Høy CO og HC på Audi 80 2.0 ABT 1993

Anbefalte innlegg

Hei!

Min 1993 Audi 80 2.0 med ABT-motor har vært på EU-kontroll og fått feil på CO, ved "forhøyet tomgang (3000rpm). Km stand er ca 150.000. Måleren på NAF viser 0.40-0.45, mens 0.30 som kjent er maks tillatt.

Bilen har nytt luftfilter, har prøvd med 50% E85 på tanken, gått over ledninger etc. Plugger og pluggledninger har jeg også byttet, samt gått over fordelerlokk og rotor, som så helt nye ut. Oljedampslangen fra toppen og inn i luftfilteret har jeg også plugget slik at ikke evt. oljedamp skal stå for økt CO. Det ser også rent ut generellt i spjeldhuset.

Ved å måle på den svarte ledningen på lambdasensoren svinger spenningen mellom ca 0.2-0.8V. Det jeg stusser litt på er at jeg hører liten forskjell på motoren med lambdasonden frakoblet.

Tempmåleren til ECU viser de verdiene som er beskrevet her på forumet, og når bilen er varm, stopper den om jeg kobler fra pluggen til tempmåleren. Jeg har også prøvd å lese ut feilkoder gjennom diagnosekontaktene i sikringsboksen, som brekevet her på forum, også uten at det blinket noe som helst.

Bilen hadde før endel fusking pga altfor tidlig tenningstidspunkt, det er nå justert med tenningslampe, og det er kun et lite host innimellom, bilen høres fin ut både på tomgang og på turtall, og jeg vil si den har normal trekkvillighet. Bilen er selvsagt kjørt ordentlig varm og gjentatt kjørt på høye turtall før hver måling.

Verdt å merke seg er at jeg for ikke lengde siden byttet toppakning på den.

Er det noen som har en ide om hvordan jeg feilsøker videre nå? Er det katalysator? ECU? Noe av det som sitter i spjeldhus? Coil/Tenningsmodul?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opp! :)

Noen som har erfaring med å sette på Biltema sin universalkatalysator?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.