#1 Skrevet September 1, 2013 Hei Har ved flere firehjulskontroller fått påpekt fra merkeverksted at bakstillingen på min passat stasjonsvogn er skeiv men at det ikke er noe form for justering på denne slik at jeg bare må innfinne meg med at mine bakhjul vil komme til å slite skeivt. Er det noen som har vært plaget med det samme og som har løst problemet? Jeg prøvde å spørre om problemet kunne være slitte foringer eller lignende men fikk ikke noe gehør for det hos merkeverksted. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 1, 2013 Hvis ikke det verkstedet er villig til å si hva som er eller kan være årsaken hadde jeg prøvd et annet sted. Spørs vel om det verkstedet i det hele tatt skjønner noe som helst siden de ikke gidder å gi deg et svar. Jeg hadde skjev bakstilling på min 2000mod og der var det oppspiste foringer. Om noen har satt jekken rett på tverrbjelken så kan det jo kanskje være at bjelken buer oppover så hjulene stikker ut i øverkant. Er foringene dårlig kan det hende at bakstillinga er skjev sideveis eller at den er kryss skjev. Åssen blir dekkene slitt da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 1, 2013 Rart det. Brakettene bak til bakakselopphenget kan flyttes slik at spissinga kan justeres. Værre med camber 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 4, 2013 Har ikke klart å finne kontroll skjemaet med gradene og minuttene for bak akslingen. Jeg lurer på om det er camber som er problemet. Skal skaffe skjemaet før helga. Dersom det er camber. finnes det noe jeg kan gjøre. Jeg ser jo for meg at noe er slitt/har sviktet for jeg nekter å tro at bilen var levert ny med skjeiv bakstilling Takk for svar BTW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 4, 2013 Hehe. De slites i ytterkant i hovedsak, men det er litt vanskelig å se da dekkene har stått forran i 2 sesonger og er litt skeiv slitt fra før. Skal investere i Nye dekk rundt hele kjerra men skal ha peise rett hjulstilling først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 4, 2013 Det skjemate er viktig så man kan se hva problemet er 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 7, 2013 Da har jeg funnet skjema fra siste kontroll. Bakstilling: Camber Før venstre: -1 grad 43 min, grenseverdier er -2 til -1 grad Etter: -1,43 uforandret Camber Før Høyre: -1 grad 34 min. begge sider. Spissing Venstre - 7 minutter, grenseverdier er +3 til 13 minutter. etter -8 min. Høyre: +19 minutter før og + 18 minutter etter. Totalt +12 minutter Så det er spissingen på begge bak som er problemet. venstre side er 10 minutter under minimum og høyre er 5 minutter over maks. 1grad = 60 minutter for de som måtte lure. så 6 minutter er 1/10 grad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 7, 2013 Dette må vel da kunne justeres? Er det ikke samme bakakslingoppheng på passat som Audi? På Audi så består bakakslingopphenget av en tverrbjelken fremom hjulene og "armer" bak til akslingen. Dette skaper en liggende "u", som er mulig å vri i horisontalplanet ved å løsne festebrankettene. Dette medfører motsatt justering av spissingen på hjulene. Siden du har -8 på ene siden og +18 på andre, så vil en vridning som medfører flytting på 13 min gi verdiene + 5 på begge sider. Dette vil være innenfor spek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 8, 2013 Mener at det er samme oppheng som på Audi, fikk selv min B5 justert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 9, 2013 Jeg skal dobbeltsjekke dette. Bør jeg sjekke opp mot merkeverksted som mente dette ikke kunne justeres eller burde jeg kontakte et frittstående verksted? Og til slutt et lite spm for min egen del. Spissing. Det er vinkelen på hjulet i forhold til bakken, altså /\ slik sett bak eller forfra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 9, 2013 Da har jeg snakket med johnsen bil i harstad. Det skal vist nok gå ann å justere litt på opphengsforingen i forkant av bak akselen. så vi får se. er absolutt verdt å prøve. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 9, 2013 Jeg skal dobbeltsjekke dette. Bør jeg sjekke opp mot merkeverksted som mente dette ikke kunne justeres eller burde jeg kontakte et frittstående verksted?Og til slutt et lite spm for min egen del. Spissing. Det er vinkelen på hjulet i forhold til bakken, altså /\ slik sett bak eller forfra? Nei, spissing er slik --> /----\ sett ovenfra. Står hjula slik --> /----\ sett bakfra/forfra heter det camber. Bilen på bildet har en camber utav en annen planet (og ser utrolig teit ut.....) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...