#1 Skrevet September 3, 2013 Noen som har gode tips når ABS-sensor skal byttes på A6 C4?? Må bytte ABS-sensor h.s. fram på A6'en, og ser av delekatalogene at denne sitter i en klemhyse som skal byttes ved bytte av sensor. Noen som har erfaringer med hvordan man får ut sensoren på enklest mulig måte, UTEN å ta ut drivaksling og slå sensoren ut innenfra? : klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 3, 2013 Hvorfor skal du bytte? Jeg har med hell skjøtet/loddet sammen ledning med brudd. Brukte krympestrømpe utenpå. Utover det så er det generelt vanskelig å få den ut på biler med aluminium lagerben. Møller klarte ikke å få den ut uten å ødelegge den. 1750 kr for ny med ledning i mitt tilfelle. De sa at det går som regel sjelden bra. Beklager å være litt negativ her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 3, 2013 Hvorfor skal du bytte? Jeg har med hell skjøtet/loddet sammen ledning med brudd. Brukte krympestrømpe utenpå. Utover det så er det generelt vanskelig å få den ut på biler med aluminium lagerben. Møller klarte ikke å få den ut uten å ødelegge den. 1750 kr for ny med ledning i mitt tilfelle. De sa at det går som regel sjelden bra. Beklager å være litt negativ her. Jeg må bytte hele sensoren da jeg trolig ødela denne når jeg prøvde å få den ut ifbm. at jeg hadde fjærbeinet ut av forstillingen. Trolig ødelagt i tilkoblingen inn på sensoren... Enkleste er vel å slå den ut innenfra, men noe herk å begynne å ta ut drivknuten igjen fra fjærbeinet for å komme til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 3, 2013 Enten slå den ut innenfra eller dremel hvis den ikke løsner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 3, 2013 Hvor "lite" kan man egentlig slippe unna med å løsne for å få ut drivakslingen da? Kun løsne bærekula? (men blir vel et lite h.... å få denne på igjen da uten å løsnge stabstag?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 3, 2013 Jeg har nappet ut mine opp til flere ganger ved kun bruk av rørtang. Knipe og vrikke mens man drar ut. Funker som bare det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 4, 2013 Sykler inn i tråden litt her. Har trøbbel med en føler på A6-n (q) -når jeg kommer ned i ganghastighet eller litt over, slår abs inn. Ikke alltid, noen ganger. Hvordan kan jeg finne ut hvilken sensor det er som er gåen. Kan dette skyldes brudd på ledninga, som skal loddes? Leste på en youtube-video om en kar som skulle ta ut sensoren og pusse den fri for rust... (?) -han beskrev samme oppførsel fra bilens side som jeg har.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 5, 2013 Sykler inn i tråden litt her. Har trøbbel med en føler på A6-n (q) -når jeg kommer ned i ganghastighet eller litt over, slår abs inn. Ikke alltid, noen ganger.Hvordan kan jeg finne ut hvilken sensor det er som er gåen. Kan dette skyldes brudd på ledninga, som skal loddes? Leste på en youtube-video om en kar som skulle ta ut sensoren og pusse den fri for rust... (?) -han beskrev samme oppførsel fra bilens side som jeg har.. Hadde samme problem på en annen bil etter å ha byttet endel i forstilling som sikkert medførte at det løsnet ende dritt... ABS slo inn i gangfart, men ikke hver gang.. Koblet til VAGCOM og leste av hastigheten som de ulike sensorene registrerte "i fart", og fant da fort ut at èn sensor klarte ikke å henge med fra 10 km/t->0, (og motsatt). Tok ut denne sensoren og rengjorde denne for dritt (var på siden jeg hadde byttet mye forstillingsdeler og det var mye løse partikler på sensoren), og det har fungert prikkfritt etterpå Så vil tro at kanskje rust på en sensor, eller annen dritt som ligger for ( eller i verste fall en tann ABS-tannkransen som kan ha blitt ødelagt / forsvunnet / blitt tettet til med dritt?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 5, 2013 Jeg har nappet ut mine opp til flere ganger ved kun bruk av rørtang. Knipe og vrikke mens man drar ut. Funker som bare det. Prøvde denne, og dette er nok grunnen til å jeg må bytte nå.. Min sitter så mye fast at jeg løsnet elektronikken "inn på" ABS-sensoren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 5, 2013 Er enkelt å ta ut fjærbeinet Ut med styrekule Av med kalipper ut med berearmsbolt ut med navbolt Så tar du et rør mellom travers og stabstag og presser ned slik at du løsner nede, så tar du ut de tre ytterst boltene på fjærskåla i mottorrommet halvtimes jobb er litt lettere å nå du har begge framhjula i lufta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 5, 2013 Er enkelt å ta ut fjærbeinetUt med styrekule Av med kalipper ut med berearmsbolt ut med navbolt Så tar du et rør mellom travers og stabstag og presser ned slik at du løsner nede, så tar du ut de tre ytterst boltene på fjærskåla i mottorrommet halvtimes jobb er litt lettere å nå du har begge framhjula i lufta Trenger du ikke på med fjærklemmer her ? (Husker ikke helt hvordan det er satt sammen nå.. ) Og så bør vel navnbolten løsnes først kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 5, 2013 Trenger du ikke på med fjærklemmer her ? (Husker ikke helt hvordan det er satt sammen nå.. )Og så bør vel navnbolten løsnes først kanskje? Hele greia kommer ut med fjær på, ingen grunn til å ta av fjæra. Navbolten kan du ta først ja før du jekker opp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 5, 2013 Klarer vel å vri ut drivakslingen uten å ta ut hele fjærbeinet og, la det henge igjen i toppen, så slipper man ny hjulstilling. Kanskje man slipper å løsne kalipper og. Må sikkert bytte hylsen til sensoren. Da er det viktig å være sikkert på at alle rester av hylsen sensoren sitter i er vekk og pusse reint inni hullet til sensoren før man setter i ny hylse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 5, 2013 Er bare å merke hvor de tre mutrene sitter i toppen, er ikke andre justeringer du er borti på C4. Men skal du bare ha ut akslingen for å komme til, behøver du ikke ta av noe, bare å svinge max til motsatt side av hvor du skal ha ut drivaksel og dra den ut bakover. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 5, 2013 Kan legge til at min ABS også slo inn ved gangfart. Begynte å dirre i pedalen. Viste seg at abs-ringen på høyre drivknute hadde knekt og kom borti sensoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 5, 2013 Er det noen som vet hvor langt inn abs-sensoren skal trykkes inn? Jeg bytta på min a6, men fikk feil, trakk den litt og litt ut, og til slutt ble den i orden.. Må det kalibreres eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 5, 2013 Men skal du bare ha ut akslingen for å komme til, behøver du ikke ta av noe, bare å svinge max til motsatt side av hvor du skal ha ut drivaksel og dra den ut bakover. Går dette fint altså? Så for meg at man måtte løsne bærekulen fra fjærbeinet for å vri ut akslingen fra navet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 6, 2013 (endret) Jeg løsnet i hvert fall ingenting når jeg byttet mansjett, men det du må helst jekke opp så begge hjulene står i lufta. Er noe herk å få den bærekula av og på noen ganger, så den pleier jeg å huske om jeg må løsne.. Edit: Mulig jeg hadde av hele drivakslen den gangen? Write-up på det her: http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=65106 (Bra pdf fra 12v.og med alle momenter nederst! ) Litt mer info: http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=65106 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 12, 2013 Abs sensor skal dyttes helt inntil abs ringen. Så er det bare å kjøre en tur, den legger ser ifra\ sliter seg til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 13, 2013 Viss abs'en kobler inn sånn helt uten videre, er det ofte at føleren står for langt inn/ut. Prøv å dytt den litt inn å se om det gir seg. Skal vell egentlig justeres med skoop.. Men hadde samme problemet på min og det ble helt bra bare med å dytte den inn litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 15, 2013 Når jeg fikk nye foran la jeg et vanlig papirark mellom ved montering, tipper det egentlig holder med avispapir. Men fjærholderen man bruker skal vel egentlig sørge for det samme, tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...