#1 Skrevet September 4, 2013 Har en VW Passat 1998 3B med en turbo som svikter av og til. Skjer som regel når bilen har stått i ro en stund (som på morgenen) og jeg kjører i høy hastighet over 4-5 minutter. Skjer nesten daglig i tunellen som jeg kjører igjennom på vei til jobb, den er rett utenfor leiligheten og har en fartsgrense på 80 km/t. Skjer som regel i oppoverbakken. Bruker å ligge i 4 gir fordi det er større sjangs for at den svikter i 5 gir, men det hjelper sjeldent. Når den svikter mister jeg masse kraft og klarer såvidt 60 km/t i oppoverbakke i 3 gir. Tror dere at hele turboen må byttes ut eller at det kan ha noe med lufttilførsel å gjøre? Forrige eier hadde kun opplevd at turboen svikta 2 ganger over en periode på 1,5 år, og da gikk bilen i nødmodus. Turboen virker med en gang etter at bilen har blitt skrudd av og på igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 4, 2013 Da er det nød modul pga overboost. Trenger smøring eller rens av VTN staget som justerer turbo trykket. Fra vakuum klokka til eksoshuset. Kan vere feil med trykk slangen til ecu også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 4, 2013 hmm ok, vet ikke hva/hvor VTN staget er men kan alltids prøve å lese feilkoder, vet du hvor ODB-kontakten befinner seg? (har ikke lett enda men den er ikke på samme plass som på Audien min) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 5, 2013 Under gummien under håndbrekket. Vtn staget går fra den kula som er på turboen og inni eksos delen på turboen. Vis dette er treigt så går bilen i Limp mode. Og har da 50hk. Typisk etter hard akselerasjon. Kompis hadde noe det samme som du og det var så enkelt som slangen mellom innsuget og ecu som hadde falt av. Da skjedde det bare i lange tunge bakker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 5, 2013 Ok tusen takk, skal ta å se litt på det til helga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 5, 2013 Er ikke standard feilen til vag da? luftmengdemåler ---> http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Luftmengde--luftmengdemaler/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 7, 2013 Fikk dette fra vag-com: VCDS-Lite Version: Release 1.2Saturday, 07 September 2013, 01:09:43. Chassis Type: 31 - VW Passat B3 Scan: 01,02,03,08,15 ------------------------------------------------------------------------------- Address 01: Engine Labels: Redir Fail! Controller: 038 906 018 P Component: 1,9l R4 EDC 00SG 1623 Coding: 00002 Shop #: WSC 00028 VCID: 23396C8FA2CD 1 Fault Found: 00575 - Intake Manifold Pressure 17-10 - Control Difference - Intermittent Readiness: N/A 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 7, 2013 Det er nok vtn ja. Lmm gir griseslapp motor hele tiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 7, 2013 Allright. Men du mener ikke VNT? (altså ikke VTN) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 7, 2013 Staget mellom aktuatoren og noe inni turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 24, 2013 er det tdi? går å bygge om vacum og fjerne egr ,er den som gjør at vnt låser seg pga sot og olje -og n75 som kan tulle .den skal 0,5 volt stryre strøm fra ecu og et firma i uk som har mye bra deler til dei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 24, 2013 Det er TDI ja, tok å søkte litt og fant ut at akkurat 110hk TDI-passaten er kjent for dette problemet. Men har faktisk ikke hatt problemer siden forrige uke, så kan hende det han fiksa seg selv, iallefall for en stund Har ikke fått tak i ny n75 enda, men har liksom ikke orka å lett etter at turboen begynte å oppføre seg igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 24, 2013 du har telf nr mit på en pm om du lurer ,har brukt mye tid å finne div løsninger og få det til å virke bedre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...