#1 Skrevet September 6, 2013 Bilen er en a6 2002 mod med 1.8t motor og quattro. Manuell girkasse. Når jeg øker turtallet så kommer det en rassle lyd mellom 1200 og 1400 o/min. Lyden kommer også når turtallet går ned fra 1400-1200 o/min. Lyden kommer i alle gir og den varer bare et lite sekund. Høres nesten ut som en fjør som blir spent opp og sluppet. Lyden er litt lavere når turtallet synker enn når jeg øker det. Føles ut som jeg kan kjenne litt vibrering i bilen også. Jeg klarer ikke å fremprovosere lyden når bilen står i ro, så det kan være noe med drivverket, men litt underlig at den er der ved samme turtall i alle gir. Har hatt ulyden lenge og brukt en del tid på å gå over varmedeksler, plate under motor og eksos. Jeg klarer ikke å finne ut av det fordi lyden oppstår kun under kjøring, ikke når bilen står i ro. Noen som har hatt samme feil og funnet ut av det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 22, 2013 Søkte på utenlandske forum og fant ut at det var mange som hadde tilsvarende problem. Det ble nevnt turbo, løse varmeskjold, vacumlekkasje og kjedestrammer. De hadde samme problem som meg at lyden kom kun under kjøring, ikke når bilen stod i ro. Hos meg kommer lyden kun når jeg gir forsiktig gass og den kommer i det turtelleren passerer mellom 1200 og 1400 o/ min. Ingen som vet om det er noe som aktiveres ved dette turtallet? Tenker egr, luftpumper, kullfilter osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 10, 2013 Tydeligvis ingen andre som har hatt ulyd i sin a6 og funnet feilen:) Jeg fant feilen i går, dro til brekket og sluret på kløtsjen, da kom lyden. Regner med det er dobbelmasse svinghjulet som er slitt og at det blir en vibrasjon ved svakt pådrag ved ca 1500 o/min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 10, 2013 Kan også være flex'en på eksosen, det blir lett litt lurvete der etter hvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 10, 2013 Kan også være flex'en på eksosen, det blir lett litt lurvete der etter hvert. Ja, det var det jeg slo meg til ro med, men når lyden fortsatt var der etter jeg byttet flex'en så tror jeg ikke det er den. Men kan jo være det fjæra eksosopphenget inn på girkassa for ulyden høres jo ut som en fjær som dirrer. Får prøve å legge noe imellom og se om lyden blir borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...