ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 28, 2013 Om du timer reima feil kan stemplet butte i ventilene. Om du setter på en pipe med skralle på veiva også vrir du motoren motoren rundt for hånd. Om det er timet feil og du prøver å starte den kan du bøye noen ventiler om stemplet slår oppi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 28, 2013 ok, men hvordan kjenner/vet jeg at den butter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2013 Om den butter vill motoren låse seg. Om alt er riktig skal du rimlig enkelt greie å dra motoren rundt. når en sylinder komprimerer vill du merke en del motstand, men så lenge den ikke bråstopper momentant å du sliter med å dra den rundt er det vanlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 28, 2013 ta ut pluggene, så blir det lett å dreie motoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 28, 2013 har fått justert kammene så nå peker begge de største hullene mot hverandre og pilen og merket på veiven stemmer. har turnet motoren 15-20 ganger og virker greit. motstand kommer å går, regner med dette er når stemplene går opp og ned? er det noe mer jeg kan gjøre for å sjekke om timingen stemmer? hva vil skje hvis timingen er 1-2 hakk feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 28, 2013 Den vil gå meget dårlig. Ja det vil være tungt å dra rundt før eksosventilene åpner og slipper luft ut. Du får prøve å montere sammen og håpe på det beste. Mest sannsynlig er alt i orden! Her er en guide jeg lagde på mer eller mindre samme motoren. Min var 2,6 http://forum.vacn.no/showthread.php?215611-Skifte-registerrem-Audi-A6-C4-2-6-2-8-V6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 28, 2013 startet nettopp bilen. så ut til å gå fint. gikk først opp på 12-1300 omdreininger for så å legger seg på ca. 1000. hadde den igang 2 ganger. første gang 5 sek., andre gang 10 sek. eneste var en svak summe lud fra reg reimen. noen som vet hva dette kan være? mener å ha lest at strammeskruen skal teites med 15 Nm, jeg skrudde bare for hånd uten å måle. kan det være grunnen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 29, 2013 Min hylte da den var for stram. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 29, 2013 Ikke strammeskrue, men strammeren skal dras til 15 Nm med reimhjul på kammene løse. Deretter stramme mutteren til strammehjulet med ca 20-25 Nm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...