#1 Skrevet September 1, 2013 (endret) Skal bytte motor på samboers Lupo og lurer på om Polo 1.0 og Lupo 1.0 er identiske motorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 1, 2013 Mange forskjellige motorkoder, ei venninde som rasa en 6n2 1 liters motor, var ikke mulig å finne samma motor, trur hu solgte som vrak til slutt siden x antall mekanikere hadde prøvd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 2, 2013 Dersom Lupoen det er snakk om er en norsksolgt bil har den sikkert motorkode AHT. Denne er basert på Skoda sin 1,3 60 HK brukt i Foreman, Favorit, Felicia og tidlig på Fabia. Dette er en støtstangmotor og har knapt nok noe mer felles med VW-motorene enn at den fungerer etter firetaktsprinsippet: smil :. Følgelig har den sin egen motorstyring og sin egen girkasse. Denne motoren var stort sett bare levert i Norge og Danmark og som du sikkert allerede har funnet ut er deletilgangen utenom Møller skral og tilgangen på brukte motorer heller ikke altfor bra. Dette er hva jeg fant ut da jeg prøvde å få tak i alternative deler ifm. toppakningsbytte på dama sin Lupo. MEN: Lupo (og Seat Arosa) er også levert med 801-motorer tilsvarende det man fikk i f.eks. Polo 6N/6NF og Caddy/Seat Inca/Cordoba/Ibiza. De interessante er da 1,4 60 HK eller 1,6 75 HK, om man skal finne på noe som for meg så ut til å være forbundet med minst mulig jobb. Det er også levert en 1,0 50 HK på 801-basis med motorkode AUC, om jeg husker rett fra to år tilbake. Felles for alle disse motorene er at du da også må bytte girkasse og motorstyring i tillegg til motor. Om jeg skal synse litt vil jeg tro at 60 HK-motoren er suverent lettest å få tak i (selv om jeg nok ville foretrukket 1,6'en med 75 HK). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...