SAC (Self Adjusting Clutch) verktøy

Anbefalte innlegg

Har hørt forskjellige synspunkter om man trenger spesialverktøy for å montere ny selvjusterende clutch og pressplate.

Hva er riktig? Må man bruke dette? Hva er konsekvener hvis man ikke bruker det? Har hørt mange som sier de har montert dette uten verktøy og ikke hatt noe problemer i etterkant.

Spesialverktøyet det er snakk om er dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Verktoysett-for-SAC-clutch-32-deler-192240/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikkje, har skifta x antal etter kvart og brukt ei vanlig pipe til å sentrere clutchen. Etter kvert som det har hopa seg opp med girkasser som er "brukt opp" har eg berre kappa av senteraksling på ein og anna og lagt i ei skuff. 100% sentrert treng den ikkje å vere, men blir enklere å få i kassa desto meir sentrert den er. Min erfaring er at augemål og ei pipe som passer akkuratt i senterhol på chluch plata er meir enn godt nok.. Men finst sikkert biltyper som er kresne på det.

Alt av Audi eldre enn 2000 mod, kan eg skrive under på at det fungere med pipe og augemål iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikkje, har skifta x antal etter kvart og brukt ei vanlig pipe til å sentrere clutchen. Etter kvert som det har hopa seg opp med girkasser som er "brukt opp" har eg berre kappa av senteraksling på ein og anna og lagt i ei skuff. 100% sentrert treng den ikkje å vere, men blir enklere å få i kassa desto meir sentrert den er. Min erfaring er at augemål og ei pipe som passer akkuratt i senterhol på chluch plata er meir enn godt nok.. Men finst sikkert biltyper som er kresne på det.

Alt av Audi eldre enn 2000 mod, kan eg skrive under på at det fungere med pipe og augemål iallefall.

Å sentrere de er ikke noe problem, har bytta masse clutcher selv, men det er det med å forspenne clutchen med det verktøyet når man monterer den som er det store spørsmålet om man trenger. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det for å unngå at en bruker boltene for å spenne fjærene?

Mye skjevt spenn i trykkplata vis en ikke tar hver bolt litt og litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det for å unngå at en bruker boltene for å spenne fjærene?

Mye skjevt spenn i trykkplata vis en ikke tar hver bolt litt og litt.

Ja, det er nok noe i det, men også det at clutchen er selvjusterende ettersom den blir slitt.

Er forøvrig en youtube video som viser verktøyet i bruk:

Vet også at noen bruker "grusmekkprinsippet" med en trearmet avdrager og en stor pipe for å klemme dette sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk med en sentrerinsbolt av plastikk når jeg bestilte clutch fra 034. Merka ikke noe ting til akslingen når jeg trykka girkassen på, traff med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette verktøyet gjør mer en bare og sentrere clutchen. dette er for og ta av trykket i trykkplata når du fester den til svinghjul. for om du strammer feste bolter ugjevnt vil selvjusteringen flytte seg og clutchen vil ikke fungere optimalt. selvjusteringen kan normalt sett ikke slakkes av igjen så du har bare 1 forsøk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

et annet viktig poeng. Du kan bare glemme å reklamere på clutchen/svinghjulet om du ikker har verktøyet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.