Dunk dunk dunk dunk ved 55km/t

Anbefalte innlegg

Er en 97 A6. Ikke quattro.

 

Byttet tannstang forleden (suksess!!), men etterpå så merker jeg at det kommer dunkelyd ved 50-55 km/t. Trodde det var noe py med et av hjulene så jeg byttet med reservehjul på hver side og kjørte rundt, men samme lyd kommer så det er ikke hjulene som er problemet.

 

Kjennes litt i gulvet og i gasspedalen. Ser 100% flott ut i hjulbuene, ingen subbing eller noe tegn til gale.

 

Kan bremseskiven(e) plutselig få kast i seg sånn helt uten videre? Kan ikke huske at jeg var borti disse under arbeidet.

 

Seff ikke mulig å få noe definitivt svar på dette, men er det noe mer jeg kan sjekke mon tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt teit svart kansje, men har du sjekka boltene på bakhjula?

 

Iløpet av di 2 siste ukene har jeg prøvd 2 biler med løse bakhjul.

Heftik dunking ved sakte fart, hørres ut som lyden kommer forfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe jeg har ikke engang vurdert å kikke bak, men kan godt ta en kikk. Det skader jo ikke;-) Om ikke det hjelper så kjøper jeg nye bremseskiver. Litt synd for de er ganske nye og nesten ikke slitt :-s

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende dunkelyd bak på min bil, det viste seg at jeg kjørte rundt med løst bakhjul... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket boltene men de var tight og fin. Ender vel opp med å bytte skivene foran tenker jeg. Er ikke så mye mer som roterer under der en hjul, akslinger og skiver!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørest litt rart ut at bremseskiver skal dunke. Og om det var kast i dem, så er jo det kast konstant vil jeg tro, og ikke bare i 55 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er kast i bremseskiven så bør man forsåvidt bare merke det når man bremser, og hvis det er foran så merker man det i rattet. Ellers har jeg opplevd at det har blitt en svak dunkelyd fra et hjullager, men det hørte man også i alle hastigheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke klossene bak som dunker? forsvinner det dersom du drar litt i håndbrekket?

Var slik på min Octavia, smurte opp igjen klossene og voila :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skivene er det ikke... og en kommetar til det.. skiver er sjeldent skjeve selv om det "virker sånn"... det er ujevn friksjon....

 

Du bytta tannstang og etterpå er det dunking rundt 55. Da er det smartest å starte der det er skjedd noe i det siste. Så:

 

-har du ødelagt noen styrekuler e.l.? (flytta du over disse?

-er det slark i tannstanga?

-har du huska å starmme alle bolter?

-Har du herpa spissinga di?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. Ja jeg er enig i at det burde vært konstant risting om skivene var krokkete, og selvsagt kjenne det i pedalen.

 

Angående bytte av tannstangen :

 

*Nye styrekuler

*Ingen slark i tannstangen. Tight og fin. Ingen dødgang i hverken dekk eller ratt (Heldigvis ;) )

*Såvidt jeg vet så er alt strammet og fast.

*Utrolig nok så traff jeg nesten 100% på spissingen etter å ha byttet tannstang, nye endeledd og stag mellom tannstang og endeledd! var 1 grad feil på høyre side!

Tok en hjulstilling på et lokalt verksted.

 

Jeg får jekke den opp i morgen og vrikke på dekkene og se om hjullagerene begynner å ta kvelden! Evnt ta en kikk over tannstangen og rundtomkring om det kan være noe muffins.

 

To be continued!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.