Tror jeg har dummet meg ut ved bytte av girolje på Transporter T5!!

Anbefalte innlegg

Se bilde:

 

De to sorte boltene trodde jeg var tapping(nederste) og påfylling(øverste) av girolje.

 

MEN.... Hvorfor fikk jeg bare på 13-14dl, samt at 3-4 dl rant ut igjen?

Jeg ser jo at jeg antakelig har fylt girolje der det ikke skal være girolje.

 

Måtte kontrollere oljen jeg tappet ut og det var ikke mer enn litt over en liter. Kanskje 11-12 dl.

 

 

Bilen var på service for et par dager siden, da skal også oljen i haldexkolblingen blitt byttet, men det kan da umulig ha vært denne oljen, for den så ikke så my ut!

IMG_3252.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haldex'n sitter jo bak :)

 

er ikke noe spesialverktøy man må fylle med da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel ikke være nødvendig med spesialverktøy etter hva jeg har googlet meg frem til. Man skal fylle på til det renner ut av påfyllingshullet.

Men det skal vel være mer enn litt over en liter olje på girkassa? Men nå var det jo heller ikke stort mer enn en liter jeg tappet ut heller.

 

Så det ser ut som jeg er på riktig sted? Manuell kasse ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gikk det nesten 3 liter på (Audi S4). 6 trinns. Ifølge google å castrol skal det være 2.7 på din :)

 

Ser jo ut som du er på riktig sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gikk det nesten 3 liter på (Audi S4). 6 trinns. Ifølge google å castrol skal det være 2.7 på din :)

 

Ser jo ut som du er på riktig sted.

 

 

Ja fant også ut nå a det skal være 2,7 liter. Da mangler det nå rundt 1,5 liter.

Når jeg må åpner den øverste skruen så renner det olje ut. Har en fin "dam" med olje midt på garasjegulvet mitt nå :-(

 

Har satt bilen opp på noe plank for å få kroppen innunder, men den står like rett som om den skulle stått på hjula..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du har tappet ut er diff oljen foran. Girolje tappepluggen sitter på girkasse. mye nærmere venstre forhjul.Fyllepluggen sitter høyere opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du har tappet ut er diff oljen foran. Girolje tappepluggen sitter på girkasse. mye nærmere venstre forhjul.Fyllepluggen sitter høyere opp.

 

Får ikke diffen olje fra girboksen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei. diffen har egen olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du har tappet ut er diff oljen foran. Girolje tappepluggen sitter på girkasse. mye nærmere venstre forhjul.Fyllepluggen sitter høyere opp.

 

Æsj! Er du helt sikker? Faen at jeg må kløne med ting jeg ikke har peiling på!

 

Så giroljen er den andre unbraco skruen under der altså. En skrue/bolt med litt bredere hode..?

Men kan ikke finne noen påfyllingsplugg på den siden.

 

 

Da blir neste spørsmål: Hva er prosedyren for påfylling av diff olje? Noe jeg kan kjøpe i ferdig tilmålt mengde på hos Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjell på differensial og konisk tannhjulkasse?

På castrol.no står det nemelig at differensial får olje fra girkasse mens konisk tannhjulkasse skal ha 1,2 liter.

 

Kan jeg bruke samme olje på diff/konisk tannhjulkasse som girkassen, eller burde jeg tappe ut oljen igjen og dra til Møller å få tak i ny olje til diff?

Jeg har kjøpt Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 til girkassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

konisk tannhjul blir vel kronhjul og pinjong da sikkert :)

 

du har vel også 4 motion, så da har du egen "midtdiff" til denne med egen olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

konisk tannhjul blir vel kronhjul og pinjong da sikkert :)

 

du har vel også 4 motion, så da har du egen "midtdiff" til denne med egen olje

 

Så da må det være midtdiffen jeg har fylt girolje på.?

 

Er girolje helt feil olje i en differensial? Etter litt googling tyder det på at det ikke er helt uvanlig å bruke samme olje i girkasse og diff.

 

 

 

Er det samme prosedyre med fulling av diff også?

Fylle på til det renner ut av påfyllingshullet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, er nok det du har gjort da. har syncro på golfen, og der deler midtdiff/fordelingskasse olje med girkassa :)

 

ang om olja er feil eller ei aner jeg ikke, men er jo ikke noe mega teknologiske greier inni der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, er nok det du har gjort da. har syncro på golfen, og der deler midtdiff/fordelingskasse olje med girkassa :)

 

ang om olja er feil eller ei aner jeg ikke, men er jo ikke noe mega teknologiske greier inni der :)

 

Leser på castrol.no at denne oljen også kan brukes i differensialen, så da tror jeg bare at jeg satser på at det er greit jeg. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pleier være vanlig girolje som brukes der ja,tror ikke det skal være noe problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De to store pluggene med unbraco spor og ganske stor anleggsflate - er det tappe og påfyllingspluggene til girkassen?

Den bakerst i bilde ca midt på er tappe, og den litt opp til høyre i bilde er påfylling? Sier seg selvfølgelig selv hva som er tapp og hva som er fyll, men vil bare være helt siker på at jeg er på riktige plugger denne gangen:)

 

Bilde er tatt fra fronten av bilen.

 

 

 

IMG_3254.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, virker ikke usannsynlig :)

 

husk og alltid ta av påfyllingsplugg FØR tappeplugg. sånn i tilfelle fyllepluggen ikke funker som planlagt :) da er det kjipt og ha lite olje i kassa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, virker ikke usannsynlig :)

 

husk og alltid ta av påfyllingsplugg FØR tappeplugg. sånn i tilfelle fyllepluggen ikke funker som planlagt :) da er det kjipt og ha lite olje i kassa

 

 

Kan du ikke si at det er HELT sannsynlig..hehe..

 

Ja skal sjekke påfylling først ja :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg rapportere at oljen er skiftet.

Følte meg skikkelig proff når jeg først fant riktig hull :-)

 

Kan også rapportere om at girolje på en 2006 modell Transe 2,5 tdi 4 motion som har rullet 116.000km nesten ser ut som ny uten ulumskheter i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket du noen forskjeller da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du problemer før du byttet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei hadde ikke noen problemer med girkassen, men syntes den ble smidigere å få i gir.

Smurte samtidig opp alle bevegelige deler jeg kom til mellom girstang og girkasse.

 

Den har akkurat hatt 120.000km service, så jeg hadde rett og slett lyst til å bytte så alle oljer var nye:-)

Og litt av nysgjerrighet fordi jeg aldri har gjort sånn selv før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.